PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Academic Writing in Czech - JTB126
Anglický název: Academic Writing in Czech
Český název: Psaní odborných textů
Zajišťuje: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Karolína Nováková
Vyučující: Mgr. Radomila Kotková, Ph.D.
Prerekvizity : {Skupina prerekvizit pro BP_HAS - 3. ročník}
Anotace
Seminář se věnuje rozvoji dovednosti psaní pro akademické účely. Na základě různých typů odborných textů se studenti seznámí se strategiemi a postupy akademického psaní. Osvojí si nezbytné fráze, obraty a gramatické struktury, které jsou pro tyto typy typické. Nabyté znalosti studenti v semináři prakticky využijí a procvičí při tvorbě vlastních písemných výstupů.
Hlavní okruhy:
- Formální dopis
- Resumé
- Abstakt
- Interpreatce grafu
- Esej, úvaha
Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je rozvoj dovednosti psaní pro akademické účely.

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní podíl na práci v semináři, maximálně dvě neomluvené neúčasti; I v případě neúčasti je student povinen vypracovat domácí úkoly zadané v semináři.

Odevzdání všech úkolů. Zadání v lekci (+ zapsáno v platformě Moodle) forma a termíny odevzdání – viz níže

Úkol       odevzdat elektronicky do e-mailu do 23:59 před lekcí nebo fyzicky na lekci.

Do mailu vložit buďto přílohou Word, PDF nebo jako fotografii/sken

 

Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019)

  • 91% a více        => A
  • 81-90%             => B
  • 71-80%             => C
  • 61-70%             => D
  • 51-60%             => E
  • 0-50%               => F

Více viz. SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

 

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Literatura

Literatura

Tištěné zdroje:

Kestřánková, M. a kol.: Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Brno: Edika 2013.

Bischofová, J., Hasil, J., Hrdlička, M., Kramářová, J. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum 1999.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 4! Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Olomouc 2020.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 5! Čeština pro cizince. Úroveň C1. Učebnice. Olomouc 2019.

Zbíral, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Linde, Praha 2009.

 

Elektronické zdroje:

Český národní korpus. Ústav českého národního korpusu. Dostupné na http://ucnk.ff.cuni.cz

Internetová jazyková příručka: Internetová jazyková příručka (cas.cz)

Minuta z historie | Stream

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Metody výuky

Slovní monologické: vysvětlovací, instruktážní

Slovní dialogické: vyjasňování, tázání se, hledání příkladů

Názorně demonstrační: práce s myšlenkovými mapami, video

Dovednostně-praktické: napodobování, produkce textu

 

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus

Lekce

kurzu

= 150 min

Kapitola učebnice

Téma

Gramatický cíl

Osvojení slovní zásoby

Komunikační cíle/jazykové funkce

1. týden

L6 Žijeme spolu

 

Poslech

Opakování deklinace cizích slov

Mezilidské vztahy, typy soužití

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu „Žijeme spolu“.

2. týden

Pokračování L6

Čtení – Typy soužití

Částice, citoslovce

Typy soužití, mezikulturní rozdíly

3. týden

Pokračování L6

Poslech - "Společné soužití generací“

Reálie – film „Štěstí“

Opakování komparace adjektiv

 

4. týden

L7 Životní prostředí, životní styl

Poslech

Opakování deklinace cizích slov II

Životní prostředí

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu "Životní prostředí a životní styl“

5. týden

Pokračování L7

Čtení - "Zdravý životní styl"

 

Jednočlenné věty 

Stresové techniky, relaxace

 

 

 6. týden

Pokračování L7

Poslech – „Kde můžeme nakupovat potraviny“

Reálie – „Kam jezdí lidé na výlety?“

Opakování komparace adverbií

 

Životní prostředí, třídění odpadu

7. týden

L8 Pomáháme si

Poslech - dialogy s tématikou mezilidské pomoci 

Plurália tantum

Opakování deklinace číslovek

Formy mezilidské pomoci

Rozšíření slovní zásoby v tématech "charita, neziskovky, pomoc v nouzi…"

 8. týden

Pokračování L8

Čtení - "Lidé s handicapem“

Poslech – „Charita“

Charitativní organizace v ČR

9. týden

Pokračování L8

 

Reálie – „Výbor dobré vůle“

Opakování posesivních adjektiv

 10. týden

L9 Lidová moudra

Poslech „Přísloví“

Slovosled

 Lidová moudra

 Slovní zásoba v tématech „pověst, přísloví, rčení, pranostika…“

 11. týden

Pokračování L9

Čtení - "Co je pohádka a její typické znaky" 

Reálie – „K. J. Erben“

Opakování pasiva

12. týden

L10 Kriminalita

Poslech

Čtení - „Černá kronika“

Reálie – „Výhody a nevýhody práce detektiva“

Deminutiva

 

 Slovní zásoba v tématu „kriminalita“

13. týden

Opakování + příprava na test

 

 

 

 

 

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK