PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Sociální politika v perspektivě životního cyklu - JSM516
Anglický název: Social Policy in the Life Course Perspective
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 50 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D.
PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V tomto kurzu se podíváme na sociální politiku z perspektivy jednotlivého člověka. Jednotlivec se během svého života dostává do různých životních situací, v nichž mu hrozí výskyt předvídatelných i nepředvídatelných sociálních událostí, na jejichž řešení (prevence, zmírňování důsledků a náprava) se sociální politika zaměřuje. Jedná se o období předproduktivní (důraz bude kladen především na děti a funkční, resp. disfunkční rodinu, sytém sociálně právní ochrany dětí, sociální podpora rodinám s dětmi v krizi), období produktivní (vstup na trh práce, rodičovství a mateřství, zaměstnanost osob se zdravotním postižením), období poproduktivní (např. aktivní stárnutí, přechod mezi zaměstnáním a důchodem, stáří a systém dlouhodobé péče). V rámci přednášek plánujeme účast několika odborníků z praxe, kteří se přímo zabývají praktickým řešením různých sociálně-politických problémů nebo odborníků (výzkumníků) na danou oblast.
Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
Cíl předmětu

 

Úspěšným absolvováním kurzu studenti dosáhnou:

  1. pochopení teoretického konceptu perspektivy životního cyklu,

  2. porozumění a znalosti současného systému sociální ochrany v ČR a jeho dopadů na jednotlivce, příp. rodiny, v perspektivě životního cyklu;

  3. porozumění a znalosti konkrétních problémů vybraných vulnerabilních skupin; 

  4. pochopení, jak jednotlivé sociální politiky rozdílně ovlivňují různé populace v české společnosti;

  5. porozumění tvorbě a implementaci sociální politiky ve vztahu k jednotlivým populacím v praxi (prostřednictvím hostů z praxe);

  6. rozvinutí schopnosti kritické diskuse a odborné argumentace v otázkách sociální politiky;

  7. rozvinutí (i metodologické) dovednosti analyzovat sociální problém v kontextu na tento problém zaměřené sociální politiky a s ohledem na cílové skupiny v jednotlivých fázích životního cyklu;

  8. rozvinutí dovednosti práce v týmu, psaní odborného textu a prezentace a obhajoby výsledků své práce, příprava výzkumného projektu.

Poslední úprava: Csikósová Aneta, Bc., DiS. (10.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Hodnocení kurzu (Podmínky ukončení kurzu mohou být změněny s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci)

 

Účast na přednáškách s hostem/hosty je hodnocena bonusem 1 bodu za jednu přednášku. 

Práce studentů na seminářích 2. a 3. bude hodnocena auditoriem zúčastněných (skupiny studentů, vyučující). Kritéria hodnocení jsou v Příloze č. 1 Sylabu.

Komentovaný překlad a závěrečná práce bude hodnocena formou zpětné vazby od vyučujících. Kritéria hodnocení komentovaného překladu a seminární práce jsou v Příloze č. 2 Sylabu.

Na konci kurzu bude ústní závěrečná zkouška, která bude probíhat formou odborné diskuse na 2 zvolená téma. Okruhy ke zkoušce jsou v Příloze č. 3 Sylabu

 

Podmínky pro splnění studijních povinností

 

1.       Komentovaný překlad, resp. recenze aktuálního cizojazyčného textu (2016-2017), který se dotýká zvoleného tématu (datum odevzdání  5.11.2019) přes Moodle. V případě nedodržení termínu nebude komentovaný překlad hodnocen, tím pádem nebude možné kurz v tomto semestru ukončit.  Pro komentovaný překlad si studenti (každý zvlášť) zvolí jeden cizojazyčný odborný článek z recenzovaného nebo impaktovaného periodika nebo kapitolu z odborné monografie. Komentovaný překlad by měl obsahovat: shrnutí hlavních myšlenek, zjištění, argumentů a jejich reflexi studentem (např. v kontextu české sociální politiky/zvoleného tématu).

Rozsah min. 5 normostran (1800 znaků bez mezer na normostranu)

2.       Skupinová seminární práce (rozsah cca 20 normostran - 1 800 znaků bez mezer na normostranu) nebo individuální seminární práce formou policy brief (rozsah min. 5 normostran). Datum pro odevzdání seminární práce je do 26. 1. 2020 přes Moodle;

Studenti si mohou téma (politiku, fázi životního cyklu, cílovou skupinu) zvolit dle své preference.

Příklady možných témat z minulých let:

·         Fenomén mamahotelů z hlediska dospělých mužů a jeho vliv na zakládání vlastní rodiny.

·         Rodiny s třemi a více dětmi a kvalita jejich bydlení.

·         Studenti po dovršení 26 let a sociální politika

·         Absolvent školy (VŠ) a problémy přechodu ze vzdělávacího systému na trh práce

·         Rodiny s třemi a více dětmi a bytová politika

·         Otcové v péči o děti po rozvodu

·         Ženy 50 + a politika zaměstnanosti

·         Senioři a politika aktivního stárnutí

·         Mladí lidé opouštějící dětské domovy a sociální služby

·         Absolventi lékařských fakult a zdravotní politika se zaměřením na brain drain

 Obě písemné práce (komentovaný překlad i závěrečnou práci) vedle nahrání do Moodlu zašlete i na adresu  kotrusov.fsvcuni@analysis.urkund.com, kde proběhne jejich kontrola na plagiátorství.

3.        Prezentace výsledků kolektivní práce s využitím ppt prezentace  na semináři č.2 (12.11. 2019) a formou eposteru na posledním 3. semináři 17.12. 2019.

Etika práce v kurzu

V případě prokázaného plagiátorství bude student/ka vyloučen z kurzu.

 

Závěrečné hodnocení 

Hodnocení jednotlivých studijních povinností:

seminární práce (skupinová) 30 bodů (minimum 15 bodů)

2 semináře (hodnocen každý samostatně) 30 bodů

komentovaný překlad 10 bodů

ústní zkouška (2 otázky) 30 bodů)

Celkem 100 bodů

Možno získat bonusové body za přednášky s hosty (max 8 bodů).

Výsledné hodnocení (dle opatření děkanky č. 17/2018)

91 bodů a více = A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)

81 - 90 bodů = B - velmi dobře (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami)

71 - 80 bodů = C - dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)

61 - 70 bodů = D - uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)

51 - 40 bodů = E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)

0 - 50 bodů =  F – nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce)

Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
Literatura

A Life-Course Approach to Social Policy Analysis. A Proposed Framework. Discussion Paper, Policy Research Initiative, 2004

Bovenberg, L. A. The Life-course Perspective and Social Policies: An Overview of the Issues, CESifo Economic Studies, Vol. 54, 4/2008, 593–641

The Olivia Framework: Concepts that support integrated finely-grained policy analysis. Integrating life-course perspectives to policy analysis, OECD seminar on life risks, life course and social policy, in Paris on May 31 and June 1, 2007

Hutchison, E.D. Dimensions of Human Behavior: The Changing Life Course, London: SAGE Publication, Inc., 2011, 1. kapitola

plus odborné články a analýzy k jednotlivým tématům probíraným na přednáškách – viz Moodle

Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (13.09.2020)
Metody výuky

Součástí kurzu jsou přednášky a semináře. Přednášky budou probíhat blokově, každý blok se bude věnovat jednomu období v životě člověka. Přednášky budou zaměřeny na aktuální problémy jednotlivých oblastí (fází životního cyklu) v České republice s využitím poznatků a příkladů mezinárodního (zejména evropského) kontextu. Přednášky zajistí garantky kurzu s přizvanými hosty z praxe. U přednášek hostů může dojít ke změně termínu a je možné, že budou nahrány předem.

Semináře jsou povinné, celkově se jedná o dva klasické semináře + diskusní přednášky/semináře s hosty z praxe a jejich datum je vyhlášeno na začátku výuky. V jejich rámci budou studenti společně tvořit či prezentovat výsledky své práce na tématech nebo diskutovat aktuální problémy z praxe. Studenti budou pracovat v týmech (max 3-4 studenti/tým).  

Poslední úprava: Dobiášová Karolína, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK