PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Vybrané problémy vzdělávací politiky - JSM638
Anglický název: Selected Problems of Education Policy
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2013 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jaroslav Kalous, Dr.
prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Jaroslav Kalous, Dr.
prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)
Vzdělávací inovace a alternativy jsou vybraným problémem kurzu vzdělávací politiky v letním semestru akademického roku 2013/2014. Budou analyzovány teoretické koncepty a zahraniční zkušenosti. Provedeme rekognoskaci situace u nás, navštívíme nejslibnější české instituce. Výstupem kurzu bude společná publikace.
Literatura
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2015)

Literatura základní

GRAY, P. (2012) Svoboda učení. Praha: Scio. Dostupné též na http://www.svobodauceni.cz/svoboda_uceni_kniha.pdf

ILLICH, I. (2001) Odškolnění společnosti: . Praha: SLON.

NOVÁČKOVÁ, J. (2006) Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála.

OECD (2008) Innovating to Learn, Learning to Innovate. Paris: OECD. 

PRŮCHA, J. (2012) Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál.

 

Další rozšiřující a doporučená literatura

HOLT, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom.

Holt, J. (2003) Proč děti neprospívají. Volary: Nakladatelství Stehlík.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. (2012) Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála.

KOVALIKOVÁ, S. (1995) Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála.

PRŮCHA, J. (ed) (2009) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

VESTER, F. (1997) Myslet, učit se … a zapomínat? Plzeň: Frauz.

ZOLLER, E. (2012) Učíme děti ptát se a přemýšlet. Metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál.

 

Weby

http://www.svobodauceni.cz/

Web zasvěcený tématu svobody učení

http://domaciskola.cz/

Asociace domácího vzdělávání

http://alternativestoschool.com/

The world of self-directed learning

http://www.democraticeducation.org/

IDEA - Institute for Democratic Education in America

http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn

Blog Petra Graye

http://www.johnholtgws.com/

Growing without schooling. Dílo Johna Holta

http://sirkenrobinson.com/

Sir Ken Robinson

http://www.sudval.org/

Sudbury Valley School

http://www.summerhillschool.co.uk/

Summerhill - nestarší alternativní škola

 

Doporučená videa

Sir Ken Robinson: Schools kill creativity.

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution!

http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html

Sir Ken Robinson: Changing Education Paradigms.

RSA Animate. http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Sugata Mitra: The child-driven education.

http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

Dan Brown: An Open Letter to Educators.

http://www.youtube.com/watch?v=-P2PGGeTOA4

Sudbury Valley School

http://www.youtube.com/watch?v=awOAmTaZ4XI

Jana Nováčková: Jak se z touhy učit se stane sběratelství známek.

http://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs

Ondřj Šteffl: Je škola budoucnost vzdělávání?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jt8mAdg-PIM

Oldřich Botlík - Ještě že děti neučí mluvit škola!

http://www.youtube.com/watch?v=OiG1ca12f7k

Jaroslav Dušek: Jak být svobodný?

http://www.youtube.com/watch?v=_Qw5BPpy0ks

Sylabus
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)

 

 VYBRANÉ PROBLÉMY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY

Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2013/2014

1. Kód předmětu

JSM638

2. Garanti

Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@gmail.com)

PhDr. Arnošt Veselý, PhD. (vesely.arnost@centrum.cz)

3. Rozsah a forma výuky

Bloková výuka. "Blended education" - kombinace aktivní prezenční účasti s elektronickou komunikací (Moodle).

Učebna J3019 je pro tento kurz rezervována každý čtvrtek 11:00 - 12:20 hod. Podle realizovaných exkurzí budou ještě místa a termíny setkání upravována.

První setkání 20.2. v 11 hod. bude mít formu úmluvy a mohou se ho zúčastnit i zájemci, kteří nebudou v předmětu zapsáni. Získají alesoň úvodní vhled do problematiky a přehled vhodné literatury.

Následujících 14 dní bude věnováno samostudiu.

Ostrý start proběhne 6.3. v 11 hod.  

4. Počet kreditů

5

5. Ukončení

Klasifikovaný zápočet na základě práce v průběhu celého kurzu.

6. Podmínky zápisu do kurzu

Kurz je určen především pro vážné zájemce o vzdělávací politiku z řad studentů magisterského studia veřejné a sociální politiky. Prerekvizitou pro zápis do tohoto kurzu je předchozí absolvování alespoň jednoho kurzu vzdělávací politiky, lépe dvou. Přednost budou mít (bez ohledu na pořadí přihlášení) ti, kteří uvažují o tom, zvolit si pro svou diplomovou práci téma ze vzdělávací politiky.

7. Základní charakteristika kurzu

V letním semestru akademického roku 2013/2014 bude mít tento kurz charakter kolektivního projektu vyžadující aktivní zapojení všech zúčastněných. Práce bude probíhat individuálně doma, při setkáních na fakultě i v terénu při návštěvě různých institucí.

8. Program

Každý vzdělávací systém na světě prochází v současnosti proměnou. Reforma už je nedostatečná, protože pouze vylepšuje porouchaný model. Co potřebujeme, není evoluce, ale revoluce ve vzdělávání. Sir Ken Robinson

Patnáct "revolucionářů" bude v rámci tohoto kurzu analyzovat možnosti vzdělávací revoluce v ČR.

V teoretické části se seznámíme se všemi významnými alternativami k současnému vzdělávacímu mainstreamu: de-schooling, un-schooling, home-schooling, význačnými modely - Summershill School, Sudbury Valley School aj.

Zpracujeme mapu významných českých alternativních, inovativních vzdělávacích institucí. Nejzajímavější místa navštívíme.

Budeme společně pracovat na závěrečné zprávě našeho projektu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK