PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Epistemologie a metodologie společenských věd - JSM551
Anglický název: Epistemology and metodology of social sciences
Český název: Epistemologie a metodologie společenských věd
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Neslučitelnost : JSM004, JSM007
Je neslučitelnost pro: JSM007, JSM004
Anotace
Kurs nově propojuje dvě klíčové oblasti sociální vědy: oblast obecné metodologie a oblast filosofie sociální vědy (s primárním důrazem na epistemologické problémy). Kurz sleduje jednak historické formování sociologie jako vědecké (výzkumné) disciplíny, jednak současný vývoj oboru v podmínkách nových režimů vědění. Druhá část kurzu k metodologii je koncipována jako dialog či diskuse mezi různými paradigmaty a metodologickými přístupy. Klade důraz na hledání argumentů a na obhajobu jednotlivých metodologických řešení v historii sociálního a sociologického výzkumu. Kurz se opírá o klasické texty a významné projekty v historii výzkumu. Kurz je určen pro magisterské studium sociologie. Je vhodný také pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VSP. 

Přednášky EPISTEMOLOGIE - ÚNOR AŽ KONEC BŘEZNA (prof. Jeřábek)
Přednášky METODOLOGIE - DUBEN A KVĚTEN (dr. Balon)



Poslední úprava: Balon Jan, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Student/ka se během semestru četbou zadané literatury průběžně připravuje na přednášky a aktivně se účastní diskuse k probíraným tématům. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je studium zadaných textů a jejich promýšlení. Během semestru každý z účastníků připraví powerpoint krátkého referátu (5 - 7 slidů = 5 minut) k jednomu z probíraných témat s využitím doporučené literatury a další literatury, kterou sám vyhledá. Prezentace bude ohodncena a její hodnocení bude tvořit 50% celkové známky. Nejlepší prezentace ohodnocená jako A budou przentovány v rámci kurzu (podle zaměření buď v první části kurzu MET nebo ve druhé EPI). Témata referátů budou zadána na první hodině. Studenti se v prvním týdnu výuky zapíší závazně na jedno ze zadaných témat. Student odevzdá prezentaci (podle témat v jednom z uvedench termínů) e-mailem vyučujícímu. Včasné odevzdání prezentace a její schválení vyučujícím jsou nutnými podmínkami připuštění k závěrečnému testu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou – testem z celé probírané látky.
Poslední úprava: Balon Jan, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura

Povinná literatura:

Abel, T. „The Operation Called Verstehen“, American Journal of Sociology, roč. 54, 1948, s. 211–218.

Camic, C., Gross, N., „The New Sociology of Ideas,“ in: J. R. Blau (ed.), Blackwell Companion to Sociology, Blackwell Malden, MA 2001, s. 236–49.

Fleck, L. Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: University of Chicago Press, 1979, s. 38–51.

Haraway, D. „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.“ Feminist Studies, roč. 14, č. 3., 1988, s. 575–599.

Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s. 411–428.

Jeřábek, H.: Merton a Lazarsfeld: spolupráce sociologické teorie s empirickým výzkumem. Sociológia, 44, 2012, č.1, s. 62-82.

Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikumené, 1996.

Lazarsfeld, P.F. (1941): The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation” In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The  Free Press 1955, pp. 115-125.

Rorty, R. Filosofie a zrcadlo přírody. Kap. 3. „Idea teorie poznání.“ Praha: Academia, 2012 s. 129–159.

Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York: The Guilford Press 2008, zejména kapitoly 1 až 3, s. 17-141.

Taylor, Ch. „Interpretation and the Sciences of Man“, Review of Metaphysics 25 (1), 1971, s. 3–51.

Whyte,W. F. (1993): Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Appendix A, s. 3-51 a 279-325.

 

 

Doporučená literatura:

Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.

Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Daston, L., P. Galison. „The Image of Objectivity.“ Representations, roč. 0, 0, č. 40, Tematické číslo: Seeing Science, 1992, s. 81–128.

Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45

Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51.

Jeřábek, H.: Chapter 5 Paul Lazarsfeld’s Unorthodox Innovations in the Methodology of Social Research, pp. 123-145. In: Jeřábek – Soukup, P.: Advanced Lazarsfeldian Methodology. Praha, Karolinum 2008.

Jeřábek, H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum 1998, pp. 52-57, 77-85 a 98-103.

Lazarsfeld, P.F. – Marie Jahoda a H. Zeisel: Marienthal. Brno, MU 2013

Outhwaite, W. „Concepts of Science.“ In: Concept Formation in Social Science. New York, Routledge, 2011 s. 5–24.

Seidman, S. „Deconstructing Queer Theory or the Under-Theorization of the Social.“ In: Social Postmodernism: Beyond Identity Politics (Linda Nicholson, Steven Seidman eds.), Cambridge: Cambridge University Press, 1995, s. 116–141.

Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn? Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences, University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

Turner, S. „What Are Disciplines? And How is Interdisciplinarity Different?“ In: Practising Interdisciplinarity (P. Weingart, N. Stehr eds.). Toronto: University of Toronto Press, 2000, s. 45–65.

Winch, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Kap. 1. „Filosofické souvislosti“. Brno: CDK, 2004, s. 17–48.

Poslední úprava: Jeřábek Hynek, prof. PhDr., CSc. (31.01.2022)
Sylabus -

EPISTEMOLOGIE  A  METODOLOGIE  JSM551

  1. 18.2. 2025 úvodní – rozdělení témat

Účelem První části kurzu (vyučuje prof. Hynek Jeřábek) je seznámit studenty s vybranými obecnými postupy metodologie sociologického výzkumu. Kurz klade důraz na metodologické principy, rozhodovací procesy, diskusi paradigmat, kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických přístupů. Rozdíly jednotlivých přístupů a jejich jednostrannosti jsou diskutovány v podobě kritiky a odpovědi na ni.

  1. Úvodní přednáška
  2. Teorie a empirie v sociologickém výzkumu
  3.  Analytické paradigma – Rozbor metodologických principů survey analysis a modelu elaborace.
  4.  William F. Whyte a jeho nástin principů zúčastněného  pozorování a  partici-pačního výzkumu. Diskuse o Whytově Street Corner Society a jeho metodologii a etice výzkumu.
  5.  Obecně metodologická diskuse o měření v sociologii.
  6.  Kombinace kvalitativních a analytických (kvantitativních) metod a výhody smíšené strategie výzkumu. Předpoklady a podmínky kumulativní sociologie

Ve druhé polovině semestru se kurs věnuje vybraným epistemologickým problémům (vyučuje Jan Balon). Zaměřuje na historické i současné způsoby pojímání vědění v sociálních vědách. Shrnuje relevantní filosofické a metateoretické debaty a ukazuje, v jaké podobě vstupovaly do dobových představ o utváření sociálního vědění. Cílem kursu je analyzovat klíčové historické přístupy ke strukturaci vědeckého poznání a zasadit je do současného kontextu úvah o proměnách vědecké práce v podmínkách nových režimů vědění.

  1.   Vědecké poznání jako filosofický problém
  2.   Jak se vytváří vědecký fakt?
  3.   Mezi vysvětlením a porozuměním: Pozitivistické, antipozitivistické a postpozitivistické koncepce sociální vědy
  4.   Epistemologie a historický obrat v sociálních vědách
  5.   Feministická epistemologie, standpoint a queer theory
  6.   Jak se vytváří sociální vědění? Opouštění objektivity a ne/nalézání interdisciplinarity: Současné debaty o proměnách sociálních věd

 

Detailní sylabus

 

JSM551: Epistemologie a metodologie společenských věd LS 2024/2025

Jména vyučujících: Prof.PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.

PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.

Rozsah výuky a ukončení: ZS 2/0 Zk

Doba a místo konání: Úterý 14:00-15:20 

Počet kreditů: 8 kreditů

Konzultační hodiny:

Hynek Jeřábek Úterý 16:00 – 16:50 po předchozí domluvě

Jan Balon Úterý 12:30 –13:30 po předchozí domluvě

Kurz je určen pro magisterské studium sociologie - je povinný, je vhodný také jako kurz pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VP


Student se během semestru četbou zadané literatury průběžně připravuje na přednášky a aktivně se účastní diskuse k probíraným tématům. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je studium zadaných textů a jejich promýšlení. Během semestru každý z účastníků připraví powerpoint krátkého referátu (5 - 7 slidů = 5 minut) k jednomu z probíraných témat s využitím doporučené literatury a další literatury, kterou sám vyhledá. Prezentace bude ohodnocena a její hodnocení bude tvořit 50% celkové známky. Polovinu prezentací studenti připraví pro první polovinu kurzu a polovinu pro druhou polovinu. Nejlepší prezentace ohodnocené jako A budou studenti prezentovat v rámci kurzu (podle zaměření buď v první části kurzu MET nebo ve druhé EPI). Témata referátů budou zadána na první hodině. Studenti se v prvním týdnu výuky zapíší závazně na jedno ze zadaných témat. Student odevzdá prezentaci (podle témat v jednom z uvedených termínů MET = 22.2., 1.3., 8.3. EPI = 5.4., 19.4.) e-mailem vyučujícímu. Včasné odevzdání prezentace a její schválení vyučujícím jsou nutnými podmínkami připuštění k závěrečnému testu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou – testem z celé probírané látky. V případě úspěšného složení testu se známky za prezentaci a test sčítají (50%/50%). Student respektuje povinnost vyhnout se plagiátům viz.: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi

Témata přednášek (a zadaná literatura) – bude doplněno:

  1. 18.2. 2025 úvodní – povinná – rozdělení témat

Účelem první části kurzu (vyučuje prof. Hynek Jeřábek) je seznámit studenty s vybranými obecnými postupy metodologie sociologického výzkumu. Kurz klade důraz na metodologické principy, rozhodovací procesy, diskusi paradigmat, kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických přístupů. Rozdíly jednotlivých přístupů a jejich jednostrannosti jsou diskutovány v podobě kritiky a odpovědi na ni.

  1. 25.2. 2025 Teorie a empirie v sociologickém výzkumu

Teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Spolupráce teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Význam metateorií jako orientačních strategií pro teorie i empirický výzkum.

Jeřábek, H.: Merton a Lazarsfeld: spolupráce sociologické teorie s empirickým výzkumem. Sociológia, 44, 2012, č.1, s. 62_82;

3.     4.3. 2025 Analytické paradigma – Rozbor metodologických principů survey analysis a modelu elaborace.

Lazarsfeld, P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Lazarsfeld,P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Merton,R.K. - Lazarsfeld,P.F. (eds.): Continuities in Social Research: Studies in the Scope and Method of "The American Soldier". Glencoe, Ill., The Free Press 1950;

Lazarsfeld, P.F. (1941): The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation” In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press 1955, pp. 115-125.

4.     11.3. 2025 William F. Whyte a jeho nástin principů zúčastněného  pozorování a  partici-pačního výzkumu. Diskuse o Whytově Street Corner Society a jeho metodologii a etice výzkumu.

Whyte,W. F. (1993): Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Appendix A, s. 3-51 a 279-325.

Whyte, W.F.: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984, vybrané kapitoly

5.      18.3. 2025  Obecně metodologická diskuse o měření v sociologii. A) Blumerova kritika sociologie jako analýzy proměnných. (Blumer 1956); B) Pawsonův nástin nedostatků empirické sociologie, kritických výhrad vůči ní a pozitivní odpovědi na fenomenologic-kou a relativistickou kritiku. (Pawson 1989, Chapter 1); C) Pawsonova pravidla měření jako pozitivní odpověď na kritiku nedostatků pozitivistické metodologie. (Pawson 1989, Chapter 11)

Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.

Pawson, R.: Chapter 2 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989

6.     25.3. 2025  Kombinace kvalitativních a analytických (kvantitativních) metod a předpoklady a podmínky kumulativní sociologie.

Jeřábek, H.: Chapter 5 Paul Lazarsfeld’s Unorthodox Innovations in the Methodology of Social Research, pp. 123-145. In: Jeřábek – Soukup,P.: Advanced Lazarsfeldian Methodology. Praha, Karolinum 2008.

Lazarsfeld, P.F. – Marie Jahoda a H. Zeisel: Marienthal.  Brno, MU 2013

Suchman, E. A.: Invitation to Music. A Study of the Creation of New Music Listeners by the Radio. In: Lazarsfeld,P. – Stanton, F.: Radio Research 1941, pp. 140-188.

Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York: The Guilford Press 2008, zejména kapitoly 1 až 3, s. 17-141.

 

Ve druhé polovině semestru se kurs věnuje vybraným epistemologickým problémům (vyučuje Jan Balon). Zaměřuje na historické i současné způsoby pojímání vědění v sociálních vědách. Shrnuje relevantní filosofické a metateoretické debaty a ukazuje, v jaké podobě vstupovaly do dobových představ o utváření sociálního vědění. Cílem kursu je analyzovat klíčové historické přístupy ke strukturaci vědeckého poznání a zasadit je do současného kontextu úvah o proměnách vědecké práce v podmínkách nových režimů vědění.

8. 1.4. 2025 Vědecké poznání jako filosofický problém

Descartes, R. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992.

Rorty, R. Filosofie a zrcadlo přírody. Kap. 3. „Idea teorie poznání.“ Praha: Academia, 2012 s. 129–159.

Winch, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Kap. 1. „Filosofické souvislosti“. Brno: CDK, 2004, s. 17–48.

Referát č. 1 – Descartes, R. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992.

Referát č. 2 – Peregrin, J.: Richarda Rortyho cesta k postmodernismu. Filosofický časopis, č. 3, 1994, s. 381-402.

9. 8.4. 2025 Jak se vytváří vědecký fakt?

Fleck, L. Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: University of Chicago Press, 1979, s. 38–51.

Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikumené, 1996.

Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45.

Referát č. 3 – Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45

Referát č. 4 – Holmwood, J., 2010. Sociology’s misfortune: disciplinarity, interdisciplinarity and the impact of audit culture The British Journal of Sociology. 61(4), 639-658

10. 15.4. 2025 Mezi vysvětlením a porozuměním: Pozitivistické, antipozitivistické a postpozitivistické koncepce sociální vědy

Abel, T. „The Operation Called Verstehen“, American Journal of Sociology, roč. 54, 1948, s. 211–218.

Taylor, Ch. „Interpretation and the Sciences of Man“, Review of Metaphysics 25 (1), 1971, s. 3–51.

Outhwaite, W. „Concepts of Science.“ In: Concept Formation in Social Science. New York, Routledge, 2011 s. 5–24.

Referát č. 5 – Sacks, H. “On Sociological Description”. Berkeley Journal of Sociology 1963 (1), 1–18.

11. 22.4. 2025 Epistemologie a historický obrat v sociálních vědách

Rheinberger, H.-J., On Historicizing Epistemology. An Essay, Standford, Standford University Press 2010.

Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn? Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences, University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

Referát č. 6 – Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn? Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences, University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

12. 29.4. 2025 Feministická epistemologie, standpoint a queer theory

Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51.

Haraway, D. „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.“ Feminist Studies, roč. 14, č. 3., 1988, s. 575–599.

Seidman, S. „Deconstructing Queer Theory or the Under-Theorization of the Social.“ In: Social Postmodernism: Beyond Identity Politics (Linda Nicholson, Steven Seidman eds.), Cambridge: Cambridge University Press, 1995, s. 116–141.

Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s. 411–428.

Referát č. 7 – Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51.

Referát č. 8 ­– Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s. 411–428.

13. 6.5. 2025 Jak se vytváří sociální vědění? Opouštění objektivity a ne/nalézání interdisciplinarity: Současné debaty o proměnách sociálních věd

Camic, C., Gross, N., „The New Sociology of Ideas,“ in: J. R. Blau (ed.), Blackwell Companion to Sociology, Blackwell Malden, MA 2001, s. 236–49.

Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Turner, S. „What Are Disciplines? And How is Interdisciplinarity Different?“ In: Practising Interdisciplinarity (P. Weingart, N. Stehr eds.). Toronto: University of Toronto Press, 2000, s. 45–65.

Daston, L., P. Galison. „The Image of Objectivity.“ Representations, roč. 0, 0, č. 40, Tematické číslo: Seeing Science, 1992, s. 81–128.

Referát č. 9 – Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Referát č. 10 – Guetzkow, J., Lamont, M., & Mallard, G. (2004). What is Originality in the Humanities and the Social Sciences? American Sociological Review, 69(2), 190–212.

Další literatura pro seminární práce (výběr):

Lazarsfeld, P.F. [1935]: The Art of Asking Why. Three Principles Underlying the Formulation of Questionnaires. In: Lazarsfeld,P.F.: Qualitative Analysis. Historical and Critical Essays. Boston, Allyn & Bacon 1972. p.183-202

Lazarsfeld,P.F. - Rosenberg,M. (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press 1955 (2.vyd.1967)

Suchman, E.A. (1941): Invitation to Music. A Study of the Creation of New Music Listeners by the Radio. In: Lazarsfeld-Stanton eds. 1941, Radio Research 1941, pp.140 - 188.

Whyte, W.F. (1984): Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE.

 

 

Poslední úprava: Balon Jan, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK