|
|
|
||
Výzkumné kolokvium je prostorem pro společné bádání pedagogů a studentů. Studenti se zapojují do běžícího výzkumného projektu některého ze členů katedry, popř. po dohodě do projektu řešeného na jiném pracovišti. Cílem kursu je v prostředí reálně řešeného výzkumu zprostředkovat studentům výzkumné, analytické a interpretační dovednosti.
Studenti se na zapojení do konkrétního výzkumného kolokvia individuálně domlouvají s uvedenou kontaktní osobou pro daný projekt. Zápočet je zapsán na základě potvrzení kontaktní osoby zaslané vedoucímu specializace, do které je student zapsán (SVP: Ondřej Císař, AVM: Petr Soukup, SAQ: Jakub Grygar). Poslední úprava: Grygar Jakub, doc. Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Průběžné plnění povinností dle rozvrhu práce v týmu. Aktivní účast na pravidelných schůzkách výzkumného týmu. Členové týmu mohou získat zápočet za kurz až v okamžiku, kdy výsledky výzkumu (alespoň částečně) prezentovali odborné veřejnosti (uspořádání konference, článek v recenzním řízení, prezentovaný příspěvek na konferenci, workshopu atp.). Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
Literatura bude stanovena podle tematického zaměření výzkumného projektu. Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Nabídka výzkumných projektů pro LS 2025 Mezioborový výzkum veřejného prostoru (Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, OP JAK Urbanita)
The role of religion in the integration of Ukrainian immigrants in Czechia and related changes in the religious landscape
Monasticism "old and new": longing for community, order and transcendence Space for Action – Educationalisation and Digitalisation in Recovery of Europe Projekt se zaměřuje na nerovné aktérské pozice které vznikají v touhách po změněn společnosti, úžeji zkoumá EU iniciativu obnovení Evropy po pandemii Covid NextGenerationEU. Tato iniciativa je uchopena v termínech edukacionalizace a digitalizace společenských problémů, to znamená, že jako empirický terén je tato iniciativa považována za další příklad modernizace společnostech, ve které jsou vzdělávání a digitalizace považované za hlavní léky na různé společenské neduhy, i navzdory diagnózám o postmodernitě nebo pozdní modernitě. Otázkou je, jaká Evropa vzniká tímto stylem obnovování, jací aktéři se napojují do těchto transformací, jací jsou vylučováni, jak vznikají nebo zanikají jejich pozice pro jednání a tím i celý prostor, který zpětně ovlivňuje, kde a jak Evropa existuje? Existuje Evropa pouze jako finanční infrastruktura pro přerozdělování dotací napříč geografickými hranicemi států? Nebo jako čistá forma a formulář bez obsahu nebo jako kolekce hodnot, které se propisují do rozhodování o vzdělávání? Možné jsou všechny anebo žádná varianta – výzkum je dosud otevřený. Projekt vychází z mezinárodního výzkumu, který jsem prezentovala v srpnu na ECER24, Nicosia: Wirthová, J. (2024). Symposium: Recovery from Present to Future Europe – Education as a Political Concern, Subject of Digitalization, and Tertium Comparationis. European Conference on Educational Research. Projekt by měl odpovědět na následující otázky: · Jaké praktiky se objevují při normativním plánování obnovy Evropy – sociologie normativního jednání a vzdělávání · Jací aktéři jsou dominantní v debatě a provádění národního plánu obnovy – sociologie elit · V jakých vztazích blízkosti (proximita) a vzdálenosti (distance) současná obnovená Evropa vzniká – sociální topologie Náplň práce, kterou by měli studenti vykonávat (můžou si vybrat jednu položku, několik, nebo se podílet na všech) · Sběr nových dat a jejich třídění: Newton media search (přístup poskytován UK) · Analýza mediálních zpráv z hlediska 1) aktérů, 2) významů „vzdělávání“ a 3) významů „Evropy“ · Etnografie veřejného prostoru – pozorování vybraných veřejných debat o Národním plánu obnovy · Digitální etnografie – sledování vybraných webů a sociálních sítí o Národním plánu obnovy · Zápis výsledků do MAXQDA · Diskuse nad nálezy a interpretace Výhody pro studenty: · Naučí se základy v programu MAXQDA · Naučí se používat Newton Media Search (Mgr. studenti asi již umí) · Možnost výjezdu na konferenci ECER 2025, Bělehrad · Možnost publikace: spolupráce na článku pro český časopis nebo pro zahraniční časopis · Možnost zapojení do plánovaného projektu COST Požadavky na studenty: · Vysoká míra sociologické imaginace · Vysoká výzkumnická etika Kontaktní osoba: Jitka Wirthová (jitka.wirthova@fsv.cuni.cz)
The role of religion in the integration of Ukrainian immigrants in Czechia and related changes in the religious landscape
Monasticism "old and new": longing for community, order and transcendence Organizing Failure: Coupling Social (Infra)Structures and Personal Experiences
............................................................................................... Nabídka výzkumných projektů pro LS 2023/2024 Multidimenzionální vztahy a podmíněnosti české diaspory v cílových destinacích Možnost participace na projektu GA ČR, který je zaměřen na problematiku Čechů v zahraničí. Konkrétní práce by zpočívala ve spolupráci na úpravě a vyhodnocování kvantitativních a kvalitativních dat směřujících k publikačním výstupům, přepis rozhovorů, případně uskutečnění vlastních rozhovorů. Bližší informace: zdenek.uherek@fsv.cuni.cz Post-secular approach to memory processes in Central and Eastern Europe Role školního prostředí v utváření sociálních postojů středoškoláků
Studenti a studentky, kteří si toto výzkumné kolokvium zapíší, se budou v průběhu letního semestru podílet na interpretaci výsledků z dotazníkového šetření a psaní výzkumných zpráv. Dále bude možné se podílet i na analýze dat z první vlny panelového šetření.
Poslední úprava: Grygar Jakub, doc. Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|