|
|
|
||
Poslední úprava: TUCEK (23.06.2009)
část kursu bude věnována problematice etnicity v posttotalitním vývoji České republiky. Tato problematika bude rozebrána na příkladu posttotalitního soužití českého společenství s rómskými spoluobčany a přistěhovalci - například problematice rovnoprávného přístupu rómských občanů ke vzdělání kritizované Evropským soudem pro lidská práva a dalšími evropskými strukturami (příčiny významného procenta rómských dětí ve zvláštních školách). V druhé části kursu budou problémové okruhy vysvětlené v první části obohaceny o perspektivu jejich symbolického významu v kolektivní paměti - na základě koncepce genealogie moci budou pojednány procesy symbolické konstrukce českého a rómského společenství v reálném socialismu na jedné straně s polistopadovým vývojem na druhé straně. |
|
||
Poslední úprava: TUCEK (23.06.2009)
1. Stručná charakteristika současného českého společenství - kultura, společenská a politická organizace.
2. Stručná charakteristika současného rómského společenství - kultura, společenská a politická organizace.
3 Kritický rozbor evropské a české sociální politiky vůči rómskému společenství : srovnání reálného socialismu s posttotalitním vývojem.
4. Vztah vzdělanosti a společenské integrace v české společnostI: srovnání reálného socialismu s postotalitním vývojem.
5. Vztah vzdělanosti a společenské integrace v českém rómském společenství: problematika antidiskriminační evropské politiky a českého zákonodárství
6. Vliv evropské integrace na českou identitu: srovnání s dalšími evropskými systémy na základě mezinárodních výzkumů
7. Vliv evropské integrace na rómskou komunitu v České republice: srovnání s dalšími evropskými systémy na základě mezinárodních výzkumů
8. Teoretické aspekty formování kolektivní paměti: význam myšlenkového odkazu Maurice Halbwachse
9. Kolektivní paměť a dodržování lidských práv v majoritní české společnosti: od reálného socialismu k evropským normám (srovnání české a evropské perspektivy)
10. Kolektivní paměť a dodržování lidských práv v minoritním rómském společenství na území České republiky: od reálného socialismu k evropským normám (srovnání české a evropské perspektivy)
11. Případová studie konstrukce lokální kolektivní paměti vybraného českého společenství.
12. Případová studie konstrukce lokální kolektivní paměti vybraného rómského společenství.
13. Rozdíl mezi českou národní pamětí a jejími lokálními mutacemi: závěrečné poznámky o problémech soužití české společnosti a rómské komunity - chronologický význam výzkumů veřejného mínění
Základní literatura:
1)European Court of Human Rights, Case of D. H. and others v. the Czech Rep., 1-88
2)Foster, Steve, Human Rights and Civil Liberties, Oxford, Oxford University Press 2008 and 2009, 27-88
3)Halbwachs, Maurice (1992), On Collective Memory, Chicago, University of Chicago Press, 37-51
4)
5)Kovats, Martin (2001) "The Emergence of European Roma Policy", In: Guy, ed. Between Past and Future: the Roma of Central and Eastern Europe. Hartfield: University of Hertfordshire Press, 93-116
6)Laubeova, Laura (2002) "Inclusive School - Myth or Reality", In: Cahn, Claude (ed.), Roma Rights: Race, Justice and Strategies for Equality. Amsterdam-New York: IDEA, 86-95
7)Liegeois, Jean-Pierre (1994), Roma, Gypsies, Travellers (Chapter 2: Populations), Strasbourg: Council of Europe, pp 29-42
8)Marushiakova, Elena and Vesselin, Popov (2001), "Historical and ethnographic background: Gypsies, Roma and Sinti". In: Guy, ed. Between Past and Future: the Roma of Central and Eastern Europe, Hartfield: University of Hertfordshire Press, 33-53
9)Rachels, James, The Challenge of Cultural Relativism, ww.dushkin.com/text/data/articles, 1-10
10)Sobotka, Eva (2004), Human Rights and Policy Formation towards Roma in the Czech Republic, Slovakia and Poland. Tel Aviv: Stephen Roth Institute, 1- |