|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Buddhism_defin.pdf | Co je buddhismus? Jake jsou moznosti jej odborne definovat? | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
Buddhists_in_America.pdf | str. 366-367, strictness hypothesis, predstaveni sociolog. pruzkumu o zpusobech sireni buddhismu na zapade | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
CB_American_Buddhism_Internet.pdf | 91-95, Kdo je buddhista, Preklad vych. kultury do zap. kontextu, Konverze, Pristup k informacim, Cybersangha, Role ucitele, Identita, Formovani vyzkumne otazky | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
czech-buddh-history.pdf | text o pojeti buddhismu v ceske spolecnosti, historicke promeny, zajimavy je cesky nahled na tibetsky buddhismus - 159-160 | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
fundamentalism-text.pdf | texty k fundamentalismu | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
fund-east-west-cit.doc | texty k fundamentalismu | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
Podoby_buddhismu_na_Zapade.pdf | Zapadni buddhismus | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. | |
pojeti-duse.pdf | pojeti duse ve vychodnich a v zapadnich systemech - tento soubor leze otevrit | Mgr. Jitka Cirklová, M.A., Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (07.10.2008)
|
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (06.04.2008)
Nejen seznámení se se současnými náboženskými trendy, ale zamyšlení se nad způsoby odborného přístupu k primárním antropologickým záznamům jako microsociálnímu procesu, který je vázán na širší společenskou kulturu. |
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (07.10.2008)
Anthropology of the contemporary religious trends Antropologie současných náboženských proudů 1/1 ZC Mgr. Jitka Cirklová M.A.
Recommended reading: Woodhead, Linda. Paul Heels. 2000. Religion in Modern Times, An Interpretive Anthology, Blackwell Publishers. Hanegraaff, Wouter J.. 1999. New Age Religion and Western Culture, Esotericism in the Mirror of Secular Thought, State University of New York. European Values Study: http://www.europeanvalues.nl/index2.htm World Values Survey: http://www.worldvaluessurvey.org/
1. Course intro Představení cílů kruzu, datových zdrojů a literatury. Promítnutí kratšího filmu.
2a. New academic trends in the sociology of religion Casanova, José. 2000. ¨Religon, the New Millenium and Globalization¨, Sociology of Religion 2001, 62:4, s. 415-441. Lambert, Yves. 1999. ¨Religion in Modernity as a New Axial Age: Secularization or New Religious Forms??, Sociology of Religion 60:3, s. 303-333. Nešpor, Zdeněk. 2004. Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, SOÚ AV ČR, Sociologické studie 05, Praha 2004, 13-15, 108.
2b. Anthropology of the fundamentalism and of the new orthodox movements
Caplan, Lionel.1985. ¨Fundamentalism Pursued¨, Anthropology Today, Vol. 1, No. 4. (Aug., 1985), pp. 18-19. Heilman, Samuel. 2000. Defenders of the Faith: Inside Ultra-Orthodox Jewry. University of California Press, Berkeley, kap. 18.
3a. The problematic of gender from the perspective of conservative rel. movements
¨Women in Black, Women in Green, Girls in Orange.... Women?s voices in the conflict about meaning of current political situation in Israel; Women?s political activism in the context of religious experience (or it?s lack).¨ Ajatoláh Chomejní, 1979. Projev u příležitosti narozenin Fatimy.V Azar Tabari a Nahid Yeganeh (eds) 1982: In the Shadow of Islam. The Women`s Movement in Iran. London: Zed Press, s. 100-2
3b. Modification of sacrality and social functions of the religon
Hamplová, Dana. 2000. Náboženství a nadpřirozeno ve společnosti. Mezinárodní srovnání na základě empirického výzkumu ISSP. Sociologické texty 00:3. Praha: SÚ AV ČR. Wuthnow, Robert. 1998. After Heaven, Spirituality in America Since the 1950s., University of California Press, Berkeley, p. 1-19.
4. Shamanism and neo-Shamanism
Merete Demant Jakobsen, Shamanism, Traditional and Contemporary Approaches to the Mastery of Spirits and Healing, Berghahn Books 1999, kap. 1, 5. Analýza neo-šamanismu u nás: www.cestasrdce.cz
5a. Chasidism today Idel, Moshe. 1995. Hasidism, Between Ecstasy and Magic, State University of New York Press, Intro. Langer, Jiří. 1996. Devět bran. Chasidů tajemství. Sefer. Video- Rebe a jeho komunita dnes - http://www.youtube.com/watch?v=-Gwv9e0BsoU
5b. Fieldtrip
6a. Eastern trends in the contemorary spirituality
Bauman, Martin. 1998.?Working in the Right Spirit: The Application of Buddhist Right Livelihood in the Friends of the Western Buddhist Order?. Journal of Buddhist Ethics, volume 5: s. 120 ?143. Campbell, Colin. 1999. "The Easternisation of the West," in New Religious Movements: Challenge and Response, eds. Jamie Cresswell and Bryan Wilson. London: Routledge, 35-48. Casanova, José. 2000. ¨Religon, the New Millenium and Globalization¨, Sociology of Religion 2001, 62:4, s. 415-441.
6b. Film Film jako záznam hloubkového rozhovoru s dívkou, která v Indii našla svůj duchovní ideál. Film Jako dým (Holy Smoke), 1999, režie Jane Campion.
7a. Religous experience as a microsocial process Douglas, Mary. 1970. Natural Symbols: Explorations in Cosmology, Londýn, Rarrie and Rockliff, Cresset Press, s.76-88. Idel, Moshe.1998. Kabballah: New Perspectives, Yale, s. 35-73. Wagner, Don. 2002. ¨For Zion's Sake¨Middle East Report, No. 223. (Summer, 2002), pp. 52-57. http://apostolskacirkev.cz/
7b. Perspective of the participant/ perspective of the anthropologist Geertz, Clifford. 2000. Interpretace kultur, Praha, část III. Langer, Jiří. 1923. Erotika Kabaly, Horus 1991, Brno. Idel, Moshe, 2005. Kabbalah and Eros, Yale, s. 155-165.
|
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (06.04.2008)
přednáška/seminář |
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (07.10.2008)
1 prezentace, 1 závěrečná práce, pravidelná účast a četba textů je součástí hodnocení |
|
||
Poslední úprava: CIRKLOVA (07.10.2008)
Anthropology of the contemporary religious trends Antropologie současných náboženských proudů 1/1 ZC Mgr. Jitka Cirklová M.A.
Recommended reading: Woodhead, Linda. Paul Heels. 2000. Religion in Modern Times, An Interpretive Anthology, Blackwell Publishers. Hanegraaff, Wouter J.. 1999. New Age Religion and Western Culture, Esotericism in the Mirror of Secular Thought, State University of New York. European Values Study: http://www.europeanvalues.nl/index2.htm World Values Survey: http://www.worldvaluessurvey.org/
1. Course intro Představení cílů kruzu, datových zdrojů a literatury.
2a. New academic trends in the sociology of religion Casanova, José. 2000. ¨Religon, the New Millenium and Globalization¨, Sociology of Religion 2001, 62:4, s. 415-441. Lambert, Yves. 1999. ¨Religion in Modernity as a New Axial Age: Secularization or New Religious Forms??, Sociology of Religion 60:3, s. 303-333. Nešpor, Zdeněk. 2004. Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, SOÚ AV ČR, Sociologické studie 05, Praha 2004, 13-15, 108.
2b. Anthropology of the fundamentalism and of the new orthodox movements
Caplan, Lionel.1985. ¨Fundamentalism Pursued¨, Anthropology Today, Vol. 1, No. 4. (Aug., 1985), pp. 18-19. Heilman, Samuel. 2000. Defenders of the Faith: Inside Ultra-Orthodox Jewry. University of California Press, Berkeley, kap. 18.
3a. The problematic of gender from the perspective of conservative rel. movements
¨Women in Black, Women in Green, Girls in Orange.... Women?s voices in the conflict about meaning of current political situation in Israel; Women?s political activism in the context of religious experience (or it?s lack).¨ Ajatoláh Chomejní, 1979. Projev u příležitosti narozenin Fatimy.V Azar Tabari a Nahid Yeganeh (eds) 1982: In the Shadow of Islam. The Women`s Movement in Iran. London: Zed Press, s. 100-2
3b. Modification of sacrality and social functions of the religon
Hamplová, Dana. 2000. Náboženství a nadpřirozeno ve společnosti. Mezinárodní srovnání na základě empirického výzkumu ISSP. Sociologické texty 00:3. Praha: SÚ AV ČR. Wuthnow, Robert. 1998. After Heaven, Spirituality in America Since the 1950s., University of California Press, Berkeley, p. 1-19.
4. Shamanism and neo-Shamanism
Merete Demant Jakobsen, Shamanism, Traditional and Contemporary Approaches to the Mastery of Spirits and Healing, Berghahn Books 1999, kap. 1, 5. Analýza neo-šamanismu u nás: www.cestasrdce.cz
5a. Chasidism today Idel, Moshe. 1995. Hasidism, Between Ecstasy and Magic, State University of New York Press, Intro. Langer, Jiří. 1996. Devět bran. Chasidů tajemství. Sefer. Video- Rebe a jeho komunita dnes - http://www.youtube.com/watch?v=-Gwv9e0BsoU
5b. Fieldtrip
6a. Eastern trends in the contemorary spirituality
Bauman, Martin. 1998.?Working in the Right Spirit: The Application of Buddhist Right Livelihood in the Friends of the Western Buddhist Order?. Journal of Buddhist Ethics, volume 5: s. 120 ?143. Campbell, Colin. 1999. "The Easternisation of the West," in New Religious Movements: Challenge and Response, eds. Jamie Cresswell and Bryan Wilson. London: Routledge, 35-48. Casanova, José. 2000. ¨Religon, the New Millenium and Globalization¨, Sociology of Religion 2001, 62:4, s. 415-441.
6b. Film Film jako záznam hloubkového rozhovoru s dívkou, která v Indii našla svůj duchovní ideál. Film Jako dým (Holy Smoke), 1999, režie Jane Campion.
7a. Religous experience as a microsocial process Douglas, Mary. 1970. Natural Symbols: Explorations in Cosmology, Londýn, Rarrie and Rockliff, Cresset Press, s.76-88. Idel, Moshe.1998. Kabballah: New Perspectives, Yale, s. 35-73. Wagner, Don. 2002. ¨For Zion's Sake¨Middle East Report, No. 223. (Summer, 2002), pp. 52-57. http://apostolskacirkev.cz/
7b. Perspective of the participant/ perspective of the anthropologist Geertz, Clifford. 2000. Interpretace kultur, Praha, část III. Langer, Jiří. 1923. Erotika Kabaly, Horus 1991, Brno. Idel, Moshe, 2005. Kabbalah and Eros, Yale, s. 155-165.
|