|
|
|
||
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)
|
|
||
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (08.02.2015)
Literatura základní GRAY, P. (2012) Svoboda učení. Praha: Scio. Dostupné též na http://www.svobodauceni.cz/svoboda_uceni_kniha.pdf ILLICH, I. (2001) Odškolnění společnosti: . Praha: SLON. NOVÁČKOVÁ, J. (2006) Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála. OECD (2008) Innovating to Learn, Learning to Innovate. Paris: OECD. PRŮCHA, J. (2012) Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál.
Další rozšiřující a doporučená literatura HOLT, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom. Holt, J. (2003) Proč děti neprospívají. Volary: Nakladatelství Stehlík. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. (2012) Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála. KOVALIKOVÁ, S. (1995) Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála. PRŮCHA, J. (ed) (2009) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. VESTER, F. (1997) Myslet, učit se … a zapomínat? Plzeň: Frauz. ZOLLER, E. (2012) Učíme děti ptát se a přemýšlet. Metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál.
Weby Web zasvěcený tématu svobody učení Asociace domácího vzdělávání http://alternativestoschool.com/ The world of self-directed learning http://www.democraticeducation.org/ IDEA - Institute for Democratic Education in America http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn Blog Petra Graye Growing without schooling. Dílo Johna Holta Sir Ken Robinson Sudbury Valley School http://www.summerhillschool.co.uk/ Summerhill - nestarší alternativní škola
Doporučená videa Sir Ken Robinson: Schools kill creativity. http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution! http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html Sir Ken Robinson: Changing Education Paradigms. RSA Animate. http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U Sugata Mitra: The child-driven education. http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html Dan Brown: An Open Letter to Educators. http://www.youtube.com/watch?v=-P2PGGeTOA4 Sudbury Valley School http://www.youtube.com/watch?v=awOAmTaZ4XI Jana Nováčková: Jak se z touhy učit se stane sběratelství známek. http://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs Ondřj Šteffl: Je škola budoucnost vzdělávání? http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jt8mAdg-PIM Oldřich Botlík - Ještě že děti neučí mluvit škola! http://www.youtube.com/watch?v=OiG1ca12f7k Jaroslav Dušek: Jak být svobodný? |
|
||
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)
VYBRANÉ PROBLÉMY VZDĚLÁVACÍ POLITIKY Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2013/2014 1. Kód předmětu JSM638 2. Garanti Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@gmail.com) PhDr. Arnošt Veselý, PhD. (vesely.arnost@centrum.cz) 3. Rozsah a forma výuky Bloková výuka. "Blended education" - kombinace aktivní prezenční účasti s elektronickou komunikací (Moodle). Učebna J3019 je pro tento kurz rezervována každý čtvrtek 11:00 - 12:20 hod. Podle realizovaných exkurzí budou ještě místa a termíny setkání upravována. První setkání 20.2. v 11 hod. bude mít formu úmluvy a mohou se ho zúčastnit i zájemci, kteří nebudou v předmětu zapsáni. Získají alesoň úvodní vhled do problematiky a přehled vhodné literatury. Následujících 14 dní bude věnováno samostudiu. Ostrý start proběhne 6.3. v 11 hod. 4. Počet kreditů 5 5. Ukončení Klasifikovaný zápočet na základě práce v průběhu celého kurzu. 6. Podmínky zápisu do kurzu Kurz je určen především pro vážné zájemce o vzdělávací politiku z řad studentů magisterského studia veřejné a sociální politiky. Prerekvizitou pro zápis do tohoto kurzu je předchozí absolvování alespoň jednoho kurzu vzdělávací politiky, lépe dvou. Přednost budou mít (bez ohledu na pořadí přihlášení) ti, kteří uvažují o tom, zvolit si pro svou diplomovou práci téma ze vzdělávací politiky. 7. Základní charakteristika kurzu V letním semestru akademického roku 2013/2014 bude mít tento kurz charakter kolektivního projektu vyžadující aktivní zapojení všech zúčastněných. Práce bude probíhat individuálně doma, při setkáních na fakultě i v terénu při návštěvě různých institucí. 8. Program Každý vzdělávací systém na světě prochází v současnosti proměnou. Reforma už je nedostatečná, protože pouze vylepšuje porouchaný model. Co potřebujeme, není evoluce, ale revoluce ve vzdělávání. Sir Ken Robinson Patnáct "revolucionářů" bude v rámci tohoto kurzu analyzovat možnosti vzdělávací revoluce v ČR. V teoretické části se seznámíme se všemi významnými alternativami k současnému vzdělávacímu mainstreamu: de-schooling, un-schooling, home-schooling, význačnými modely - Summershill School, Sudbury Valley School aj. Zpracujeme mapu významných českých alternativních, inovativních vzdělávacích institucí. Nejzajímavější místa navštívíme. Budeme společně pracovat na závěrečné zprávě našeho projektu. |