PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2008/2009
   Přihlásit přes CAS
Současnost kvalitativního výzkumu I - JSM023
Anglický název: Contemporary qualitative research I
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2008 do 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Olga Šmídová, Ph.D.
PhDr. Eva Veisová, Ph.D.
Je korekvizitou pro: JSM021, JSM211
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Metody výuky
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (23.09.2012)

Seminář: V seminární části se studenti seznámí s praktickým shromažďováním dat, jejich analýzou a následnou prezentací.

Přednáška-výklad: Předmětem výkladu bude historická geneze probíraného přístupu, představení klíčových autorů a textů a východiky jejich kritiky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (23.09.2012)


Podmínky ukončení kursu:

Zapsaní studenti mají povinnost se před každou hodinou seznámit s četbou, která je v sylabu označena jako povinná četba na daný týden. Podmínkou úspěšného absolvování kursu je:

  1. Znalost knih označených v sylabu jako "základní literatura".
  2. Studium textů označených jako "povinná četba" a zpracování otázek, které jsou k této četbě uvedeny v sylabu.
  3. Aktivní účast na přednáškách a na seminářích. Výuka v kursu probíhá formou přednášky a s ní se prolínajícím seminářem. Tolerovaná absence je 2x za semestr bez omluvy. Překročení neomluvené absence je považováno za nesplnění podmínek potřebných k absolvování kurzu.
  4. Vypracování recenze jedné z monografií označených v sylabu jako "texty k recenzi" v rozsahu 1500-2000 slov. Po předchozí dohodě s  vyučujícím kursu může studující odevzdat recenzi i na text, který není uveden v níže uvedeném seznamu. Požadovaná struktura obsahu recenze je nedílnou součástí tohoto sylabu (Jak psát recenzi). Termín odevzdání recenze ve tvaru příjmení_jméno_recenze je 15. 1. 2012 (první opravný termín: 29.1.2012; druhý opravný termín: 12.2.2012).

Hodnocení recenze:

1 (výborně): 100  - 90b.

2 (velmi dobře): 89 - 75b.

3 (dobře): 74 - 60b.

 

Hodnocení recenze se opírá o vystižení následujících kritérií:

 


Kritérium

max. počet bodů

 

  1. vystižení tématu textu

20b

 

  1. identifikace a rozbor ukotvení textu v sociálněvědní teorii

20b

 

  1. identifikace, rozbor a diskuse metody/ metod zvolených autorem pro studium tématu textu

30b (minimálně 20b!)

 

  1. analýza textu ve vztahu k dobové odborné debatě hlavního tématu knihy

10b

 

  1. usouvztažnění rozebíraného problému k dnešní diskusi ve společnosti

10b

 

  1. originálnost uchopení/ zpracování textu

10b

 

Celkové hodnocení

100b

 

Pro úspěšné absolvování kursu student musí celkově za recenzi získat minimálně 60bodů, přičemž minimálně 20 bodů z nich musí získat za zpracování identifikace, rozboru a diskusi metod užitých v recenzovaném díle (kritérium č. 3).

 


JAK PSÁT RECENZI

Recenze je žánr, který představuje kritické zhodnocení posuzovaného textu. V textu recenze by tedy neměly chybět tyto náležitosti:

  • představení autora/ autorů knihy;
  • představení obsahu knihy;
  • představení širšího odborného, popř. i společenského kontextu, ke kterému se text vyjadřuje (odborné či politické diskuse, polemika s jinými názory);
  • představení a kritická diskuse metod výzkumu a prezentace dat ve vztahu k poznatkům osvojených studiem základní a povinné literatury probírané v kursu;
  • vlastní kritické (tedy argumentované) zhodnocení textu.

 

Nejenom při psaní recenzí by vám mohlo pomoci dodržování posloupnosti těchto bodů:

ZÁSADNÍ TEZE NEBO CITACE - NÁZOR/ OTÁZKA - ZKUŠENOST - KONTEXTUALIZACE - IMPLIKACE

1. Zásadní citace: uveďte tezi, popř. pokud to požadovaný žánr umožňuje i citaci (větu nebo spojené úryvky vět), o které se domníváte, že vystihuje autorův explicitní nebo i implicitní názor.

2. Názor: shrňte autorův explicitní nebo implicitní názor. Ujistěte se, že Vaše shrnutí obsahuje jak autorova tvrzení, tak i tvrzení, proti kterým se vymezuje.

3. Otázka: zamyslete se nad tím, co podle Vás autor v textu vůbec neosvětluje nebo osvětluje pouze nedostatečně. Otázka se musí týkat autorovy úvahy nebo jeho způsobu tázání, nikoli faktů.

4. Spojitost se zkušeností: pokuste se v několika větách zamyslet nad autorovými názory v souvislosti s Vašimi osobními zkušenostmi, zda je jeho názory potvrzují nebo vyvracejí.

5. Spojitost s jinými texty: pokuste se vyzdvihnout souvislost některých úvah ve  vybraném textu s jinými texty, které jste v průběhu studia nebo jindy četl/a. Druhý text pečlivě citujte a zdůrazněte rozpory, soulad nebo doplnění, které přináší ve srovnání s vybraným textem.

6. Implikace: Zamyslete se v několika větách nad tím, co by mohl autorův názor (viz bod 2) přinést pro porozumění a zlepšení společnosti, mezilidských vztahů nebo vztahů mezi skupinami, nebo pro porozumění některým sociálním a kulturním jevům.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (19.09.2012)

Současnost kvalitativního výzkumu; ZS 2/2

Klíčová slova: poststrukturalismus; postmodernismus; materiální obrat; etnografie, diskurs, biografie 

Charakteristika: Semestrální magisterský kurs, jehož cílem je porozumět proměnám kvalitativního výzkumu od 70. let 20. století do současnosti. Důtraz bude kladen na sepjetí diskusi propojení epistemologie, teorie a metody sociálněvědního výzkumu. V kursu se střídá výklad s diskusemi textů a dílenskými semináři, kde se v mikrotýmech pracuje na analýze vybraných dat (tvorba scénáře, transkripce, polní poznámky), na reflexi konstruovanosti dat a analýza.

ROZVRH TÉMAT KURSU

(Podrobný a průběžně aktualizovaný sylabus je dostupný na stránkách kursu v SISu ve složce "soubory")

 

Týden 1 Rozmanitost kvalitativního výzkumu: epistemologie a politické souvislosti výzkumu

Týden 2 Návratné výzkumy, re-studie

Týden 3 Rozhovor: mnohočetné perspektivy

Týden 4 Krize etnografické reprezentace

Týden 5 Aplikovaný, angažovaný a akční výzkum

Týden 6 Feminismus a kvalitativní výzkum

Týden 7 státní svátek, výuka okdpadá

Týden 8 Kvalitativní výzkum a konceptuální umění Kritická teorie a kvalitativní výzkum

Týden 9 Kritická teorie a kvalitativní výzkum

Týden 10 Foucault, genealogie a analýza diskursu

Týden 11 Materiální obrat: ke studiu biografií věcí

Týden 12 Evaluace kvalitativních metod






 
Univerzita Karlova | Informační systém UK