|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (08.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (16.08.2023)
Podmínky pro splnění studijních povinností: (a) závěrečný test: 30 bodů maximum (test A, B, C, D, jediná volba správná) (b) esej: maximum 70 bodů Úspěšné hodnocení kurzu je podmíněno ziskem alespoň 36 bodů ze závěrečné eseje. Pozor na plagiátorství, včetně používání AI: Více informací zde: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi Hodnocení kurzu: Hodnocení kurzu: 90 + A 80-89 B 70-79 C 60-69 D 47-59 E 0-47 F |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (04.08.2023)
Povinná literatura k diskuzím (ke stažení v Moodle): 2. týden: Broussard, M., Diakopoulos, N., Guzman, A. L., Abebe, R., Dupagne, M., & Chuan, C. H. (2019). Artificial intelligence and journalism. Journalism & mass communication quarterly, 96(3), 673-695. 3. týden: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790. 5. týden: Peraica, A. (2017): From the Echo´s Point of View in Culture of the Selfie: Self-Representation in Contemporary Visual Culture, 52-70. Amsterdam: Institute of Networked Cultures. 6. týden: Láb, F. (2021): Manipulace novinářské fotografie v postdigitální době in Postdigitální fotografie, s. 39-62. Praha: Karolinum.
Doporučená základní literatura: Adorno, T. W. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH. Bird, S. E. (2011). Are we all produsers now? Convergence and media audience practices. Cultural studies, 25(4-5), 502-516. Cover, R. (2007). Inter/aktivní publikum. Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika. Mediální studia, 2(2), 195-207. Curran, J. (2010) Media and Society. London: Bloomsbury. Couldry, N. (2012) Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice, Cambridge: Polity Press. Herman E., McChesney W. (1997). The Global Media, Cassell: London. Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Karolinum. McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím, Praha: Odeon. McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. Rojek, C. (2001) Celebrity. London: Reaktion. Splendore, S. (2016). Quantitatively oriented forms of journalism and their epistemology. Sociology Compass, 10(5), 343-352. Zylinska, J. (2022). The Future of Media. London: Goldsmiths Press.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. (08.09.2022)
1. týden: Co všechno jsou média a k čemu mohou sloužit? (15. 11. 2022) · představení kurzu · historický exkurz do oblasti mediální produkce · média: nositelé informací, jejich tvůrci a aktéři · tradiční a nová média · sociální média 2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů (22. 11. 2022) · sociologie žurnalistiky · novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality · občanský žurnalismus · komercionalizace a clickbait ideologie · datová žurnalistika · robotizace žurnalistiky · diskuze povinné četby : Broussard, M., Diakopoulos, N., Guzman, A. L., Abebe, R., Dupagne, M., & Chuan, C. H. (2019). Artificial intelligence and journalism. Journalism & mass communication quarterly, 96(3), 673-695. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality (29. 11. 2022) · reprezentace podle S. Halla · sémiotická analýza reprezentace podle R. Barthesa · kritika reprezentace: simulakra a hyperrealita podle J. Baudrillarda · teorie kódování-dekódování · teorie publik: pasivní, aktivní, participující · pravda, post-pravda a fake news · diskuze četby: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média (6. 12. 2022) · masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy · infotainment dnes · komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing) · každodennost a rezistence podle J. Fiskeho · fanouškovská studia a fan art · nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů · kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry · diskuze četby Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790. 5. týden: Konvergence médií a nová média (13. 12. 2022) · kultura konvergence · principy nových médií podle L. Manoviche · problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství · vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní · digitální storytelling · diskuze četby Peraica, A. (2017): From the Echo´s Point of View in Culture of the Selfie: Self-Representation in Contemporary Visual Culture, 52-70. Amsterdam: Institute of Networked Cultures. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích (20. 12. 2022) · význam a role obrazu v mediální komunikaci · stručné dějiny obrazu v médiích · vzestup a pád fotožurnalismu · současné podoby obrazové komunikace v médiích · diskuze četby Láb, F. (2021): Manipulace novinářské fotografie v postdigitální době in Postdigitální fotografie, s. 39-62. Praha: Karolinum. 7. týden: náhradní výuka dle potřeby
|