PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Svět vzdělává! - JSM702
Anglický název: Education by real world experience
Český název: Svět vzdělává!
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://slideslive.com/embed/38889999/665 (nebo //www.youtube.com/embed/mOMbwcfUVD0)
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.
Vyučující: RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Výuka vychází z konceptu "blended learning", kombinace různých vzdělávacích prostředí a snahy co

nejefektivněji využít to, co které z nich umožňuje (a to včetně prostředí mimoškolního vzdělávání).

Intenzivní interaktivita při presenční formě (týmová práce, diskuse, hry, brainstorming, presentace) je

kombinována se samostatnou a týmově zadanou přípravou, s návštěvami různého vzdělávacího

prostředí, a pozorováním v terénu, samostatnými aktivitami. Texty, weby, vzdělávací zdroje si

nastuduje každý sám. Budou přizváni zajímaví hosté - aktéři vzdělávání mimo školy.
Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Cíl předmětu

Kurz má pomoci studentům rozvíjet a rozšiřovat jejich představy, analytické schopnosti, zejména pak

invenci a aktivitu v oblasti mimoškolního vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu, studenti by měli

být schopni:

 Identifikovat zdroje a možnosti vzdělávání ve všech oblastech života společnosti mimo školu.

 Znát základní koncepty mimoškolního vzdělávání a jeho klasifikaci

 Formulovat a přesvědčivě argumentovat, jaké jsou výhody, problémy, rizika a příležitosti

mimoškolního vzdělávání

 Mít vhled do vztahu školního a mimoškolního vzdělávání

 Přispívat do mimoškolních vzdělávacích zdrojů

 Aktivně vyhledávat v mimoškolním vzdělávání prostor pro inovace, takové inovace vymýšlet

a podle svých možností je i implementovat

 Být aktivními aktéry vzdělávací politiky v oblasti mimoškolního vzdělávání

Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat

problém, komunikovat, argumentovat, pracovat v týmu a využívat mimoškolní vzdělávací zdroje.

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Literatura

Základní literatura

Učící se společnost: vzdělávání ve 21. století podle CISCO,

https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdf

http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/Informal_learning_ideas_eme

rging_themes.pdf

Rozšiřující a doplňující:

Horizont Report 2014, 2015: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-k12-preview.pdf ,

http://cdn.nmc.org/media/2014-horizon-k12-preview.pdf

Vybrané texty z následujících zdrojů:

Spomocník Bořivoje Brdičky: http://spomocnik.rvp.cz/

Trendy ve vzdělávání Scio: https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/

Blogy Ondřej Šteffl: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php

Další doporučená individuálně na základě aktuálně probíraných problémů, např.:

http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/6/6

http://www.edutopia.org/is-school-enough-informal-learning-resources

http://www.learningsolutionsmag.com/articles/1009/elearning-guild-research-how-important-is-

informal-learning

https://www.sensepublishers.com/media/1608-volunteer-work-informal-learning-and-social-

action.pdf

https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf

http://www.ifets.info/journals/14_2/13.pdf

http://medicalxpress.com/news/2014-03-culture-affect-children-human-body.html

Hodnocení informálního učení

http://dmlhub.net/newsroom/expert-interviews/exploring-alternative-visions-assessing-informal-

learning-environments

SRI International's Center for Technology in Learning.

http://lchc.ucsd.edu/MacArthur-Learning-Report_2012-12.pdf

http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507131.pdf

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514002395 

http://www.informingscience.org/Publications/2126?Source=%2FJournals%2FJITEResearch%2FArticl

es%3FVolume%3D0-0

https://www.idunn.no/dk/2012/01/art04

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Metody výuky

Výuka bude zahájena třemi čtyřhodinovými bloky: V říjnu vždy ve středu od 15,30 do 19 hodin, tj. 7.10.,

14.10., 21.10. + jedna exkurse. Na další organizaci kurzu se dohodneme s účastníky podle jejich

možností, tak abychom naplnili 39 hodin presenčně. V úvahu přichází další bloková výuka v listopadu

a prosinci, celodenní semináře i dvoudenní výjezd.

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Požadavky ke zkoušce

Závěrečná práce

V závěrečné práci máte tři možnosti. 1. Praktická: Implementace nebo konkrétní návrh implementace

jakéhokoliv příspěvku k rozvoji mimoškolního vzdělávání, např. vytvoření nového vzdělávacího

zdroje, podpora existujícího zdroje, zlepšení přístupu či informovanosti o dostupných možnostech

mimoškolního vzdělávání, posílení využívání mimoškolního vzdělávání, snížení bariér mezi školním a

mimoškolním vzděláváním apod. 2. Výzkumná: Dílčí výzkum a sledování příspěvků mimoškolního

vzdělávání ke vzdělání jedince nebo skupiny - např. sledování času, míst, zdrojů, forem či kontextů

mimoškolního vzdělávání (možnosti: case study sám na sobě, druhotná analýza dat, dílčí sběr dat -

rozhovory apod.), rozbor vzdělávacích přínosů nějaké hry, skupiny her či jiné aktivity, která zpravidla

není pokládána za vzdělávací apod. 3. Teoretická: Rešerše literatury, nastudovaní a souhrn několika

článků apod.

Studenti si mohou zvolit individuální nebo týmovou práci (maximálně tříčlenné týmy).

Práce bude odevzdána v písemné podobě. Celkový orientační rozsah je cca 10 normostran na

jednoho člena týmu (všechny rozsáhlé dokumentace do příloh). Rozsah je pouze orientační!

V případě většího rozsahu webové či jiné praktické implementace u práce typu 1 se snižuje

požadavek na rozsah textu.

Doporučená struktura závěrečné práce typu 1. Formulace problému; - Varianty řešení a porovnání

variant; - Popis vybrané varianty; - Očekávané přínosy pro aktéry mimoškolního vzdělávání; - Návrh

implementace; - Potenciální rizika a problémy implementace; - Přímá implementace nebo podrobný

návrh postupu implementace; - Literatura a zdroje; - případně další přílohy.

 

 Hodnocení zkoušky

100-86 Excellent

85-71 Very good

70-56 Good

55 and less Fail

Za připravenost na semináře, aktivní účast, prezentace apod. max. 25 bodů.

Aktivní účast v uzavřené Facebookové skupině, které bude během kurzu zřízena, max. 15 bodů.

Závěrečná práce a její prezentace 0 až 60 bodů.

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Sylabus

Svět vzdělává!

Vzdělávání mimo školský systém

Sylabus kurzu pro zimní semestr akademického roku 2015/2016

1. Kód předmětu

JSM702

2. Vyučující

RNDr. Ondřej Šteffl, CSc.

(steffl@scio.cz)

3. Rozsah a forma výuky

Rozsah výuky 0/3

Výuka vychází z konceptu "blended learning", kombinace různých vzdělávacích prostředí a snahy co

nejefektivněji využít to, co které z nich umožňuje (a to včetně prostředí mimoškolního vzdělávání).

Intenzivní interaktivita při presenční formě (týmová práce, diskuse, hry, brainstorming, presentace) je

kombinována se samostatnou a týmově zadanou přípravou, s návštěvami různého vzdělávacího

prostředí, a pozorováním v terénu, samostatnými aktivitami. Texty, weby, vzdělávací zdroje si

nastuduje každý sám. Budou přizváni zajímaví hosté - aktéři vzdělávání mimo školy.

Předpokládaný počet účastníků kurzu je do 25 studentů.

Výuka bude zahájena třemi čtyřhodinovými bloky: V říjnu vždy ve středu od 15 do 19 hodin, tj. 7/10,

14/10, 21/10 + jedna exkurse. Na další organizaci kurzu se dohodneme s účastníky podle jejich

možností, tak abychom naplnili 39 hodin presenčně. V úvahu přichází další bloková výuka v listopadu

a prosinci, celodenní semináře i dvoudenní výjezd.

4. Počet kreditů

5 kreditů.  Celkově se očekává od účastníka 130 hodin práce z toho 39 presenčně.

5. Ukončení zkouškou

5.1 Závěrečná práce

V závěrečné práci máte tři možnosti. 1. Praktická: Implementace nebo konkrétní návrh implementace

jakéhokoliv příspěvku k rozvoji mimoškolního vzdělávání, např. vytvoření nového vzdělávacího

zdroje, podpora existujícího zdroje, zlepšení přístupu či informovanosti o dostupných možnostech

mimoškolního vzdělávání, posílení využívání mimoškolního vzdělávání, snížení bariér mezi školním a

mimoškolním vzděláváním apod. 2. Výzkumná: Dílčí výzkum a sledování příspěvků mimoškolního

vzdělávání ke vzdělání jedince nebo skupiny - např. sledování času, míst, zdrojů, forem či kontextů

mimoškolního vzdělávání (možnosti: case study sám na sobě, druhotná analýza dat, dílčí sběr dat -

rozhovory apod.), rozbor vzdělávacích přínosů nějaké hry, skupiny her či jiné aktivity, která zpravidla

není pokládána za vzdělávací apod. 3. Teoretická: Rešerše literatury, nastudovaní a souhrn několika

článků apod.

Studenti si mohou zvolit individuální nebo týmovou práci (maximálně tříčlenné týmy).

Práce bude odevzdána v písemné podobě. Celkový orientační rozsah je cca 10 normostran na

jednoho člena týmu (všechny rozsáhlé dokumentace do příloh). Rozsah je pouze orientační!

V případě většího rozsahu webové či jiné praktické implementace u práce typu 1 se snižuje

požadavek na rozsah textu.

Doporučená struktura závěrečné práce typu 1. Formulace problému; - Varianty řešení a porovnání

variant; - Popis vybrané varianty; - Očekávané přínosy pro aktéry mimoškolního vzdělávání; - Návrh

implementace; - Potenciální rizika a problémy implementace; - Přímá implementace nebo podrobný

návrh postupu implementace; - Literatura a zdroje; - případně další přílohy. 

5.2 Hodnocení zkoušky

100-86 Excellent

85-71 Very good

70-56 Good

55 and less Fail

Za připravenost na semináře, aktivní účast, prezentace apod. max. 25 bodů.

Aktivní účast v uzavřené Facebookové skupině, které bude během kurzu zřízena, max. 15 bodů.

Závěrečná práce a její prezentace 0 až 60 bodů.

6. Podmínky

Kurz je určen zejména pro studenty magisterských oborů veřejná a sociální politika a sociologie.

V případě dostatku míst si ho ale mohou zapsat též studenti jiných magisterských oborů,

vyučovaných na FSV UK, případně i studenti bakalářských oborů. Studentům se ovšem doporučuje

předchozí absolvování kurzu Úvod do vzdělávací politiky.

7. Základní charakteristika kurzu

Naprostá většina úvah o vzdělávací politice se věnuje školám a školství. Přitom je známo, že podíl

školy, formálního vzdělávání na tom, co známe, umíme a co v životě využíváme je menší než 20 %. A

stále klesá. Tento kurz je zaměřen na zbývajících 80 %, na to kde, co a jak se učíme mimo školu, kdo a

jak v této oblasti působí a zejména jaké jsou možnosti tuto oblast ovlivňovat a kultivovat.

7. 1 Trailer ke kurzu

https://slideslive.com/embed/38889999/665 (nebo //www.youtube.com/embed/mOMbwcfUVD0)

7.2 Obsah

Kurz má pomoci studentům rozvíjet a rozšiřovat jejich představy, analytické schopnosti, zejména pak

invenci a aktivitu v oblasti mimoškolního vzdělávání. Po absolvování tohoto kurzu, studenti by měli

být schopni:

 Identifikovat zdroje a možnosti vzdělávání ve všech oblastech života společnosti mimo školu.

 Znát základní koncepty mimoškolního vzdělávání a jeho klasifikaci

 Formulovat a přesvědčivě argumentovat, jaké jsou výhody, problémy, rizika a příležitosti

mimoškolního vzdělávání

 Mít vhled do vztahu školního a mimoškolního vzdělávání

 Přispívat do mimoškolních vzdělávacích zdrojů

 Aktivně vyhledávat v mimoškolním vzdělávání prostor pro inovace, takové inovace vymýšlet

a podle svých možností je i implementovat

 Být aktivními aktéry vzdělávací politiky v oblasti mimoškolního vzdělávání

Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat

problém, komunikovat, argumentovat, pracovat v týmu a využívat mimoškolní vzdělávací zdroje.

8. Program

 Mimoškolní vzdělání v dnešní době: přehled, definice

 Mimoškolní vzdělání: formy, klasifikace

Neformální, informální; intencionální, bezděčné; rodina, klasické mimoškolní aktivity

(kroužky, Junák), vzdělávací technologie; vzdělávací zdroje, sociální sítě, P2P education; open

source, uživateli tvořený obsah atd.

 Aktéři mimoškolního vzdělání, jejich zájmy a možnosti; intencionální, bezděční

 Konkrétní formy mimoškolního vzdělávání (MOOC, počítačové hry, P2P education)

 Výzkum a sledování mimoškolního vzdělávání; stav, metodologie, kvantifikace

 Sledování výsledků mimoškolního vzdělávání

 Vztah školního a mimoškolního vzdělávání

 Možnosti vzdělávací politiky v mimoškolním vzdělávání

 Budoucnost mimoškolního vzdělávání

Základní literatura

Učící se společnost: vzdělávání ve 21. století podle CISCO,

https://www.scio.cz/1_download/16806B_komplet_Cisco_CS_part_1_rev.pdf

http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/project_reports/Informal_learning_ideas_eme

rging_themes.pdf

Rozšiřující a doplňující:

Horizont Report 2014, 2015: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-k12-preview.pdf ,

http://cdn.nmc.org/media/2014-horizon-k12-preview.pdf

Vybrané texty z následujících zdrojů:

Spomocník Bořivoje Brdičky: http://spomocnik.rvp.cz/

Trendy ve vzdělávání Scio: https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/

Blogy Ondřej Šteffl: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php

Další doporučená individuálně na základě aktuálně probíraných problémů, např.:

http://www.jl4d.org/index.php/ejl4d/article/view/6/6

http://www.edutopia.org/is-school-enough-informal-learning-resources

http://www.learningsolutionsmag.com/articles/1009/elearning-guild-research-how-important-is-

informal-learning

https://www.sensepublishers.com/media/1608-volunteer-work-informal-learning-and-social-

action.pdf

https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf

http://www.ifets.info/journals/14_2/13.pdf

http://medicalxpress.com/news/2014-03-culture-affect-children-human-body.html

Hodnocení informálního učení

http://dmlhub.net/newsroom/expert-interviews/exploring-alternative-visions-assessing-informal-

learning-environments

SRI International's Center for Technology in Learning.

http://lchc.ucsd.edu/MacArthur-Learning-Report_2012-12.pdf

http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507131.pdf

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514002395 

http://www.informingscience.org/Publications/2126?Source=%2FJournals%2FJITEResearch%2FArticl

es%3FVolume%3D0-0

https://www.idunn.no/dk/2012/01/art04

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
Vstupní požadavky

Kurz je určen zejména pro studenty magisterských oborů veřejná a sociální politika a sociologie.

V případě dostatku míst si ho ale mohou zapsat též studenti jiných magisterských oborů,

vyučovaných na FSV UK, případně i studenti bakalářských oborů. Studentům se ovšem doporučuje

předchozí absolvování kurzu Úvod do vzdělávací politiky.

Poslední úprava: Tomandlová Věra, PhDr. (14.09.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK