|
|
|
||
Kurz seznámí studenty s oborem teritoriální studia, jeho teoretickým a metodologickým vymezením, hlavními problémy, které jsou předmětem akademických diskusí v oboru i možnými tématy pro další výzkum. Poslední úprava: Vykoukal Jiří, doc. PhDr., CSc. (12.02.2024)
|
|
||
Seznámit studenty s tím, co v rámci teritoriálních studií vyučující považuje za klíčové pojmy a koncepty. Vysvětlit studentům specifické rysy práce se zdroji v rámci teritoriálních studií a základní přístupy v metodologii oboru. Vyložit studentům formou "aplikačních ukázek", jak a k čemu lze věci v kursu vyučované využít při řešení konkrétních výzkumných problémů jak v rámci jeho vlastní tématiky, tak i mimo ni. Poslední úprava: Vykoukal Jiří, doc. PhDr., CSc. (12.02.2024)
|
|
||
1. Rozbor povinného textu (30 %) Každý student si pro rozbor zvolí libovolný text z povinné četby a ten v rámci 5-7 minutového předem nahraného videa rozebere. V komentovaném videu představí hlavní myšlenky, strukturu textu a svou polemiku/kritiku s textem. Student může k rozboru použít prezentaci (PowerPoint). Termín odevzdání do sdíleného úložiště - 20.12.2024 (23:59). Za každý den zpoždění: sankce -2 body.
2. Návrh výzkumného projektu za pomoci umělé inteligence (30%) Každý student zadá dotaz (prompt) na návrh výzkumného projektu v rámci teritoriálních studií libovolnému chatbotu využivající generativní umělou inteligenci. Výzkumný projekt následně student zhodnotí, navrhne postup výzkumu a strukturu práce. Odpověď AI bude součástí odevzdané práce; vlastní text studenta musí být v rozsahu minimálně 2 normostran. Příklady dotazů (prompt): 1) I am studying an MA degree in Area Studies. Could you recommend a research project that I can present in my seminar focused on (XYZ)? 2) I am studying an MA degree in the Czech Republic in Area Studies and I need to come up with a research project proposal, could you assist me? 3) Chtěl/a bych zpracovat výzkumný projekt v oblasti tranziční spravedlnosti na Balkáně. Potřebuji pomoct s definicí tématu a strukturou práce. Termín odevzdání do sdíleného úložiště - 10.1.2025 (23:59). Za každý den zpoždění: sankce -2 body.
3. Závěrečný test (40 %) Závěrečný test obsahuje otázky ověřující znalost povinné četby a schopnost ji propojit s tématy diskutovanými v rámci přednášky. Test bude obsahovat sadu otázek s otevřenou odpovědí.
Klasifikace A-F z celkového výsledku dle předchozího odstavce s použitím zaokrouhlení nahoru na celá procenta se stanoví následovně:
v souladu s OD 20/2019: https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019 Poslední úprava: Hornát Jan, PhDr., Ph.D. (19.12.2024)
|
|
||
Předmět pokrývá pět hlavních tematických okruhů, ke každému z nich jsou povinné texty: 1. Okruh A. Prostor a interpretace z hlediska teritoriálních studií 1.1. Kubik, J. (2020). "How to think about ‘area’ in area studies?" in Zoran Milutinovic, ed. The Rebirth of Area Studies: Challenges for History, Politics and International Relations in the 21st Century. I.B. Tauris, 53-90. 1.2. Xymena Kurowska & Berit Bliesemann de Guevara (2020). "Interpretive Approaches in Political Science and International Relations" in Curini, Luigi and Robert Franzese (eds.) The SAGE Handbook of Research Methods in Political Science and International Relations. Thousand Oaks: Sage. 1.3. Hodgett, Susan (2020). "Twenty-first Century Area Studies: Blurring genres, evolutionary thought and the production of theory" in Zoran Milutinovic, ed. The Rebirth of Area Studies: Challenges for History, Politics and International Relations in the 21st Century. I.B. Tauris, 19-51. 2. Okruh B. Mezinárodní vztahy a teritoriální studia 2.1. Dutkiewicz, J., Smolenski, J. (2023). "Epistemic superimposition: the war in Ukraine and the poverty of expertise in international relations theory". Journal of International Relations and Development 26, 619–631- 2.2. Acharya, A. (2020). Feature Interview with Amitav Acharya. St Antony’s International Review, 16(1), 215–222. 2.3. Katzenstein, P. J. (2002). "Area studies, Regional studies and International Relations". Journal of East Asian Studies, 2(1), 127–137. 3. Okruh C. Komparace jako klíčový nástroj teritoriálních studií? 3.1. Mehler, Andreas (2018). "Comparative Area Studies". In The Routledge Handbook of Transregional Studies. Routledge. 3.2. Milutinović, Zoran (2020). "Comparative Area Studies without comparisons: What can Area Studies learn from Comparative Literature?" in Zoran Milutinovic, ed. The Rebirth of Area Studies: Challenges for History, Politics and International Relations in the 21st Century. I.B. Tauris, 151-176. 3.3. Brummer, Klaus (2020). "Comparative Analyses of Foreign Policy" in Curini, Luigi and Robert Franzese (eds.) The SAGE Handbook of Research Methods in Political Science and International Relations. Thousand Oaks: Sage. 4. Okruh D. Analýza diskurzu a teritoriální studia 4.1. Graham, Phil et al. (2004). "A Call to Arms at the End of History: A Discourse–Historical Analysis of George W. Bush’s Declaration of War on Terror." Discourse & Society 15 (2-3): 199-211. 4.2. Costigliola, Frank (1997). "The Nuclear Family: Tropes of Gender and Pathology in the Western Alliance". Diplomatic History 21 (2): 163-183. 4.3. Mezzanotti, G., Løland, O.J. (2024). "From Religious Populism to Civil Religion: a Discourse Analysis of Bolsonaro’s and Lula’s Inaugural and Victory Speeches". International Journal of Latin American Religions 8, 279–304. 5. Okruh E. Globalizace, geografie a teritoriální studia 5.1. Sidaway, J. D. (2013). "Geography, Globalization, and the Problematic of Area Studies". Annals of the Association of American Geographers, 103(4), 984–1002. 5.2. Dudko, O. (2023). "Gate-crashing “European” and “Slavic” area studies: can Ukrainian studies transform the fields?" Canadian Slavonic Papers, 65(2), 174–189. 5.3. Sil, R. (2020). "The survival and adaptation of area studies". In The SAGE Handbook of Political Science (Vol. 3, pp. 255-271). SAGE Publications Ltd. Texty budou doszupné přes sdílené úložiště. Link bude zaslán přihlášeným studentům. Poslední úprava: Hornát Jan, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||