|
|
|
||
V tomto kurzu se podíváme na sociální politiku z perspektivy jednotlivého člověka. Jednotlivec se během svého života dostává do různých životních situací, v nichž mu hrozí výskyt předvídatelných i nepředvídatelných sociálních událostí, na jejichž řešení (prevence, zmírňování důsledků a náprava) se sociální politika zaměřuje. Jedná se o období předproduktivní (důraz bude kladen především na děti a funkční, resp. disfunkční rodinu, sytém sociálně právní ochrany dětí, sociální podpora rodinám s dětmi v krizi), období produktivní (vstup na trh práce, rodičovství a mateřství, zaměstnanost osob se zdravotním postižením), období poproduktivní (např. aktivní stárnutí, přechod mezi zaměstnáním a důchodem, stáří a systém dlouhodobé péče). V rámci přednášek plánujeme účast několika odborníků z praxe, kteří se přímo zabývají praktickým řešením různých sociálně-politických problémů nebo odborníků (výzkumníků) na danou oblast. Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
|
|
||
Úspěšným absolvováním kurzu studenti dosáhnou:
Poslední úprava: Csikósová Aneta, Bc., DiS. (10.01.2024)
|
|
||
Hodnocení kurzu (Podmínky ukončení kurzu mohou být změněny s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci)
Účast na přednáškách s hostem/hosty je hodnocena bonusem 1 bodu za jednu přednášku. Práce studentů na seminářích 2. a 3. bude hodnocena auditoriem zúčastněných (skupiny studentů, vyučující). Kritéria hodnocení jsou v Příloze č. 1 Sylabu. Komentovaný překlad a závěrečná práce bude hodnocena formou zpětné vazby od vyučujících. Kritéria hodnocení komentovaného překladu a seminární práce jsou v Příloze č. 2 Sylabu. Na konci kurzu bude ústní závěrečná zkouška, která bude probíhat formou odborné diskuse na 2 zvolená téma. Okruhy ke zkoušce jsou v Příloze č. 3 Sylabu
Podmínky pro splnění studijních povinností
1. Komentovaný překlad, resp. recenze aktuálního cizojazyčného textu (2016-2017), který se dotýká zvoleného tématu (datum odevzdání 5.11.2019) přes Moodle. V případě nedodržení termínu nebude komentovaný překlad hodnocen, tím pádem nebude možné kurz v tomto semestru ukončit. Pro komentovaný překlad si studenti (každý zvlášť) zvolí jeden cizojazyčný odborný článek z recenzovaného nebo impaktovaného periodika nebo kapitolu z odborné monografie. Komentovaný překlad by měl obsahovat: shrnutí hlavních myšlenek, zjištění, argumentů a jejich reflexi studentem (např. v kontextu české sociální politiky/zvoleného tématu). Rozsah min. 5 normostran (1800 znaků bez mezer na normostranu) 2. Skupinová seminární práce (rozsah cca 20 normostran - 1 800 znaků bez mezer na normostranu) nebo individuální seminární práce formou policy brief (rozsah min. 5 normostran). Datum pro odevzdání seminární práce je do 26. 1. 2020 přes Moodle; Studenti si mohou téma (politiku, fázi životního cyklu, cílovou skupinu) zvolit dle své preference. Příklady možných témat z minulých let: · Fenomén mamahotelů z hlediska dospělých mužů a jeho vliv na zakládání vlastní rodiny. · Rodiny s třemi a více dětmi a kvalita jejich bydlení. · Studenti po dovršení 26 let a sociální politika · Absolvent školy (VŠ) a problémy přechodu ze vzdělávacího systému na trh práce · Rodiny s třemi a více dětmi a bytová politika · Otcové v péči o děti po rozvodu · Ženy 50 + a politika zaměstnanosti · Senioři a politika aktivního stárnutí · Mladí lidé opouštějící dětské domovy a sociální služby · Absolventi lékařských fakult a zdravotní politika se zaměřením na brain drain Obě písemné práce (komentovaný překlad i závěrečnou práci) vedle nahrání do Moodlu zašlete i na adresu kotrusov.fsvcuni@analysis.urkund.com, kde proběhne jejich kontrola na plagiátorství. 3. Prezentace výsledků kolektivní práce s využitím ppt prezentace na semináři č.2 (12.11. 2019) a formou eposteru na posledním 3. semináři 17.12. 2019. Etika práce v kurzu V případě prokázaného plagiátorství bude student/ka vyloučen z kurzu.
Závěrečné hodnocení Hodnocení jednotlivých studijních povinností: seminární práce (skupinová) 30 bodů (minimum 15 bodů) 2 semináře (hodnocen každý samostatně) 30 bodů komentovaný překlad 10 bodů ústní zkouška (2 otázky) 30 bodů) Celkem 100 bodů Možno získat bonusové body za přednášky s hosty (max 8 bodů). Výsledné hodnocení (dle opatření děkanky č. 17/2018) 91 bodů a více = A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami) 81 - 90 bodů = B - velmi dobře (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami) 71 - 80 bodů = C - dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) 61 - 70 bodů = D - uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) 51 - 40 bodů = E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky) 0 - 50 bodů = F – nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce) Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
|
|
||
A Life-Course Approach to Social Policy Analysis. A Proposed Framework. Discussion Paper, Policy Research Initiative, 2004 Bovenberg, L. A. The Life-course Perspective and Social Policies: An Overview of the Issues, CESifo Economic Studies, Vol. 54, 4/2008, 593–641 The Olivia Framework: Concepts that support integrated finely-grained policy analysis. Integrating life-course perspectives to policy analysis, OECD seminar on life risks, life course and social policy, in Paris on May 31 and June 1, 2007 Hutchison, E.D. Dimensions of Human Behavior: The Changing Life Course, London: SAGE Publication, Inc., 2011, 1. kapitola plus odborné články a analýzy k jednotlivým tématům probíraným na přednáškách – viz Moodle Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
|
|
||
Součástí kurzu jsou přednášky a semináře. Přednášky budou probíhat blokově, každý blok se bude věnovat jednomu období v životě člověka. Přednášky budou zaměřeny na aktuální problémy jednotlivých oblastí (fází životního cyklu) v České republice s využitím poznatků a příkladů mezinárodního (zejména evropského) kontextu. Přednášky zajistí garantky kurzu s přizvanými hosty z praxe. U přednášek hostů může dojít ke změně termínu a je možné, že budou nahrány předem. Semináře jsou povinné, celkově se jedná o dva klasické semináře + diskusní přednášky/semináře s hosty z praxe a jejich datum je vyhlášeno na začátku výuky. V jejich rámci budou studenti společně tvořit či prezentovat výsledky své práce na tématech nebo diskutovat aktuální problémy z praxe. Studenti budou pracovat v týmech (max 3-4 studenti/tým). Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|