PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Druzí a kultura: Postkolonialismus, postsocialismus a posthumanismus - JSM592
Anglický název: The Others and Culture: Postcolonialism, postsocialism, and posthumanism
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Anotace
Kurz seznamuje studující s problematikou utváření „druhosti“ a „jinakosti“ v kultuře. Pomocí jakých teoretických a komunikačních konceptů lze nahlížet na fenomény otroctví, kolonizování osob a kultur, imperiální logiku a procesy barbarizace či exotizace jiných kultur? (#postkolonialimus #eurocentrismus) Jak lze interpretovat problematiku imperiálního řádu světa a rozpadu kolonií v kontextu střední posttotalitní Evropy? (#postsocialismus) A jak lze reflektovat dominantní pozici člověka ve vztahu ke zvířatům a živé i neživé přírodě? (#posthumanismus)

Předmět nabízí 6 přednáškových a 6 seminárních setkání. Semináře pracují s různými formáty interakce, od tradiční diskuze o četbě textu či shlédnutí filmu po komentovanou procházku výstavou, rozhovor s hostkou a psaní experimentální eseje. Seminární setkání také slouží k rozvoji týmové práce a nabízejí bezpečný prostor pro sdílení vlastních zkušeností a názorů. Důsledná příprava a aktivní zapojení se do seminářů je zohledněno při závěrečném hodnocení.

V předmětu využíváme Moodle stránku na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16459.
Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění předmětu:

průběžné plnění domácí přípravy via Moodle (25 b./6 úkolů)

experimentální seminární práce (umělecká tvorba či literární text) (1800 slov) na předem konzultované téma (40 b.)

diskuze nad závěrečnou prací a tématy předmětu (25 b.)

aktivita v hodinách (10 b.)

Hodnocení:

90 a více = A

89 – 80 = B

79 – 70 = C

69 – 60 = D

59 – 50 = E

49 a méně = F

Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Literatura

Literatura a materiály k seminářům:

1. seminář (2. týden semestru)

povinné:

HALL, Stuart, 1997: “The Spectacle of the ´Other´“. In HALL, Stuart (ed). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE. s. 223-290.

doporučeno:

HALL, Stuart (ed). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE.

2. seminář (4. týden semestru)

povinné:

BHAMBRA, Gurminder K., 2022: “A Decolonial Project for Europe“. In Journal of Common Market Studies 60(2). s. 229-244.

video přednáška at home: Artists in Conversation: Yinka Shonibare CBE RA. Yale Center for British Art.  (44 min, 2021) https://www.youtube.com/watch?v=pt1SubUSgdk

krátký dokumentární film Transformation Yinka Shonibare Art 21 (15 min, 2024)  https://www.youtube.com/watch?v=d-fXDp-1FXY

doporučeno:

PATEL, Raj a MOORE, Jason W., 2020: Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí. Průvodce kapitalismem, přírodou a budoucností naší planety. Praha: Neklid.

4. seminář (8. týden semestru)

povinné:

KALMAR, Ivan, 2022/2024: Bílí, ale ne tak docela: Iliberální vzpoura ve střední Evropě. Praha: Utopia Libri.

doporučeno:

SLAČÁLEK, Ondřej: „Je západní postoj k Východu rasismem? Rozhovor s antropologem Ivanem Kalmarem“ In Právo, Salón, 11. 8. 2022, https://www.novinky.cz/clanek/kultura-salon-je-zapadni-postoj-k-vychodu-rasismem-rozhovor-s-antropologem-ivanem-kalmarem-40405354

5. seminář (10. týden semestru)

doporučeno:

MIRZOEFF, Nicholas, 2014: “Visualizing the Anthropocene“. In Public Culture 26(2 73). s. 213-232.

BROWNHILL, Leigh a TURNER, Theresa E., 2020: “Ecofeminist Ways, Ecosocialist Means: Life in the Postcapitalist Future“. In Capitalism, Nature, Socialism 31(1). s. 1-14.

6. seminář (12. týden semestru)

povinné:

Manifest dekolonizace, 2020

PIOTROWSKI, Piotr, 2022: „Muzeum: Od kritiky instituce ke kritické instituci“. In MORGANOVÁ, Pavlína a ŠKABRAHA, Martin (eds). Umění a emancipace. Výbor z textů Piotra Piotrowského. s. 177-190.

doporučeno:

BOROZAN, Vjera (ed.): Naťuknout špičku vejce. Kolumbus jindy a dnes. Hradec Králové: Galerie HK.

 

Základní literatura ke kurzu:

BHAMBRA, Gurminder K., 2022: “A Decolonial Project for Europe“. In Journal of Common Market Studies 60(2). s. 229-244.

BOROZAN, Vjera (ed.): Naťuknout špičku vejce. Kolumbus jindy a dnes. Hradec Králové: Galerie HK.

BROWNHILL, Leigh a TURNER, Theresa E., 2020: “Ecofeminist Ways, Ecosocialist Means: Life in the Postcapitalist Future“. In Capitalism, Nature, Socialism 31(1). s. 1-14.

BUDEN, Boris, 2013: Konec postkomunismu: Od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. Praha: Rybka Publishers.

DEMOS, T. J., 2017: Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today. London: Sternberg Press.

DuBOIS, W. E. B., 1973: “The Future of the Negro State University (1941)“. In APTHEKER, H. (ed) The Education of Black People. Ten Critiques 1906-1960. s. 129-138.

FANON, Franz, 1952/2012: Černá kůže, bílé masky. Praha: Tranzit.

HALL, Stuart, 1996. “Cultural Identity and Diaspora“. In MONGIA, Padmini (ed). Contemporary Postcolonial Theory: A Reader. London: Arnold. s. 110-121.

HALL, Stuart, 1997: “The Spectacle of the ´Other´“. In HALL, Stuart (ed). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE. s. 223-290.

HARAWAY, Donna, 2016: Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press.

KALMAR, Ivan, 2022/2024: Bílí, ale ne tak docela: Iliberální vzpoura ve střední Evropě. Praha: Utopia Libri.

KOVALOVÁ, Karla, 2014: Černošská feministická literární kritika. Praha: SLON.

Manifest dekolonizace, 2020 www.dekolonizace.cz

MIGNOLO, Walter D., 2010: “Introduction: Coloniality of Power and Decoloniality of Thinking.“ In MIGNOLO, Walter D. a ESCOBAR, A. (eds): Globalization and the Decolonial Option. New York: Routledge. s. 1-21.

MIRZOEFF, Nicholas, 2014: “Visualizing the Anthropocene“. In Public Culture 26(2 73). s. 213-232.

MORTON, Timothy, 2022: Ekologické bytí. Praha: ArtMap.

OWCZARZAK, Jill, 2009: “Postcolonial Studies and Postsocialism in Eastern Europe“. In Focaal 53(April). s. 3-19.

PIOTROWSKI, Piotr, 2022: „Muzeum: Od kritiky instituce ke kritické instituci“. In MORGANOVÁ, Pavlína a ŠKABRAHA, Martin (eds). Umění a emancipace. Výbor z textů Piotra Piotrowského. s. 177-190.

SAID, Edward, 1979/2006: Orientalismus. Praha: Paseka.

SLAČÁLEK, Ondřej: „Je západní postoj k Východu rasismem? Rozhovor s antropologem Ivanem Kalmarem“ In Právo, Salón, 11. 8. 2022, https://www.novinky.cz/clanek/kultura-salon-je-zapadni-postoj-k-vychodu-rasismem-rozhovor-s-antropologem-ivanem-kalmarem-40405354

SPIVAK, Gayatri Chakravorty, 1988: “Can the Subaltern Speak?“ In GROSSBERG, L. a NELSON, C. (ed). Marxism and the Interpretation of Culture. s. 66-111.

TLOSTANOVA, Madina, 2012: “Postsocialist is not Postcolonial. On Post-Soviet Imaginary and Global Coloniality“. In Journal of Postcolonial Writing 48(2). s. 130-142.

Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Sylabus

Sylabus:

1. Druhost a jinakost – přednáška – 1. 10.

·       seznámení s formátem kurzu a studijními povinnostmi

·       téma druhosti a jinakosti v českém a mezinárodním kontextu: diskuze, příklady

·       představení probíraných oblastí: (1) rané koncepce postkolonialismu, (2) koloniální subjekt – postrasová společnost, (3) postsocialismus, (4) posthumanismus a (5) dekolonizace

·       problém reprezentace a stereotypizace v kultuře: Stuart Hall, Richard Dyer, Nicholas Mirzoeff

2. Druhost a jinakost – seminář – 8. 10.

·       četba HALL, Stuart, 1997: “The Spectacle of the ´Other´“. In HALL, Stuart (ed). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: SAGE. s. 223-290.

·       domácí příprava: vypsat 5 základních tezí z eseje S. Halla + debatovat současný příklad stereotypizace určité kultury/komunity (600 slov do neděle 23.59h)

·       společná diskuze k četbě a prezentace příkladů studujících s debatou

3. Rané koncepce postkolonialismu – přednáška – 15. 10.

·       postkolonialismus v pojetí E. Saida / orientalismus

·       postkolonialismus v pojetí G. Ch. Spivak / intelektuální imperialismus

·       postkolonialismus v pojetí W. Mignola a A. Quijana/ Latinská Amerika a globální Jih

·       postkoloniální kritika sociologie G. K. Bhambry  / problém imperialismu v sociologii

4. Rané koncepce postkolonialismu - seminář – 22. 10.

·       četba BHAMBRA, Gurminder K., 2022: “A Decolonial Project for Europe“. In Journal of Common Market Studies 60(2). s. 229-244.  

·       video přednáška-diskuze at home: Artists in Conversation: Yinka Shonibare CBE RA. Yale Center for British Art.  (44 min, 2021) https://www.youtube.com/watch?v=pt1SubUSgdk

·       krátký dokumentární film Transformation Yinka Shonibare Art 21 (15 min, 2024)  https://www.youtube.com/watch?v=d-fXDp-1FXY

·       domácí příprava: vypsat 5 základních tezí z textu G. Bhambry a volnou formou reflektovat dílo Yinky Shonibareho a informace o umělci z video materiálů (600 slov do neděle 23.59h)

5. Od koloniálního Subjektu k postrasové společnosti – přednáška – 29. 10.

·       sociologie černošských komunit W. E. B. DuBois / rozdvojené vědomí

·       psychoanalytický přístup F. Fanona / Černá kůže, bílé masky

·       černošský feminismus A. Walker, A. Davis, b. hooks / intersekcionalita

·       bílá nadřazenost, white gaze / R. Dyer, N. Mirzoeff, T. Campt

·       vize a mýtus postrasové společnosti

·       digitální rasismus / xenorasismus

6. Komentovaná prohlídka výstavy Vietnam blízký a vzdálený v Náprstkově muzeu 5. 11.  

·       prohlídka a diskuze s kurátorem výstavy Ondřejem Crhákem

·       https://www.nm.cz/naprstkovo-muzeum-asijskych-africkych-a-americkych-kultur/vietnam-blizky-a-vzdaleny

·       domácí příprava: do 48h po komentované výstavě sepsání vlastní reflexe výstavy a prohlídky (600 slov)

7. Postsocialismus a jeho vztah k postkolonialismu – přednáška – 12. 11.

·       postkomunismus podle B. Budena / marketizace a komodifikace totalitní minulosti

·       postsocialistický druhý podle M. Tlostanové / přetrvávající dualismus Východ vs. Západ

·       koloniální dědictví ve střední Evropě / F. Herza, V. Borozan

·       východoevropanismus podle I. Kalmara / rasový kapitál, nedostatečné bělošství

·       ostalgie a etnopopulismus ve střední Evropě /A. Imre, A. Vachudova

8. Postsocialismus a jeho vztah k postkolonialismu – seminář – 19. 11.

·       četba KALMAR, Ivan, 2022/2024: "Úvod: Rasa, iliberalismus a střední Evropa" in Bílí, ale ne tak docela: Iliberální vzpoura ve střední Evropě. Praha: Utopia Libri, 7-44.

·       diskuze památníků a uměleckých děl ve veřejném prostoru reflektujících demokratickou transformaci – slide projekce vyučující a diskuze příkladů studujících

·       domácí příprava: vypsat 5 základních tezí z textu I. Kalmara a výběr (se slovním vysvětlením) 3 intervencí/ kauz ve veřejném prostoru (památníky, umělecká díla) tematizující historické osoby a události (600 slov do neděle 23.59h)

9. Posthumanismus – přednáška – 26. 11.

·       kritika antropocénu podle T. J. Demose / kdo produkuje klimatickou změnu?

·       ekofeminismus podle D. Haraway / kinship a Kapitalocén

·       estetizace klimatické krize podle N. Mirzoeffa / krásné obrazy zkázy

·       ekologické bytí podle T. Mortona / klimatická krize jako hyperobjekt

10. Posthumanismus – seminář – 3. 12.

·       domácí příprava: sepište krátký esej „Z deníku zvířete“ (a dalších druhých) (600 slov do neděle 23.59h)

·       přednáška k tématu posthumanistický obrat v současném umění od Terezy Špinkové (kurátorka, výzkumnice)

11. Dekolonizace – přednáška – 10. 12.

·       institucionální kritika podle P. Piotrowského / od kritiky instituce ke kritické instituci

·       hnutí Decolonize This Place

·       reparativní historie podle C. Hall / návrat kulturního dědictví a další formy odškodnění

·       dekolonizace jako myšlenkový a kulturní proces

12. Dekolonizace – seminář – 17. 12.

·       četba Manifest dekolonizace, 2020

·       četba PIOTROWSKI, Piotr, 2022: „Muzeum: Od kritiky instituce ke kritické instituci“. In MORGANOVÁ, Pavlína a ŠKABRAHA, Martin (eds). Umění a emancipace. Výbor z textů Piotra Piotrowského. s. 177-190.

·       domácí příprava: vypsat 5 základních tezí z textu Piotrowského a volně se vztáhnout k textu Manifestu dekolonizace formou polemiky (600 slov do neděle 23.59h)

Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK