PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psaní odborných textů - JSD014
Anglický název: Academic Writing in Public Policy
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.
doc. Ing. Michal Plaček, Ph.D.
Vyučující: Mirna Jusić, M.A., Ph.D.
doc. Ing. Michal Plaček, Ph.D.
prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.
Patří mezi: Veřejná a sociální politika DK_VESP
Veřejná a sociální politika DP_VESP
Anotace -
Poslední úprava: Mirna Jusić, M.A., Ph.D. (04.10.2023)
V rámci kurzu budou vyučovány a prakticky rozvíjeny vědomosti a dovednosti nezbytné pro psaní odborných textů ve veřejné politice a příbuzných společenskovědních oborech. Jde zejména o dovednost dobře stanovit téma práce, vymezit výzkumný problém, dobře strukturovat výzkumné sdělení, jasně a koherentně argumentovat a splnit formální nároky na takový typ prací.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mirna Jusić, M.A., Ph.D. (04.10.2023)
Účast na přednáškách, účast na konzultacích a příprava na konzultace (prezentace min. 5 slidů nebo dvou osnov textu)
Literatura -
Poslední úprava: prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. (27.10.2019)

Čmejrková S., Daneš F., Světlá J. 1999. Jak napsat odborný text. Praha: Leda.

Spousta, V. 2009. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Praha: Akademické nakladatelství CERM.

Šanderová, J. 2009. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON.

Šesták, Z. 2000. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: ACADEMIA.

Babbie, E. 2003. The practice of social research (10th Ed.). Boston, MA: Wadsworth.

Black, Thomas R. Doing Quantitative Research in the Social Sciences : An Integrated Approach to Research Design, Measurement, and Statistics. Thousand Oaks, CA : Sage, 1999.

Blaikie, N. 2000. Designing social research. Oxford: Blackwell.

Blaikie, Norman. 2007. Approaches to Social Enquiry. Cambridge: Polity Press,

Bryman, A., 'The research question in social research: what is its role?', International Journal of Social Research Methodology, 10, 2007, pp. 5-20.

Bulmer, M. 1986. Social Science and Social Policy. London: Allen & Unwin.

de Vaus, D. 2001. Research Design in Social Research. London: Sage.

Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.

Flemons, Douglas. 2001. Writing Between the Lines: How to Compose Riveting Social Science. Manuscripts. London: WW Norton and Co.

Gerring, J. 2001. Social Science Methodology : A Criterial Framework. Cambridge : Cambridge University Press.

Gerring, J. What makes a concept good? A criterial framework for understanding concept formation in the social sciences. Polity. 1999, vol. 31, no. 3, s. 357-393.

Gerring, J., Barresi, P. A. Putting Ordinary Language to Work : A Min-Max Strategy of Concept Formation in the Social Sciences. Journal of Theoretical Politics. 2003, vol. 15, no. 2, s. 201-232.

Hedstrőm, P. Dissecting the Social : On the Principles of Analytical Sociology. Cambridge University Press, 2005.

Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Jeřábek, H. 1992. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum.

Johnson, R. B., & Christensen, L. B. 2004. Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston: Allyn and Bacon.

Krathwohl, D. R. 1998. Methods of Educational and Social Science Research. Long Grove, Illinois: Waveland Press, Inc.

Lave, C. A., March, J. G. An Introduction to Models in the Social Sciences. New York : University Press of America, 1993 (1975).

Leedy, P., D. and Ormrod, J., E. 2005. Practical Research: Planning and Design. (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.

Loučková, I. 2010. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON.

Maxwell, Joseph A., Loomis, Diane M. 1993. Mixed Methods Design: An Alternative Approach. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 241-271). Thousand Oaks, CA: Sage.

Miller, D. C., Neil J. S. 2002. Handbook of Research Design and Social Measurement. 6th edition. Thousand Oaks, CA; London; New Delhi : Sage Publications.

Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. 2006. Linking research questions to mixed methods data analysis procedures. The Qualitative Report, 11(3), 474-498. Retrieved [Insert date], from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR11-3/onwuegbuzie.pdf

Petrusek, Miloslav. 1993. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum.

Publication Manual of the American Psychological Association. Fifth Edition. Washington, D.C. : American Psychological Association, 2001.

Robson, Colin. 2002. Real world research: a resource for social scientists and practitioners. Malden (Ma) : Blackwell Publishing.

Saxonberg, Steven - Braun, Mats. Více neznamená vždy lépe. Odpověď na článek Kým a kde se produkuje česká politická věda. Středoevropská politická studia, Brno, Mezinárodní politologický ústav MU, XI, 4, 7 s. ISSN 1212-7817. 2009

Shoemaker, P., Tankard, W., Lasorsa, D. How to Build Social Science Theories. Thousand Oaks, CA : Sage Publications, Inc., 2004.

Winch, P 1958. The Idea of a Social Science and its Relation to Philosophy. London: Routledge and Kegan Paul

Veselý, A., Nekola, M. (Ed.)  2007. Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: SLON.

Vymětal, J. Váchová, M. 2000. Úvod do studia odborné literatury. Praha : Orac.

Ziman, J. Real Science : What It Is, and What It Means. Cambridge : Cambridge University Press, 2000.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mirna Jusić, M.A., Ph.D. (04.10.2023)

 

The course aims to build basic writing skills for publishing in local and international journals in the field of public policy and public administration. Students will be able to prepare the whole article or the following parts: introduction, conceptualization of research, methods and data, results and discussion to meet current publishing standards.


The course is organised as follows: 3 lectures, 3 online  face-to-face tutorials and 2 online intensive research workshops with St. Andrews University.


Course requirements: attendance at the lectures, participation in the face-to-face consultations and preparation for the face-to-face consultations ( presentation of min 5 slides or two outlines of the text)


Course structure
Lecture 1 (24 October, 9.30-10.50) - Introduction and justification of research
Follow up to the lecture: Individual online  face-to-face consultation on the topic of the lecture. The student is required to prepare a presentation or text of their own research reflecting the topic of the lecture. The dates of the consultation will be arranged individually, the consultation will last one hour.


Lecture 2 (7 November, 9.30-10.50) - Literature review and methods
Follow up to the lecture: Individual online  face-to-face consultation on the topic of the lecture. The student is required to prepare a presentation or text of their own research reflecting the topic of the lecture. The dates of the consultation will be arranged individually, the consultation will last one hour.


Lecture 3 (21  November, 9.30-10.50) - Results and Conclusion
Follow up to the lecture: Individual online  face-to-face consultation on the topic of the lecture. The student is required to prepare a presentation or text of their own research reflecting the topic of the lecture. The dates of the consultation will be arranged individually, the consultation will last one hour.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK