PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Česká diplomacie po roce 1989 - geneze, instituce, témata - JTB257
Anglický název: Czech Diplomacy after 1989 - origins, institutions, topics
Zajišťuje: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Petříček, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Petříček, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Sylabus.docx Mgr. Jiřina Tomečková
Anotace -
Kurz je zaměřen na proměny československé a české diplomacie po roce 1989, na vývoj a etablování hlavních témat české zahraniční politiky od počátku 90. let a na genezi diplomatické praxe české zahraniční služby v souvislosti s přípravou na vstup do euroatlantických struktur a následnou integrací do nich. Cílem kurzu je představit fungování diplomatické praxe v kontextu vývoje české zahraniční politiky a jejích hlavních témat. Na základě historického i tematického rámce tvorby československé a české zahraniční politiky kurz zároveň zasazuje problematiku zahraniční politiky menších a středně velkých států do širšího mezinárodního kontextu.
Poslední úprava: Petříček Tomáš, Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
Cíl předmětu

Kurz má za cíl představit fungování diplomatické praxe na pozadí vývoje a témat české zahraniční politiky.

Poslední úprava: Lochmanová Sára, Mgr. (16.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro absolvování kurzu:


Závěrečný test formou multiple-choice s doplňující otevřenou otázkou zaměřenou na vlastní argumentaci studenta. Tři termíny pro absolvování testu budou vypsány na leden 2026.

 
Hodnocení testu:
100 % - 91 % ...A
90 % - 81 % ... B
80 % - 71 % ... C
70 % - 61 % ... D
60 % - 51 % ... E
Less than 50 % ... F

Více viz. SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Poslední úprava: Petříček Tomáš, Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
Literatura

Literatura:

Dienstbier Jiří (1990), Snění o Evropě, Praha: Nakladatelství Lidové noviny;
Bělohradský Václav, Přibáň Jiří a kol. (2015), Lidská práva: (ne)smysl české politiky, Praha: SLON;
Huňátová Dana (2019), Sametová diplomacie, Praha: Edice ČT;
Šedivý Jaroslav (2019), Zpátky do Evropy aneb Černínský palác v roce nula, Praha: Mladá fronta;
Ruffini Pierre-Bruno (2018), Věda a diplomacie, Praha: Academia;

Marková Jana, Havlová Hana (2020), Ekonomická diplomacie nové doby, Praha: Professional

Publishing;
Horký Ondřej (2011), Česká rozvojová spolupráce, Praha: SLON

Koncepce zahraniční politiky ČR (2015): Koncepce zahraniční politiky ČR | Ministerstvo zahraničních
věcí České republiky (mzv.cz)

Bezpečnostní strategie České republiky (2015): bezpecnostni-strategie-2015.pdf (vlada.cz)

Poslední úprava: Lochmanová Sára, Mgr. (16.09.2025)
Metody výuky

Kurz bude probíhat prezenční formou.

Pravidla pro využívání nástrojů generativní umělé inteligence:

Pravidla pro využívání a citování nástrojů generativní umělé inteligence, jako jsou
např. ChatGPT nebo MS Copilot, při psaní seminárních prací i plnění dalších úkolů
v rámci předmětu se řídí platnými vyhláškami ředitele IMS, zejména č. 7/2023 a
9/2023.
Používání nástrojů generativní umělé inteligence je povoleno, nestanoví-li vyučující
jinak. Tyto nástroje však nesmí být využity ke generování substantivních částí testu
a/nebo nahrazovat samostatný intelektuální výkon studujících. Za veškerý obsah
vygenerovaný pomocí AI plně zodpovídá studující, který/která ho přebírá.
Přejímání výsledků vygenerovaných AI v jejich doslovné, parafrázované nebo jen
mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo je považováno za
plagiátorství.
Povinnou součástí každé odevzdané práce je transparentní vyjádření, jaké nástroje
generativní AI, v jaké fázi přípravy textu a jakým způsobem studující využil/využila,
popř. informace, že žádné nástroje generativní AI nebyly použity. V případě absence
nebo neúplnosti tohoto vyjádření nesmí vyučující práci přijmout k hodnocení.
S výjimkou případů, kdy vyučující využití nástrojů AI výslovně zakáže, je rozhodnutí o
jejím využití zcela na rozhodnutí studující/studujícího. Studující má rovněž právo
odmítnout, aby jeho/její práce byla hodnocena s využitím AI.

Poslední úprava: Lochmanová Sára, Mgr. (06.10.2025)
Sylabus

Program:

1. Úvodní hodina – představení struktury kurzu, základní literatura, semináře, základní
vymezení kurzu;

Geneze:
2. Sametová revoluce a československá diplomacie – od satelitu k nezávislé zahraniční politice;
3. Rozdělení Československa a dopady na českou diplomacii;
4. Návrat do Evropy – česká diplomacie do roku 2004;
5. Česká diplomacie po roce 2004;

Instituce:
6. Instituce a aktéři v české zahraniční politice;

Témata:
7. Lidskoprávní diplomacie aneb spor o vlajkovou loď (součástí diskuze s hostem)
8. Bezpečnostní rozměr české zahraniční politiky
9. Ekonomická diplomacie a její vývoj v české zahraniční politice
10. Rozvojová a humanitární spolupráce (součástí diskuze s hostem)
11. Veřejná diplomacie a její místo v české zahraniční politice
12. Nová generace témat v české diplomacii – vědecká diplomacie, klimatická diplomacie,
sportovní diplomacie

Poslední úprava: Petříček Tomáš, Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
Vstupní požadavky

Pro tento kurz nejsou stanoveny žádné vstupní požadavky.

Poslední úprava: Lochmanová Sára, Mgr. (16.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK