PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Politika vězeňství v souvislostech - JSM747
Anglický název: Prison policy in context
Český název: Politika vězeňství v souvislostech
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.
Vyučující: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Sylabus_Vězeňství_2024_v1.pdf Sylabus Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.
Cíl předmětu
  • Seznámit se po stránce racionální i emocionální s prostředím českého vězeňství.
  • Pochopit politiku vězeňství a její vývoj v souvislosti s trestní politikou i sociální politikou státu.
  • Umět porovnat českou situaci se zahraničním kontextem i mezinárodními trendy a vybranými
  • případovými studiemi.
  • Procvičit si některé techniky společenskovědního výzkumu v podmínkách bez jakékoliv technické
  • podpory.
  • Pohlížet na vězeňství jako na systém a uvědomovat si možnosti a limity jeho změny.
  • Potkat lidi, které byste jinak potkávali jen obtížně.
Poslední úprava: Bellmannová Ingrid, Mgr. (29.06.2023)
Literatura

BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14.
DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0.
KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z: https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf

MARUNA, Shadd a Hans TOCH, 2001. Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. 1st edition. Washington, D.C: Amer Psychological Assn. ISBN 978-1-55798-731-0.

MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017

Poslední úprava: Kváča Vladimír, Ing., Ph.D. (03.09.2024)
Sylabus

Základní informace

 

Název předmětu

Politika vězeňství v souvislostech

Course title

Prison policy in context

Semestr

Zimní 2024/2025

Garant

Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.

Vyučující

Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.

Kód předmětu

JSM747

Rozsah, examinace

1/1, zkouška

Počet kreditů

5 ECTS (1 kredit = 30 hodin práce)

Podmínky pro

zapsání předmětu

Žádné

Místo výuky

Jinonice C221, Věznice Vinařice

Jazyk

Česky, menší část povinných zdrojů v angličtině

Čas výuky

Bloková výuka

Vybrané středy 12:30 – 15:20 (2., 9. a 23. října, 27. listopadu, 4. a 18. prosince)
+ celodenní návštěva věznice Vinařice po skupinách, pravděpodobné termíny 31. října (čt) a 4. (po) a 7. (čt) listopadu (každý absolvuje jeden z těchto termínů)

Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16474

Kontakt

vladimir.kvaca@gmail.com

Konzultační hodiny

Po dohodě na vladimir.kvaca@gmail.com

 

Stručná charakteristika předmětu

Trestní politika je součást veřejné politiky státu. Mnozí věří, že kvalita veřejných politik se pozná podle toho, jak stát zachází s těmi, kteří jsou slabí a se kterými je obtížné se ztotožnit („devianti“ v terminologii teorie sociální konstrukce cílových populací). Do této skupiny patří právě typicky odsouzení. Česká republika se vyznačuje v rámci EU silně nadprůměrným počtem vězňů vzhledem k počtu obyvatel a míra kriminální recidivy je poměrně vysoká. Sonda do prostředí českého vězeňství je tak zajímavým příkladem jedné z opomíjených veřejných politik. V kurzu se zamyslíme nad významem trestu, podíváme se na stručnou historii moderního vězeňství ve světě a v Česku, pokusíme se pochopit, kým je asi dvacet tisíc českých vězňů a jak se jim žije v českých věznicích. Podíváme se do jedné z českých věznic a budeme mluvit jak se zaměstnanci Vězeňské služby, tak s odsouzenými i s pracovníky neziskových organizací, které se této cílové skupině snaží pomáhat. Pozornost bude věnována i otázce, čemu odsouzení čelí po svém propuštění, kdy nezřídka musejí přijmout druhý, tentokrát nespravedlivý trest, v podobě stigmatizace a diskriminace od většinové společnosti.


Požadavky na splnění kurzu jsou kombinací aktivní účasti, skupinové výzkumné práce zahrnující sběr dat pomocí rozhovorů s odsouzenými ve věznici a závěrečný písemný test. 

Kurz je vyučován v češtině, avšak část povinných zdrojů k samostudiu je v angličtině. Kurz tak předpokládá alespoň dobrou pasivní znalost angličtiny.


Témata, literatura další zdroje

  1. Úvod do problematiky vězeňství, stručná historie moderního vězeňství ve světě a v Česku, české věznice

·         Definice vězeňství a jeho místo v rámci veřejné politiky státu.

·         Význam veřejných politik a vězeňství jako ukazatel kvality politiky.

·         Přehled českých věznic, jejich kapacita a problémy s přeplněností.

·         Stručná historie moderního vězeňství ve světě a vývoj v České republice.

·         Analýza faktorů, které vedou k nadprůměrnému počtu vězňů v České republice.

·         Diskuse o míře kriminální recidivy a jejích příčin.

DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0.

 

  1. Retributivní vs. restorativní justice

·         Retributivní přístup k justici

·         Restorativní přístup k justici

·         Restorativní justice v ČR a v zahraničí

MARUNA, Shadd a Hans TOCH, 2001. Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. 1st edition. Washington, D.C: Amer Psychological Assn. ISBN 978-1-55798-731-0.

 

  1. Mezinárodní kontext a pohledy jinam – příklady zahraniční praxe

·         Srovnání vězeňských systémů a politik ve vybraných zemích

·         Příklad úspěšné reformy vězeňství

·         Porovnání různých přístupů k trestání a rehabilitaci vězňů.

·         Analýza úspěšných příkladů alternativních trestů a programů resocializace.

·         Diskuse o různých filosofiích vězeňství a možnostech přenosu osvědčených postupů.

BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14.

 

  1. Vězni a život ve vězení, odborné zacházení ve výkonu trestu.

·         Charakteristika českých vězňů a faktory, které vedou k jejich uvěznění.

·         Podmínky života ve vězení, včetně bydlení, stravování a zdravotní péče.

·         Denní režim vězňů, včetně vzdělávání, pracovních aktivit a volnočasových aktivit.

·         Problematické aspekty vězeňství, jako jsou násilí, drogy a psychické problémy.

·         Role a význam odborného personálu ve věznicích a jejich práce s vězni.

DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0.

 

  1. Příprava na propuštění, propuštění, postpenitenciární péče a problém sociálního začleňování osob s trestní minulostí

·         Význam přípravy na propuštění a programů pro resocializaci vězňů.

·         Výzvy a překážky při návratu do společnosti po propuštění.

·         Postpenitenciární péče a podpora pro bývalé vězně.

·         Stigmatizace a diskriminace bývalých vězňů ve společnosti.

·         Možnosti sociálního začleňování a integrace bývalých vězňů.

MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017

 

Extra exkurze: Návštěva věznice, výzkum s odsouzenými

Věznici je potřeba zažít na vlastní kůži. Součástí kurzu je proto celodenní návštěva věznice (nejspíše Vinařice poblíž Kladna). Součástí návštěvy bude prohlídka částí věznice, beseda s pracovníky věznice a především příležitost pro provedení výzkumných rozhovorů s odsouzenými. Do věznice není možné vnášet žádná záznamová zařízení, rozhovory tak nebude možné nahrávat a bude nutné pořizovat záznam písemně v podobě tužka-papír. Pro návštěvu věznice je potřeba mít s sebou platný občanský průkaz či pas a respektovat pokyny vyučujícího a zaměstnanců věznice.

KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z: https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf

 

Hlavní studijní zdroje:

BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14.

DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0.

KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z: https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf

MARUNA, Shadd a Hans TOCH, 2001. Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. 1st edition. Washington, D.C: Amer Psychological Assn. ISBN 978-1-55798-731-0.

MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017

Relevantní části zdrojů a další literatura budou poskytnuty v rámci Moodlu elektronicky.

Cíle kurzu

Kurz vám pomůže:

·         Seznámit se po stránce racionální i emocionální s prostředím českého vězeňství.

·         Pochopit politiku vězeňství a její vývoj v souvislosti s trestní politikou i sociální politikou státu.

·         Umět porovnat českou situaci se zahraničním kontextem i mezinárodními trendy a vybranými případovými studiemi.

·         Procvičit si některé techniky společenskovědního výzkumu v podmínkách bez jakékoliv technické podpory.

·         Pohlížet na vězeňství jako na systém a uvědomovat si možnosti a limity jeho změny.

·         Potkat lidi, které byste jinak potkávali jen obtížně.


Forma kontroly studia (požadavky na ukončení předmětu)

 

Hodnocení (zkouška) je založena na kombinaci následujících aktivit a úloh:

Aktivita/Úkol

Možné body

Příprava a účast na seminářích

4 body za setkání, max. 20 bodů

Skupinová práce a její obhajoba

Max 50 bodů

Test

Max. 30 bodů

CELKEM

Max. 100 bodů.

 

Příprava a účast na seminářích

Kontaktní výuka se skládá ze sedmi setkání, která se zpravidla skládají z přednášky a semináře, místo jednoho setkání je zařazená terénní návštěva věznice. Za účast na celém jednom semináři student získá 4 body, až do maxima 20 bodů. To znamená, že dvě absence neohrožuje bodový zisk. Pro každý seminář je vyžadována příprava, zpravidla v podobě čtení literatury a její společná reflexe. Zjevná nepřipravenost může vyústit ve snížení bodového přídělu.

 

Skupinová práce a její obhajoba

Hlavní povinností v rámci kurzu je podíl na zpracování skupinové výzkumné práce, která má komponentu desk-research či literature review a kvalitativní výzkum spočívající v individuálních rozhovorech s odsouzenými (v rámci společné návštěvy věznice). Skupiny mohou být velké 4-6 osob a přesné téma je třeba domluvit s přednášejícím.

Hlavním výstupem je písemná zpráva v rozsahu 20 – 30 normostran (za celou skupinu).

Dalšími požadovanými výstupy odvozenými od hlavní zprávy jsou:

  • Abstrakt v rozsahu 150 - 200 slov
  • Poster ve formátu A3
  • Presentace v délce 15 minut v rámci závěrečné obhajoby

Presentace a obhajoba práce proběhne na samostatném setkání v lednu 2025.

 

Test

Písemný individuální test o délce 30 minut ověří znalost základních pojmů a pochopení hlavních souvislostí tématu v rozsahu látky probírané na přednáškách a seminářích a obsažené v povinné literatuře.

 

Studijní náročnost:

5 kreditů odpovídá 150 hodinám práce, ty se skládají z:

  • 28 hodin přímé výuky (3h x 6 setkání ve škole + 6 hodin exkurze + konzultace, závěrečný test a obhajoba práce)
  • 50 hodin čtení literatury/jiné práce se zdroji a příprava na semináře
  • 60 hodin práce na skupinové práci
  • 12 hodin přípravy na závěrečný test a obhajobu skupinové práce

 

Známkování:

 

Počet získaných bodů

Známka

91 – 100

A – Excellent

81 – 90

B – Excellent

71 – 80

C – Very Good

61 – 70

D – Very Good

51 – 60

E – Good

50 a méně

F – Fail

 

 

Harmonogram kurzu (předběžně)

 

Datum

 

1.

2. říjen 2024

Obecný úvod, přehled témat, organizace práce v kurzu a jeho hodnocení.

Téma 1, část 1. Úvod do problematiky vězeňství, stručná historie moderního vězeňství ve světě a v Česku, České věznice

2.

9. říjen 2024

Téma 1, část 2.

Téma 2, část 1. Retributivní vs. restorativní justice

3.

23. říjen 2024

Téma 2, část 2.

(Pravděpodobná hostka JUDr. Petra Masopust Šachová, Ph.D. předsedkyně, Institut pro restorativní justici, z. s. Board Member, European Forum for Restorative Justice)

Téma 3, část 1. Mezinárodní kontext a pohledy jinam – příklady zahraniční praxe

4.

Říjen/Listopad

Návštěvy věznice, výzkum s odsouzenými

5.

27. listopad 2024

Téma 3, část 2.

Reflexe exkurze do věznice

Téma 3, část 1. Vězni a život ve vězení, odborné zacházení ve výkonu trestu.

6.

4. prosinec 2024

Téma 4, část 2.

(Pravděpodobná hostka PhDr. Soňa Haluzová, generální ředitelství Vězeňské služby České republiky)

Téma 5, část 1. Příprava na propuštění, propuštění, postpenitenciární péče a problém sociálního začleňování osob s trestní minulostí

7.

18. prosinec 2024

Téma 5, část 2.

Konzultace skupinových prací

Zakončení a shrnutí kurzu. 

 

Leden 2025

Obhajoba skupinových prací a test – termíny budou dohodnuty

 

 

Poslední úprava: Kváča Vladimír, Ing., Ph.D. (03.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK