|
|
|
||
Poslední úprava: TUCEK (05.12.2012)
komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a východoevropském) umění. Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně – a zvláště v kontextu politické transformace – procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů. |
|
||
Poslední úprava: TUCEK (05.12.2012)
Figury paměti v současném umění Tomáš Dvořák, Ph.D., ISS FSV UK letní semestr 2013, 7 kreditů, 1.1, ZK
Anotace: Kurz se věnuje intervencím současného umění (literatury, divadla, hudby, výtvarného umění, umění nových médií, komiksu...) do oblastí kolektivní a kulturní paměti. V přednáškách představí hlavní historické, konceptuální a metodologické problémy zkoumání paměti a relevantní tendence v současném (zejm. středoevropském a východoevropském) umění. Semináře budou věnovány analýze konkrétních uměleckých projektů posledních dvaceti let, vztahujících se zejména k událostem druhé poloviny 20. století a přispívajících k chápání kolektivní paměti nikoli jako statické entity, nýbrž v procesu jejího ustavování, který je nutně - a zvláště v kontextu politické transformace - procesem selektivním, vyrůstajícím z komplexních mocenských vztahů, jež určují, co a jak si pamatujeme či zapomínáme. V rámci seminářů vystoupí řada zahraničních i českých umělců, kritiků a kurátorů.
Rozvržení témat do jednotlivých přednášek:
1. Tradice a modernita: koncepce paměti na počátku 20. století 2. Kolektivní paměť Maurice Halbwachse 3. Mnemonická energie Abby Warburga 4. Kulturní a komunikativní paměť u Jana a Aleidy Assmanů 5. Bachtin: kultura jako protikultura 6. Foucault: dozor, spektákl a protimapěť 7. Mnemonická média, mnemonické praktiky a utváření identity 8. Jak a co společnosti zapomínají 9. Společnost, kultura a historie v současném umění 10. Archív 11. Místa paměti 12. Trauma a svědectví 13. Reenactment 14. Paobrazy a postpaměť
Požadavky na atestaci: aktivní účast na přednáškách a seminářích (40%); vypracování seminární práce a její prezentace (60%)
Literatura: Aleida Assmann, Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives. Cambridge University Press 2011. Aleida Assmann - Linda Shortt (eds.), Memory and Political Change. Palgrave Macmillan 2011. Jan Assmann, Kultura a paměť. Praha: Prostor 2001. Jan Assmann - John Czaplicka, “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique, No. 65, 1995, pp. 125-133. Mieke Bal - Jonathan Crewe - Leo Spitzer (eds.), Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. University Press of New England 1998. Paul Connerton, How Societies Remember. Cambridge University Press 1989. Natalie Z. Davis - Randolph Starn (eds.), “Memory and Counter-Memory”, special issue of Representations, No. 26, Spring 1989. Brian Dillon (ed.), Ruins. The MIT Press 2011. Astrid Eril (ed.), A Companion to Cultural Memory Studies. De Gruyter 2010. Adrian Forty - Susanne Küchler (eds.), The Art of Forgetting. Berg Publishers 2001. Maurice Halbwachs, Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství 2009. Marianne Hirsch, “The Generation of Postmemory.” Poetics Today, Vol. 29, No. 1, 2008, pp. 103-128. Charles Merewether (ed.), The Archive. The MIT Press 2006. Oren Meyers (ed.), On Media Memory: Collective Memory in a New Media Age. Palgrave Macmillan 2011. Susannah Radstone (ed.), Memory: Histories, Theories, Debates. Fordham University Press 2010. Laura Rorato - Anna Saunders, The Essence and the Margin, National Identities and Collective Memories in Contemporary European Culture. Rodopi 2009. Jorinde Seidel (ed.), (No)Memory: Storing and Recalling in Contemporary Art and Culture. Nai Publishers 2005. Sven Spieker, The Big Archive: Art from Bureaucracy. The MIT Press 2008. James E. Young, At Memory's Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Yale University Press 2002.
|