Studenti si v rámci kurzu osvojí základní dovednosti, které podpoří možnost jejich budoucího uplatnění a zvýší jejich
konkurenceschopnost na trhu práce. Na základě absolvování kurzu budou schopni profesionálně vystupovat na veřejnosti
a seriózně prezentovat sebe i výsledky své práce. Kurz studentům umožní "nanečisto" si vyzkoušet situace, které budou
typicky nuceni zvládat v praktickém životě.
Kurz se zaměřuje v prvé řadě na zvládnutí těchto situací:
1) veřejné vystoupení, přednáška, diskuze, zapojení prezentačních pomůcek;
2) pracovní komunikace (osobní jednání, telefonický hovor, dopis, e-mail, práce s vizitkami, týmová práce);
3) ucházení se o zaměstnání a pracovní pohovor, strukturovaný životopis, motivační dopis;
4) společenské akce - druhy, vhodné oblečení a základní pravidla etikety.
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
Within the course, students acquire key skills which improve their competitiveness on the labour market and support their later professional career. Having completed the course, students would be able to present themselves as well as the results of their work professionally and in front of different audiences. Within the seminars, students would have an opportunity to try to master typical situations of professional life.
The course aims primarily at the following: 1) presentation, lecture, discussion, presentation devices; 2) communication at workplace (meeting, telephone call, letter, e-mail, calling cards, team work); 3) job application and job interview, CV, covering letter; 4) social events (kinds, appropriate dresses, basics of etiquette).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
Cílem předmětu je podpořit schopnost studentů prezentovat sama sebe a výsledky své práce.
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
The aim of the course is to support students' ability to present themselves as well as the results of their work.
Literatura -
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
BRADBURY, A. 2001. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha: Computer Press
CORFIELD, R. 2005. Jak úspěšně zvládnout přijímací pohovor. Brno: Computer Press
GOFFMAN, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon
GULLOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, F. 2006. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. Praha: VŠE
HAYES, N. 2005. Psychologie týmové práce. Praha: Portál
HIERHOLD, E. 2005.Rétorika a prezentace: jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Praha: Grada
HOSPODÁŘOVÁ, I. 1997. Veřejná prezentace od A do Z. Praha: Expertis
KOLAJOVÁ, L. 2006. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada
LUKÁŠOVÁ, R. 2004. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada
MAITLAND, I. 2000. Umění telefonovat. Praha: Computer Press
MAŘÍKOVÁ, M. 2002. Rétorika: manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing
MATĚJKA, M., P. VIDLAŘ 2002. Vše o přijímacím pohovoru: jak poznat druhou stranu. Praha: Grada
MIKULÁŠTÍK, M. 2003. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing
NOVÝ, I., S. SCHROLL-MACHL a kol. 2001. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press
POKORNÝ, J. 2004. Manuál tvořivé komunikace. Brno: CERM
SVOBODA, V. 2006.Public relations: moderně a účinně. Praha: Grada Publishing
ŠPAČEK, L. 2005. Velká kniha etikety. Praha: Mladá fronta
ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada
ŠRONĚK, I. 2002. Diplomatický protokol a praktické otázky společenské etikety. Praha: Karolinum
TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace: co vám prozradí lidské chování a jak toho využít. Praha: Computer Press
VYBÍRAL, Z. 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál
WILLIAMS, L. 2003. Píšeme životopis pro přijímací a výběrová řízení. Brno: Computer Press
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
BRADBURY, A. 2001. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha: Computer Press
CORFIELD, R. 2005. Jak úspěšně zvládnout přijímací pohovor. Brno: Computer Press
GOFFMAN, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon
GULLOVÁ, S., MÜLLEROVÁ, F. 2006. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. Praha: VŠE
HAYES, N. 2005. Psychologie týmové práce. Praha: Portál
HIERHOLD, E. 2005.Rétorika a prezentace: jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Praha: Grada
HOSPODÁŘOVÁ, I. 1997. Veřejná prezentace od A do Z. Praha: Expertis
KOLAJOVÁ, L. 2006. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada
LUKÁŠOVÁ, R. 2004. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada
MAITLAND, I. 2000. Umění telefonovat. Praha: Computer Press
MAŘÍKOVÁ, M. 2002. Rétorika: manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing
MATĚJKA, M., P. VIDLAŘ 2002. Vše o přijímacím pohovoru: jak poznat druhou stranu. Praha: Grada
MIKULÁŠTÍK, M. 2003. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing
NOVÝ, I., S. SCHROLL-MACHL a kol. 2001. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha: Management Press
POKORNÝ, J. 2004. Manuál tvořivé komunikace. Brno: CERM
SVOBODA, V. 2006.Public relations: moderně a účinně. Praha: Grada Publishing
ŠPAČEK, L. 2005. Velká kniha etikety. Praha: Mladá fronta
ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada
ŠRONĚK, I. 2002. Diplomatický protokol a praktické otázky společenské etikety. Praha: Karolinum
TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace: co vám prozradí lidské chování a jak toho využít. Praha: Computer Press
VYBÍRAL, Z. 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál
WILLIAMS, L. 2003. Píšeme životopis pro přijímací a výběrová řízení. Brno: Computer Press
Metody výuky -
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
Seminář, předpoklad aktivní participace studentů a týmové práce.
Volitelný magisterský kurz, otevřený pro bakaláře (3. ročník).
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
Seminar, assuming active participation of students and team work.
Facultative for master students, open for 3rd year bachelor students.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PECAKOVA (18.11.2009)
Kurz je určen pro studenty magisterského studia.
písemné zpracování týmového projektu na zadané téma
týmová prezentace projektu na semináři, účast na prezentacích ostatních studentů
závěrečný kontrolní test
Poslední úprava: PECAKOVA (18.11.2009)
For students of the Master's programme.
written team project, given topic
team presentation of the project, attendance of other students' presentations
simple final test
Sylabus -
Poslední úprava: PECAKOVA (06.04.2008)
OBSAH
charakteristika komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace (mimika a oční kontakt, gestika, proxemika, haptika, paralingvistika...), poslouchání a naslouchání v komunikaci, empatie, asertivita, interkulturní komunikace
skupinová komunikace a týmová práce, druhy týmů, týmové role, interkulturní týmy, virtuální týmy a specifika komunikace v prostředí internetu
veřejná prezentace (účel prezentace a příprava, provedení, vyhodnocení), vizualizace a práce s pomůckami, práce s prostorem, osobní image, první dojem, efekt posledního dojmu, komunikace s publikem, práce s otázkami, zvládání trémy, rétorika
přijímací pohovor, strukturovaný životopis, motivační dopis, role personálních agentur, nástup do zaměstnání
jednání po telefonu, obchodní jednání, používání vizitek, zásady elektronické komunikace, obchodní e-mail
etiketa, obecná a specifická pravidla společenského styku (společenské přednosti, seznamování a představování, oslovování), druhy společenských akcí, oblékání, darování
komunikační prostředí organizace, význam organizační kultury a identity, komunikace organizace s veřejností, public relations, krizová komunikace, politicky korektní komunikace
masmediální komunikace, vystoupení v médiích, interview, tisková konference
listening in communication, empathy, assertiveness, intercultural communication,
group communication and team work, team types, team roles, intercultural teams, virtual teams and specifics of virtual communication,
public presentation (aim of the presentation and preparation, holding a presentation, evaluation), visual effects and presentation devices, spacial effects, image, first impression, last impression effect, communication with the audience, mastering questions, stage fright, rhetoric
job interview, CV, covering letter, role of personal agents, starting new job
telephone communication, business meeting, calling cards, virtual communication and business e-mail
etiquette, basic and special rules (meeting, introducing, addressing others), types of social events, dresses, giving presents
communication in organizations, importance of organizational culture and identity, PR, politically correct communication
mass media communication, presentation in media, press interview, press conference