PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflexe velkých debat v sociálních vědách ve filmu - JTB289
Anglický název: Reflection of Great Debates in Social Sciences in Film
Zajišťuje: Katedra severoamerických studií (23-KAS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jana Sehnálková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)
Kurz seznámí studenty s vybranými velkými debatami relevantními pro sociální vědy i mezinárodní teritoriální studia, a to formou kritické reflexe promítaných filmů a doprovodných textů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)

Cílem kurzu je naučit studenty kriticky reflektovat filmová díla, a to nejen z hlediska společenských věd.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Vykoukal, CSc. (26.05.2021)

Fareed Zakaria: In defense of liberal education: http://abcnews.go.com/Politics/book-excerpt-defense-liberal-education-fareed-zakaria/story?id=29901850

Mike Doyle, In Defense of Neoliberalism: https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-i/, https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-ii/, https://cambridgedevelopmentstudies.wordpress.com/2011/04/12/in-defense-of-neoliberalism-part-iii/
RSA: Economics is for Everyone, https://www.thersa.org/discover/videos/rsa-animate/2016/economics-is-for-everyone

Dylan Matthews: The Case for Open Borders. http://www.vox.com/2014/9/13/6135905/open-borders-bryan-caplan-interview-gdp-double

Francis J. Gavin: What If? Historians and the Counterfactual, http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09636412.2015.1070610
http://rationalwiki.org/wiki/Historical_determinism

Was Snowden a Russian agent? http://www.nybooks.com/articles/2017/02/09/edward-snowden-russian-agent/

The Challenge of Slums. https://unhabitat.org/books/the-challenge-of-slums-global-report-on-human-settlements-2003/

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (27.09.2021)

Základní metodou výuky je kritická reflexe dokumentárních filmů, a to jak v písemné, tak ústní formě.

V zimním semestru 2021/2022 probíhá výuka prezenčně v místnosti JPEK 209.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (04.10.2021)

Požadavky na zkoušku:

Filmy na každý týden si studentky a studenti budou pouštět na libovolných místech v průběhu týdne, v rámci semináře pak proběhne diskuse s případnými ukázkami. 

 

Reakce na film (50%)

Před každou hodinou každý student napíše do systému Turnitin krátkou reakci na film, včetně otázek do diskuse.

Odkaz na odevzdávání: https://www.turnitin.com/t_class_home.asp?r=70.4904566546478, jinak hledejte kurz v Turnitinu podle názvu nebo ID 31943154. Enrollment key je casablanca.

Při zpracování se zaměřte na:

1. Jasně označte, kterého filmu se reflexe týká a jednou nebo dvěma větami shrňte hlavní obsah a téma filmu.

2. Jaká obecnější témata a debaty film otevírá? Jaké jsou v této debatě názory odborníků? (1 delší odstavec)

3. Jaké momenty a postřehy vztahující se k filmu přijdou Vám osobně nejdůležitější a proč? (1 delší odstavec)

4. Jaké nejdůležitější otázky byste se sami chtěli k tématům z filmu zeptat a proč? Jaké otázky byste položili ostatním v rámci skupinové diskuse (1 odstavec)

5. Různé další postřehy a případné odkazy.


Kontextová zpráva (20%)

Každý student si připraví jednou v průběhu semestru krátkou pětiminutovou kontextovou zprávu k jednomu z filmů pro danou hodinu. V rámci kontextové zprávy uvede především nejdůležitější diskuse a témata v rámci sociálních věd, které se k filmu vztahují. K těmto tématům prezentuje relevantní kvantitativní data, ideálně formou infografiky. Krátce je vhodné také zmínit dostupné recenze na film a doporučenou literaturu k tématu.

Důležitý dokumentární film (20%)

Každý student najde jeden důležitý dokumentární film, který není součástí sylabu kurzu a který by doporučili studentům teritioriálních studií. K tomuto filmu zpracuje 1 stranu A4, kde bude uveden název, rok vzniku, režisér, hlavní téma, důležité debaty, ke kterým se film vztahuje a relevantní otázky, které se k filmu vztahují. Na konec uveďte alespoň dva tituly z akademické literatury, které se k tématu filmu či souvisejícím debatám věnují.

Ústní reflexe práce v kurzu (10%)

Ve zkouškovém období proběhne krátký online pohovor reflektující práci studenta v kurzu, kde bude mít možnost obhájit svá tvrzení či vysvětlit komentáře ke kontextové zprávě a vybranému filmu.

Hodnocení: započteno / nezapočteno

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D. (27.09.2021)

Anotace kurzu:

Kurz seznámí studenty s vybranými velkými debatami relevantními pro sociální vědy i mezinárodní teritoriální studia, a to formou kritické reflexe promítaných filmů a doprovodných textů.

 

Program:

Aktuální seznam filmů pro zimní semestr 2021 je k dispozici na: 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NCbXy6umrrGck5YI-EsrEx5qazDLIW4WnJJYBsMw6Is/edit?usp=sharing

Část filmů je volně ke stažení v rámci www.promitejity.cz

Další filmy jsou ke stačení na www.dafilms.cz

 

Facebooková skupina, primárně k diskusi a doporučení dalších zdrojů:

https://www.facebook.com/groups/463927747341023/

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK