PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Lexical-Stylistic Seminar - JTB124
Anglický název: Lexical-Stylistic Seminar
Český název: Lexikálně-stylistická cvičení
Zajišťuje: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 4 (3)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Barbora Štindlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radomila Kotková, Ph.D.
Prerekvizity : {Skupina prerekvizit pro BP_HAS - 3. ročník}
Anotace -
Seminář se zaměřuje na rozvíjení jazykových kompetencí studentů, kteří dosáhli úrovně B1 podle SERR a směřuje k úrovni B2. Součástí je nácvik jak receptivních, tak produktivních dovedností, rozšíření lexikálních a gramatických jazykových prostředků. Focus je kladen na jazykovou analýzu textů, rozeznání jednotlivých funkčních stylů, jejich charakteristik a nácvik vlastní produkce základních textových útvarů vyžadovaných na úrovni B2.
Tematické okruhy:
- soukromá a neformální komunikace
- písemná a ústní komunikace
- formální komunikace
- veřejné písemnosti
- zpráva, oznámení, inzerát, návod, žádost, recenze, stížnost, životopis, motivační dopis, publicistický text, literární / umělecký útvar
Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Cíl předmětu

Cílem semináře je rozšíření slovní zásoby a využití lexikální báze v komunikačních situacích směrem k lepšímu a přesnějšímu vyjádření v češtině.

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Deskriptory

Komunikace: soukromá, neformální, formální, písemná, ústní  

Stratifikace češtiny: čeština spisovná, nespisovná, obecná, dialekty, archaismy, expresivita, odborná, zájmová a profesní komunikace

Slohové útvary: zpráva, oznámení, inzerát, návod, žádost, recenze, stížnost, životopis, motivační dopis, publicistický text, literární útvar

Typy vět podle komunikační funkce

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka. Tolerovány 2 absence.

Aktivní účast na semináři.

Odevzdání všech úkolů.

Závěrečný test.

Více viz. SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Literatura

Tištěné zdroje:

Kestřánková, M. a kol.: Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Brno: Edika 2020.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 4! Čeština pro cizince. Úroveň B2. Učebnice. Olomouc 2020.

Hradilová, D. a kol.: Czech it up 4! Čeština pro cizince. Úroveň B2. Cvičebnice. Olomouc 2020.

Bischofová, J., Hasil, J., Hrdlička, M., Kramářová, J. Čeština pro středně a více pokročilé.  

Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 1998.

Martincová, O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha: Academia, 1998.

Pala, K., Všianský, J. Slovník českých synonym. Praha: NLN, 1994.

 

Elektronické zdroje:

Databáze heslářů ÚJČ ČSAV: Databáze heslářů (cas.cz)

Internetová jazyková příručka: Internetová jazyková příručka (cas.cz)

Kadeřnictví | Stream

Semestr | Stream

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
Metody výuky

Seminář rozšířuje slovní zásobu na lexikální bázi v komunikačních situacích směrem k lepšímu a přesnějšímu vyjádření v češtině formou analýzy čtecích a poslechových textů a následnou vlastní produkcí útvarů daného žánru.

Use of generative AI tools:

The use and citation of generative AI tools (such as ChatGPT or MS Copilot) in
seminar papers and other coursework must comply with the decrees of the IMS
Director No. 7/2023 and 9/2023.
Generative AI tools may be used unless explicitly prohibited by the instructor.
However, they may not be used to generate substantial sections of the text or replace
the student’s own intellectual contribution. The student remains fully responsible for
any content generated with assistance of AI tools.
Presenting AI-generated content, whether verbatim, rephrased, or only slightly
modified, as one's own work constitutes plagiarism.
Every submitted paper must include a transparent statement specifying which
generative AI tools were used, in which stage of the work they were employed, and
how they were used, or confirming that no generative AI tools were used. If this
statement is missing or incomplete, the instructor is not permitted to accept the paper
for evaluation.
Unless the instructor explicitly prohibits the use of generative AI tools, the decision to
use or not to use them rests fully with the student. The student has the right to
request that the instructor does not use AI assistance for evaluating their work.

Poslední úprava: Lochmanová Sára, Mgr. (06.10.2025)
Sylabus


























Lekce

kurzu

= 150 min

Kapitola učebnice

Téma

Gramatický cíl

Osvojení slovní zásoby

Komunikační cíle/jazykové funkce

1. týden

L 1 Studium jazyků

 

Poslech – „Jazykový kurz pro každého “

Opakování konjugace sloves

Studium jazyků

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu „Studium jazyků“.

2. týden

Pokračování L 1

Čtení - Jeden o koze....

Vid

Jazykové kurzy

3. týden

Pokračování L 1

Poslech - "Jazykové kurzy", Reálie - studium na prestižní škole (výhody a nevýhody)

Opakování genitivu a akuzativu

 

4. týden

L 2 Lidská komunikace

Poslech - "Na skypu"

Opakování minulého času

Lidská komunikace

Studenti si rozšíří slovní zásobu v tématu "Verbální a neverbální komunikace"

5. týden

 Pokračování L 2

Čtení - "Neverbální komunikace"

 

Méně časté deklinační typy

 

Neverbální komunikace

 

 

 6. týden

Pokračování L 2

Reálie - Etiketa

Spojovací výrazy

 

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Interkulturní rozdíly"

7. týden

L 3 Kariéra

Poslech - dialogy s pracovní tématikou 

Opakování imperativu

Zaměstnání

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Hledání zaměstnání a řešení pracovních problémů"

 8. týden

Pokračování L 3

Čtení - "Podnikání v ČR"

Méně časté deklinační typy

Zakládání firmy v ČR

9. týden

L 4 Mezi nebem a zemí

 

Poslech - "U léčitele"

Adjektivní substantiva

Paranormální jevy

 10. týden

Pokračování L 4

Čtení - věštění budoucnosti, vykládání karet...

Vztažné věty

 

 

 11. týden

L 5 Kultura

Poslech - "Na co se chystáš?" 

Slovesné předpony

Kultura

Rozšíření slovní zásoby v tématu "Kultura"

12. týden

Pokračování L 5

Čtení - krátké zprávy z kulturních akcí

Opakování dativu a lokálu

 

 

13. týden

Opakování + příprava na test

 

 

 

 

Poslední úprava: Kotková Radomila, Mgr., Ph.D. (19.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK