PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Figury paměti v současném umění - JSM489
Anglický název: Figure of Maind in Contemporary Arts
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: TUCEK (05.12.2012)
Kurz se věnuje intervencím současného umění (literatury, divadla, hudby, výtvarného umění, umění nových médií,
komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a
metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a
východoevropském) umění. Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních
dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní
paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně – a zvláště v kontextu politické
transformace – procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si
pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů.
Sylabus
Poslední úprava: TUCEK (05.12.2012)

Figury paměti v současném umění

Tomáš Dvořák, Ph.D., ISS FSV UK

letní semestr 2013, 7 kreditů, 1.1, ZK

Anotace:

Kurz se věnuje intervencím současného umění (literatury, divadla, hudby, výtvarného umění, umění nových médií, komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a východoevropském) umění. Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně - a zvláště v kontextu politické transformace - procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů.

Rozvržení témat do jednotlivých přednášek:

1. Tradice a modernita: koncepce paměti na počátku 20. století

2. Kolektivní paměť Maurice Halbwachse

3. Mnemonická energie Abby Warburga

4. Kulturní a komunikativní paměť u Jana a Aleidy Assmanů

5. Bachtin: kultura jako protikultura

6. Foucault: dozor, spektákl a protimapěť

7. Mnemonická média, mnemonické praktiky a utváření identity

8. Jak a co společnosti zapomínají

9. Společnost, kultura a historie v současném umění

10. Archív

11. Místa paměti

12. Trauma a svědectví

13. Reenactment

14. Paobrazy a postpaměť

Požadavky na atestaci:

aktivní účast na přednáškách a seminářích (40%);

vypracování seminární práce a její prezentace (60%)

Literatura:

Aleida Assmann, Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives. Cambridge University Press 2011.

Aleida Assmann - Linda Shortt (eds.), Memory and Political Change. Palgrave Macmillan 2011.

Jan Assmann, Kultura a paměť. Praha: Prostor 2001.

Jan Assmann - John Czaplicka, “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique, No. 65, 1995, pp. 125-133.

Mieke Bal - Jonathan Crewe - Leo Spitzer (eds.), Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. University Press of New England 1998.

Paul Connerton, How Societies Remember. Cambridge University Press 1989.

Natalie Z. Davis - Randolph Starn (eds.), “Memory and Counter-Memory”, special issue of Representations, No. 26, Spring 1989.

Brian Dillon (ed.), Ruins. The MIT Press 2011.

Astrid Eril (ed.), A Companion to Cultural Memory Studies. De Gruyter 2010.

Adrian Forty - Susanne Küchler (eds.), The Art of Forgetting. Berg Publishers 2001.

Maurice Halbwachs, Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství 2009.

Marianne Hirsch, “The Generation of Postmemory.” Poetics Today, Vol. 29, No. 1, 2008, pp. 103-128.

Charles Merewether (ed.), The Archive. The MIT Press 2006.

Oren Meyers (ed.), On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age. Palgrave Macmillan 2011.

Susannah Radstone (ed.), Memory: Histories, Theories, Debates. Fordham University Press 2010.

Laura Rorato - Anna Saunders, The Essence and the Margin, National Identities and Collective Memories in Contemporary European Culture. Rodopi 2009.

Jorinde Seidel (ed.), (No)Memory: Storing and Recalling in Contemporary Art and Culture. Nai Publishers 2005.

Sven Spieker, The Big Archive: Art from Bureaucracy. The MIT Press 2008.

James E. Young, At Memory's Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Yale University Press 2002.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK