|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující se sociologickými a kulturálními přístupy k médiím. Kurz poukáže na důležitost médií v současných společnostech, přičemž se zaměří na společenskou roli médií masových, stejně tak jako médií sociálních. Postupně představí mechanismy a sociální procesy spjaté s tvorbou, povahou a recepcí mediálních sdělení a následně otevře otázky spojené s nástupem nových médií. Studující kurzu budou seznámeni s teoriemi, koncepty a výkladovými rámci, které jsou klíčové pro pochopení role médií v současných společnostech. Zvláštní důraz bude kladen na pochopení komplexního vztahu médií a politiky, se zvláštním zaměřením na význam vizuální komunikace. Prostor však dostane také oblast populární kultury a každodenního užívání médií.
Kurz je povinný pro studentstvo SP Sociologie se specializací Studia současných společností. Při nenaplnění kapacity 50 účastníků kurzu je možné se do kurzu přihlásit mimo tuto specializaci. Kurz bude probíhat pouze prezenční formou výuky. Výuka bude probíhat v druhé polovině ZS, a to od 4. 11. do 16. 12. 2024, každé pondělí od 8.00 hodin. V předmětu využíváme Moodle stránku: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9046. Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studentstvo se sociologickými přístupy k médiím. Kurz poukáže na důležitost médií v současných společnostech, přičemž se zaměří na společenskou roli médií masových, stejně jako médií sociálních. Postupně představí mechanismy a sociální procesy spjaté s tvorbou, povahou a recepcí mediálních sdělení. Oblast sociologie médií bude prozkoumávána pomocí vstupů do disciplín kulturálních studií a teorie nových médií. Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (04.08.2023)
|
|
||
Podmínky pro splnění studijních povinností: (a) závěrečný test k četbě a obsahu přednášek s otevřenými otázkami: max. 20 bodů (b) analytická esej kriticky zkoumající české mediální obsahy konceptualizovaná na základě dvou výzkumných zdrojů: max. 70 bodů (c) aplikovaná úvaha k jednomu textu z povinné četby dodaná v průběhu výuky: max. 10 bodů Úspěšné hodnocení kurzu je podmíněno ziskem alespoň 36 bodů ze závěrečné eseje a docházkou s minimálně 80% účastí (1 možná absence, omluvenky předem). Specifikace povinností budou upřesněny na první společné hodině. Pozor na plagiátorství: Vzhledem k analytické povaze esejí a úvahy k literatuře je zakázáno používat jakékoliv AI nástroje. Hodnocení kurzu: 90 + A 80-89 B 70-79 C 60-69 D 47-59 E 0-47 F Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura k závěrečnému testu a průběžnému zpracování jednoho titulu (ke stažení v Moodle): 2. týden: Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20.
Doporučená základní literatura: Adorno, T. W. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH. Bird, S. E. (2011). Are we all produsers now? Convergence and media audience practices. Cultural studies, 25(4-5), 502-516. Cover, R. (2007). Inter/aktivní publikum. Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika. Mediální studia, 2(2), 195-207. Curran, J. (2010) Media and Society. London: Bloomsbury. Couldry, N. (2012) Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice, Cambridge: Polity Press. Herman E., McChesney W. (1997). The Global Media, Cassell: London. Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Karolinum. McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím, Praha: Odeon. McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. Rojek, C. (2001) Celebrity. London: Reaktion. Splendore, S. (2016). Quantitatively oriented forms of journalism and their epistemology. Sociology Compass, 10(5), 343-352. Zylinska, J. (2022). The Future of Media. London: Goldsmiths Press.
Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Přednášky s diskuzí, samostatná četba povinné literatury a její kritické zpracování v podobě analytické eseje a úvahy, diskuze s hostem na konci semestru. Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. týden: Historické vztahy společnosti a médií (4. 11. 2024) · představení kurzu, podmínek splnění a formátů požadovaných prací
2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů (11. 11. 2024) · sociologie žurnalistiky · novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality · občanský žurnalismus · komercionalizace a clickbait ideologie · datová žurnalistika · robotizace žurnalistiky · možnost odevzdání úvahy k povinné četbě: Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality (18. 11. 2024) · reprezentace podle S. Halla · kritika reprezentace: simulakra a hyperrealista podle J. Baudrillard · teorie kódování-dekódování S. Halla · teorie publik: pasivní, aktivní, participativní · pravda, post-pravda a fake news · možnost odevzdání úvahy k povinné četbě: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média (25. 11. 2024) · masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy · infotainment dnes · komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing) · každodennost a rezistence podle J. Fiskeho · fanouškovská studia a fan art · nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů – technologická nostalgie, retro a rezistence · kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry · možnost odevzdání úvahy k povinné četbě: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790. 5. týden: Konvergence médií a nová média (2. 12. 2024) · konvergentní kultura dle H. Jenkinse · principy nových médií podle L. Manoviche · problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství · vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní · transmediální vyprávění · možnost odevzdání úvahy k povinné četbě: diskuze četby Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích (9. 12. 2024) · význam a role obrazu v mediální komunikaci · stručné dějiny obrazu v médiích · vzestup a pád fotožurnalismu · současné podoby obrazové komunikace v médiích · možnost odevzdání úvahy k povinné četbě: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, 25(6), 1290-1309. 7. týden: Setkání s hostem kurzu: Mgr. Vojtěch Novák Ph.D. „Produživatelé a jejich komunikace na webu 2.0“ (16. 12. 2024)
Poslední úprava: Hrůzová Andrea, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|