Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (27.01.2024)
Semestrální magisterský kurs, jehož cílem je porozumět proměnám kvalitativního výzkumu od 70. let 20. století do současnosti. Důraz je kladen na propojení výkladu epistemologie, teorie a metody sociálněvědního výzkumu. V kursu se střídá výklad s diskusemi textů a dílenskými semináři, kde studenti ve skupinách pracují na tvorbě a analýze vybraných dat, na reflexi konstruovanosti dat a na jejich analýze.
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (26.10.2019)
Qualitative (non-statistical) social science research can form the basis of surprising and profound discoveries about individuals and societies.
Ethnographies, analysis of visual data, performative methods and autobihgraphical approaches contribute insight and depth to our understanding of the human condition and shed
light on processes that may not be identifiable using big data sets. In this course we will debate selected qalitative methods and their embeddedness in specifical epistemology.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (03.12.2019)
DENZIN, N. K. / LINCOLN, Y. S. 2005. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In The Sage Handbook of Qualitative Reserarch (3rd edition). Ed. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. London: Sage. Str. 1-32.
DENZIN, Norman K. 2001. The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research 1(1): 23-496.
HARPER, Douglas. 2002. Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1): 13-26.
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (03.12.2019)
DENZIN, N. K. / LINCOLN, Y. S. 2005. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In The Sage Handbook of Qualitative Reserarch (3rd edition). Ed. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. London: Sage. Str. 1-32.
DENZIN, Norman K. 2001. The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research 1(1): 23-496.
HARPER, Douglas. 2002. Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1): 13-26.
Poslední úprava: Mgr. Barbora Spalová, Ph.D. (09.09.2021)
Zapsaní studenti mají povinnost se před každou hodinou seznámit s četbou, která je v sylabu označena jako povinná četba na daný týden.
Podmínkou úspěšného absolvování kursu je:
Studium textů označených v sylabu jako „povinná četba“.
Odevzdání metodologické studie na konci semestru. Hodnocení metodologické studie je pojímáno jako zkouška, student tedy může metodologickou studii podat k hodnocení až 3x (řádný termín, první opravný termín, 2. opravný termín).
Aktivní účast na přednáškách a na seminářích. Výuka v kursu probíhá formou přednášky a s ní se prolínajícím seminářem. Tolerovaná je jedna neomluvená absence za semestr. Absence ve výuce je omluvena pouze ze zdravotních nebo závažných osobních důvodů. Překročení neomluvené absence je považováno za nesplnění podmínek potřebných k absolvování kurzu.
Třikrát za semestr bude potřeba vytvořit vlastní výzkumná data, která se budou v kurzu společně analyzovat. Každý účastník je povinen tato data odevzdat vždy do do určeného data před analytickým seminářem.
Metodologická studie Účelem metodologické studie je ověřit teoretické a praktické dovednosti vytváření dat a jejich interpretace jak ve vztahu k jejich sociálnímu kontextu, tak i k epistemologickému ukotvení zvolené metody. Student si zvolí jednu z metod probíraných v kursu a s jejím využitím bude analyzovat empirický materiál shromážděný v průběhu kursu.
Povinné náležitosti metodologické studie tvoří:
Představení zvolené metody vytváření dat. Epistemologické ukotvení zvolené metody (představení klíčových autorů a konceptů a jejich diskuse).
Představení empirického materiálu ("dat"), na jehož základě je zvolená metoda podrobněji popsána.
Interpretace empirického materiálu ve vztahu k diskutované metodě.
Diskuse slabých a silných stránek zvolené metody: k výzkumu jakých problémů či jevů se zvolená metoda hodí a proč a obráceně, co touto metodou není vhodné zkoumat a proč.
Termín odevzdání odpovědí na otázky z povinné četby: vždy do neděle 23:55 hod. předcházející dané přednášce.
Hodnocení:
Jednotlivé seminární úkoly: až 40 bodů (maximálně 10 bodů za každý úkol)
Výzkumná zpráva: až 60 bodů
Za každý z průběžných úkolů musí studující získat alespoň polovinu maximálního počtu bodů. Za výzkumnou zprávu musí studující získat alespoň 30 bodů.
Celkové hodnocení:
A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami): 100 - 91b. B (velmi dobře, nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami): 81 - 90b. C (dobře, celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb): 80 - 71b. D (uspokojivě, přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky): 61 - 70b. E (dostatečně, výkon splňuje minimální požadavky) 60 - 51b F (neuspěl): méně jak 51 b.
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (26.10.2019)
Class participation: 40%
Methodological essay: 60%
100 - 91: A 81 - 90: B 71 - 80: C 61 - 70: D 51 - 60: E 50 - 0: F