PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
History of U.S. - Latin American Relations - JTB306
Anglický název: History of U.S. - Latin American Relations
Zajišťuje: Katedra severoamerických studií (23-KAS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (04.02.2024)
ANOTACE
Vztah mezi Spojenými státy a Latinskou Amerikou vždy byly komplexní, někdy i bouřlivé. Téma, které bylo dlouho zanedbáno v České republice si zaslouži delší studium. Tento bakalářský předmět by měl poskytnout studentům historický náčrt problematiky. Studenti by měli pochopit zásadní politické, ekonomické a kulturní rozdíly mezi Spojenými státy a Latinskou Amerikou a jak tyto rozdíly se promítaly do americké politiky vůči Latinské Americe od 19. století až po současnost. Studenti mají povinnost připravit povinnou četbu a zúčastnit se v diskuzích. Povinná četba bude poskytnuta v elektronické podobě.

Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (04.02.2024)

CÍL PŘEDMĚTU

Vztah mezi Spojenými státy a Latinskou Amerikou vždy byly komplexní, někdy i bouřlivé. Téma, které bylo dlouho zanedbáno v České republice si zaslouži delší studium. Tento bakalářský předmět by měl poskytnout studentům historický náčrt problematiky. Studenti by měli pochopit zásadní politické, ekonomické a kulturní rozdíly mezi Spojenými státy a Latinskou Amerikou a jak tyto rozdíly se promítaly do americké politiky vůči Latinské Americe od 19. století až po současnost. Studenti mají povinnost připravit povinnou četbu a zúčastnit se v diskuzích. Povinná četba bude poskytnuta v elektronické podobě.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (04.02.2024)

Každý student bude hodnocen na konci semestru na základě následujících kritérií:

 

Docházka a účast na seminárních diskuzích 30%

Seminární práce 50%

Ústní zkouška 20%

Grading is based on the Dean's Measure no. 20/2019: https://fsv.cuni.cz/deans-measure-no-20/2019

  • 91% and more   => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

 

Více viz. SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (10.02.2024)

TEXTS

Holden, Robert H. and Zolov, Eric (eds.), Latin America and the United States: A Documentary History, Oxford, 2011.

 

Kryzanek, Michael J., U.S.-Latin American Relations, Westport, CT., 2008.

 

Long, Tom, Latin America Confronts the United States: Asymmetry and Influence, Cambridge (UK), 2017.

 

Weeks, Gregory B., U.S. and Latin American Relations, Cambridge (UK), New York, and Melbourne, 2023.

 

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (04.02.2024)

Docházka a účast na seminárních diskuzích jsou povinné a každý student bude muset napsat seminární práci obsahující 8 až 10 stran (řádkování 2). Téma schválím předem a očekávám, že studenti mi dají vědět, když se některé hodiny nemohou zúčastnit. Bohužel mám žkušenost,že někdy dochází k neomluveným absencím a že někteří studenti nemají připravenou povinnou četbu. Nouze v rodině či nemoc představují legitimní důvody pro neúčast na hodinách. Budu přísnější než jsem byl dosud nejen v tomto předmětu. Během prvních týdnů semestru se domluvíme do kdy mi studenti pošlou temata svých seminárních prací. Pokud nebudu spokojen s pokrokem některých studentů v práci na seminárních pracích, mohu dotyčné požádat, aby přestali navštěvovat předmět.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D. (10.02.2024)

History of United States-Latin American Relations

 

Course number: JTB306

 

Instructor: doc. PhDr. Francis D. Raška, PhD.

 

E-mail: francis.raska@fsv.cuni.cz

 

Office hours: Tuesdays from 3:30 PM until 4:30 PM in Building C, Office C419

                      Wednesdays from 3:30 PM until 4:30 PM in Building C, Office C419

 

PURPOSE OF THE COURSE

 

The relationship between the United States and its Latin American neighbors has always proved complex. At times, it has been rather turbulent. This topic has been largely neglected in the Czech Republic and deserves to be studied. The purpose of this B.A. course is to help provide interested students with an historical background that should help them understand the fundamental political, economic, and cultural differences between the United States and Latin American societies and, in turn, how these differences have resulted in various United States policies towards Latin America in the nineteenth and twentieth centuries. I expect students to do the readings and be prepared to participate in class discussions. The readings will be provided electronically.

 

COURSE REQUIREMENTS AND EVALUATION PROCEDURES

 

Each student will receive a final mark at the end of the semester based on the following criteria: 

                        Class participation 30%

                        Term paper 50%

                        Oral exam 20%

 

Grading is based on the Dean's Measure no. 20/2019: https://fsv.cuni.cz/deans-measure-no-20/2019

  • 91% and more   => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

 

 

Students will be expected to read the assigned materials. Attendance and participation in classroom discussions are expected and each student will be required to write an essay containing 8 to 10 double-spaced pages. To avoid any problems, essay topics will need to be approved by me beforehand. During the first weeks of the course, we will agree as a group on the submission dates for the topics and the essays themselves. If a given student does not demonstrate significant progress on his/her term paper research/writing, he/she may be asked to withdraw from the course. In addition, if a student repeatedly fails to read the assigned materials and does not attend the course regularly, I reserve the right not to accept his/her essay at the end of the term. This translates into “No work, no credit.” In addition, all absences must be excused by e-mail. Family and medical emergencies constitute legitimate grounds for absence. I will insist that students let me know how they are getting on with their work throughout the course of the semester. Some time will be spent during the first session(s) discussing how to write essays. All students can expect to be examined orally on the topic of their essay at the end of the term. Please note that students are expected to disclose all sources cited in the form of footnotes. Failure to do so constitutes plagiarism. Plagiarism will be punished by the disciplinary committee of the Faculty of Social Sciences. Questions asked during individual examination sessions may involve the given topic as well as the research methods employed. Finally, for the course to be a success, we need to work together as a group of dedicated, mature scholars whose members communicate constructively with one another. Good luck!

 

TEXTS

 

Holden, Robert H. and Zolov, Eric (eds.), Latin America and the United States: A Documentary History, Oxford, 2011.

 

Kryzanek, Michael J., U.S.-Latin American Relations, Westport, CT., 2008.

 

Long, Tom, Latin America Confronts the United States: Asymmetry and Influence, Cambridge (UK), 2017.

 

Weeks, Gregory B., U.S. and Latin American Relations, Cambridge (UK), New York, and Melbourne, 2023.

 

 

COURSE TOPICS AND ASSIGNED READINGS

 

Background and Relations until the 1930s

 

1.     Weeks, Gregory B. and Allison, Michael E., U.S. and Latin-American Relations, pp. 19-78.

2.     Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 47-130.

 

The Good Neighbor Policy

 

3.     Weeks, Gregory B. and Allison, Michael E., U.S. and Latin American Relations, pp. 79-109.

4.     Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 133-173.

 

The Early Cold War

 

5.     Weeks, Gregory B. and Allison, Michael E., U.S. and Latin American Relations, pp. 110-170.

6.     Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 177-223.

 

The 1960s and 1970s

 

7.     Long, Tom, Latin America Confronts the United States: Asymmetry and Influence, pp. 74-128

8.     Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 224-296.

 

From Reagan to the New World Order

 

9.     Kryzanek, Michael J., U.S.-Latin American Relations, pp. 85-121.

10.  Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 296-332.

  

Post-Cold War Perspectives

 

11.  Long, Tom, Latin America Confronts the United States: Asymmetry and Influence, pp. 129-216.

12.  Holden, Robert H. and Zolov, Eric, Latin America and the United States: A Documentary History, pp. 335-403.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK