PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2008/2009
   Přihlásit přes CAS
Sociologie kultury a umění - JSM419
Anglický název: Sociology of Culture and the Arts
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miloslav Petrusek, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: TUCEK (24.01.2008)
Podstata sociologického přístupu k umění: vztah uměleckých artefaktů a aktivit k jiným sociálním fenoménům. Rozlišení
sociologie kultury, umění, literatury (a jiných uměleckých druhů).
Literatura
Poslední úprava: TUCEK (24.03.2007)

Alan, J., Petrusek, M.: Sociologie, literatura a politika, Karolinum, Praha 1996

Auerbach, E.: Mimesis, Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách, Mladá fronta, Praha 1984 (též vydání 2000)

Bell, D.: Kulturní rozpory kapitalismu, SLON, Praha 1998

Černý, V.: Osobnost a tvorba, sv. II, Český spisovatel, Praha 1996

Eco, U.: O zrcadlech a jiné eseje, Mladá fronta, Praha 2002

Eco, U.: Skeptici a těšitelé, Svoboda, Praha 1995

Foucault, M.: Diskurs, autor, genealogie, Svoboda, Praha 1994

Francastel, P.: Figura a místo: Vizuální řád v italském malířství 15. století. Odeon, Praha 1984

Gombrich, E.: Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování, Odeon Praha 1984

Graham, G.: Filozofie umění, Barrister and Principal, Brno 1997

Kott, J.: Shakespearovské črty, Československý spisovatel, Praha 1964

Kříž, J.: Postavy a světy v klasických dílech moderní prózy, Práh, Praha 2002

Lotman, J.: Puškin, Lidové nakladatelství, Praha 1987

Morpurogo-Tagliabue, G.: Současná estetika, Odeon, Praha 1985

Morrisová, P.: Literatura a feminismus, Host, Brno 2000

Mukařovský, J.: Studie z estetiky, sv. I.,Host, Brno 2000

Pachmanová, M. (ed).: Neviditelná žena, One Woman Press, Praha 2002

Panofsky, E.: Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981

Perniola, M.: Estetika XX. století, Karolinum, Praha 2001

Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Československý spisovatel, Praha 1990

Scruton, R.: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře, Academia, Praha 2002

Strelka, J.: Literatura a politika: Pohledy z literárněvědní perspektivy, CDK, Brno 2000

Teige, K.: Vývojové proměny umění, NČSVU, Praha 1966

Welsch, W.: Estetické myslenie, Archa, Bratislava 1993

Sylabus
Poslední úprava: TUCEK (25.05.2009)

1. Sociologie a umění

Podstata sociologického přístupu k umění: vztah uměleckých artefaktů a aktivit k jiným sociálním fenoménům. Rozlišení sociologie kultury, umění, literatury (a jiných uměleckých druhů).

Fenomén umění ve velkých sociologických koncepcích: Marx o antické tragédii, Max Weber, Spencerova evoluční stetika, Alfred Weber, Simmelovy studie o Mozartovi a Rembrandtovi, Cassirerova filozofie symbolických forem, Schutzův Mozart, Eliasův Mozart a koncepce civilizačního procesu, umění ve feministické sociologii.

Umění v existencialistické filozofii a sociologii (Sartre, Camus).

Poznámka o postmoderním pojetí umění (sociologický rozměr tématu).

Něco o české sociologii umění: TGM o studiu děl básnických, Mukařovského impuls (pražský strukturalismus a Roman Jakobson), Bedřich Václavek, Václav Černý o umění a kýči;

2. Prehistorie sociologie umění a sociologická estetika

Jacob Burckhardt, Johann Huizinga, John Ruskin, William Morris

Umělec jako génius a hrdina: Carlyle, romantické pojetí.

Problém geniality jako sociologické téma.

Předpoklady sociologické estetiky: desautonomizace a desidealizace umění. Hippolyte Taine, Charles Lalo, marxistická teorie umění (Plechanov, Lukács, Goldmann)

Ernst Gombrich, Pierre Frankastel a frankfurtská škola.

3. Sociální dějiny umění

Kontextualizace: Georges Duby a gotická katedrála.

Sociologie vkusu: Schücking. Ortega y Gasset: dehumanizace umění.

Sociální funkce umění jako sociologické téma.

4. Umělecké dílo jako sociologické sdělení

Přípustnost transpozice uměleckého díla do jazyka sociologie: možnosti a limity. Umění a doba: umělecké dílo a politika. Umění ve službách politických systémů a režimů. Fenomén totalitního umění.

Problém mimésis v umění a v sociologii.

5. Sociologie umění jako výzkum

Empirické výzkumy uměleckých děl a zejména aktivit: recepce a užití, marketing atd.

Roger Bastide. Paul F. Lazarsfeld. Slavná roztržka mezi Lazarsfeldem a Adornem: lze empiricky zkoumat umění?

Rober Escarpit a jeho sociologie literatury jako empirické studium institucí

6. Recepce uměleckého díla

Morfologie publika. Výzkumy muzeí a galerií (Lazarsfeld, Bourdieu). Předpoklady analýzy: symbolický a kulturní kapitál, habitus a symbolické praktiky (bourdieuovská sociologie umění).

Umění pro masy: fenomén demokratizace a vulgarizace umění. Umění a kýč. Kunderova druhá slza.

7. Umělecké uznání a sláva jako sociální fenomény

Génius jako sociální konstrukt? Co je nesmrtelnost uměleckého díla? Antropologie a sociologie uznání: prostor a čas jako základní parametry. Umělci světoví, národní a regionální. Kritérium viditelnosti (visibilité).

Snobismus jako sociální fenomén.

8. Teorie zprostředkování (mediace)

Osoby: mecenáši, sběratelé, experti, kritici, komisaři výstav, konzervátoři, restaurátoři.

Kritika jako sociální fenomén: kritika a ideologie a duch doby.

Cenzura a tzv. gate-keepers.

Trh umění a aukce.

Instituce: umělecké školy, výstavy, ministerstva kultury, časopisy, literární a umělecké ceny.

Slova a věci: aura a reprodukce, umění a peníze.

Sociologie pole jako možný základ teorie mediace.

9. Tvorba jako sociální fakt

Sociální morfologie umělců: kdo je autor

Velcí a malí v prostoru a čase. Profesionálové a autodidakti: kdo tvoří tvůrce?

Teorie dominace.

Styl, směr a doba: nápodoba jako sociální proces.

10. Spor o vysoké a nízké umění

Co způsobila tzv. kulturální studia?

Existují kritéria rozlišení vysokého a nízkého? Role populární kultury.

Lidová kultura (folklór) a dobová tzv. vysoká kultura: lidová inspirace ve vysokém umění.

Soudobá populární kultura jako sociální fenomén.

Masová kultura: obhajoba a kritika. Co s ní?

Kurz je doplněn promítáním vybraných děl české a světové kinematografie, které je součástí seminářů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK