|
|
|
||
Poslední úprava: TUCEK (24.01.2008)
sociologie kultury, umění, literatury (a jiných uměleckých druhů). |
|
||
Poslední úprava: TUCEK (24.03.2007)
Alan, J., Petrusek, M.: Sociologie, literatura a politika, Karolinum, Praha 1996 Auerbach, E.: Mimesis, Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách, Mladá fronta, Praha 1984 (též vydání 2000) Bell, D.: Kulturní rozpory kapitalismu, SLON, Praha 1998 Černý, V.: Osobnost a tvorba, sv. II, Český spisovatel, Praha 1996 Eco, U.: O zrcadlech a jiné eseje, Mladá fronta, Praha 2002 Eco, U.: Skeptici a těšitelé, Svoboda, Praha 1995 Foucault, M.: Diskurs, autor, genealogie, Svoboda, Praha 1994 Francastel, P.: Figura a místo: Vizuální řád v italském malířství 15. století. Odeon, Praha 1984 Gombrich, E.: Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování, Odeon Praha 1984 Graham, G.: Filozofie umění, Barrister and Principal, Brno 1997 Kott, J.: Shakespearovské črty, Československý spisovatel, Praha 1964 Kříž, J.: Postavy a světy v klasických dílech moderní prózy, Práh, Praha 2002 Lotman, J.: Puškin, Lidové nakladatelství, Praha 1987 Morpurogo-Tagliabue, G.: Současná estetika, Odeon, Praha 1985 Morrisová, P.: Literatura a feminismus, Host, Brno 2000 Mukařovský, J.: Studie z estetiky, sv. I.,Host, Brno 2000 Pachmanová, M. (ed).: Neviditelná žena, One Woman Press, Praha 2002 Panofsky, E.: Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981 Perniola, M.: Estetika XX. století, Karolinum, Praha 2001 Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Československý spisovatel, Praha 1990 Scruton, R.: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře, Academia, Praha 2002 Strelka, J.: Literatura a politika: Pohledy z literárněvědní perspektivy, CDK, Brno 2000 Teige, K.: Vývojové proměny umění, NČSVU, Praha 1966 Welsch, W.: Estetické myslenie, Archa, Bratislava 1993 |
|
||
Poslední úprava: TUCEK (25.05.2009)
1. Sociologie a umění Podstata sociologického přístupu k umění: vztah uměleckých artefaktů a aktivit k jiným sociálním fenoménům. Rozlišení sociologie kultury, umění, literatury (a jiných uměleckých druhů). Fenomén umění ve velkých sociologických koncepcích: Marx o antické tragédii, Max Weber, Spencerova evoluční stetika, Alfred Weber, Simmelovy studie o Mozartovi a Rembrandtovi, Cassirerova filozofie symbolických forem, Schutzův Mozart, Eliasův Mozart a koncepce civilizačního procesu, umění ve feministické sociologii. Umění v existencialistické filozofii a sociologii (Sartre, Camus). Poznámka o postmoderním pojetí umění (sociologický rozměr tématu). Něco o české sociologii umění: TGM o studiu děl básnických, Mukařovského impuls (pražský strukturalismus a Roman Jakobson), Bedřich Václavek, Václav Černý o umění a kýči;
2. Prehistorie sociologie umění a sociologická estetika Jacob Burckhardt, Johann Huizinga, John Ruskin, William Morris Umělec jako génius a hrdina: Carlyle, romantické pojetí. Problém geniality jako sociologické téma. Předpoklady sociologické estetiky: desautonomizace a desidealizace umění. Hippolyte Taine, Charles Lalo, marxistická teorie umění (Plechanov, Lukács, Goldmann) Ernst Gombrich, Pierre Frankastel a frankfurtská škola.
3. Sociální dějiny umění Kontextualizace: Georges Duby a gotická katedrála. Sociologie vkusu: Schücking. Ortega y Gasset: dehumanizace umění. Sociální funkce umění jako sociologické téma.
4. Umělecké dílo jako sociologické sdělení Přípustnost transpozice uměleckého díla do jazyka sociologie: možnosti a limity. Umění a doba: umělecké dílo a politika. Umění ve službách politických systémů a režimů. Fenomén totalitního umění. Problém mimésis v umění a v sociologii.
5. Sociologie umění jako výzkum Empirické výzkumy uměleckých děl a zejména aktivit: recepce a užití, marketing atd. Roger Bastide. Paul F. Lazarsfeld. Slavná roztržka mezi Lazarsfeldem a Adornem: lze empiricky zkoumat umění? Rober Escarpit a jeho sociologie literatury jako empirické studium institucí
6. Recepce uměleckého díla Morfologie publika. Výzkumy muzeí a galerií (Lazarsfeld, Bourdieu). Předpoklady analýzy: symbolický a kulturní kapitál, habitus a symbolické praktiky (bourdieuovská sociologie umění). Umění pro masy: fenomén demokratizace a vulgarizace umění. Umění a kýč. Kunderova druhá slza.
7. Umělecké uznání a sláva jako sociální fenomény Génius jako sociální konstrukt? Co je nesmrtelnost uměleckého díla? Antropologie a sociologie uznání: prostor a čas jako základní parametry. Umělci světoví, národní a regionální. Kritérium viditelnosti (visibilité). Snobismus jako sociální fenomén.
8. Teorie zprostředkování (mediace) Osoby: mecenáši, sběratelé, experti, kritici, komisaři výstav, konzervátoři, restaurátoři. Kritika jako sociální fenomén: kritika a ideologie a duch doby. Cenzura a tzv. gate-keepers. Trh umění a aukce. Instituce: umělecké školy, výstavy, ministerstva kultury, časopisy, literární a umělecké ceny. Slova a věci: aura a reprodukce, umění a peníze. Sociologie pole jako možný základ teorie mediace.
9. Tvorba jako sociální fakt Sociální morfologie umělců: kdo je autor Velcí a malí v prostoru a čase. Profesionálové a autodidakti: kdo tvoří tvůrce? Teorie dominace. Styl, směr a doba: nápodoba jako sociální proces.
10. Spor o vysoké a nízké umění Co způsobila tzv. kulturální studia? Existují kritéria rozlišení vysokého a nízkého? Role populární kultury. Lidová kultura (folklór) a dobová tzv. vysoká kultura: lidová inspirace ve vysokém umění. Soudobá populární kultura jako sociální fenomén. Masová kultura: obhajoba a kritika. Co s ní?
Kurz je doplněn promítáním vybraných děl české a světové kinematografie, které je součástí seminářů. |