PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Vybrané aspekty české společnosti ve světle sociální antropologie - JSB475
Anglický název: Czech society: social antropology wiev
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Cviklová, M.A., Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: TUCEK (23.06.2009)
Cílem tohoto kursu je vysvětlit vybrané aspekty české společnosti prostřednictvím perspektivy sociální antropologie. První
část kursu bude věnována problematice etnicity v posttotalitním vývoji České republiky. Tato problematika bude rozebrána
na příkladu posttotalitního soužití českého společenství s rómskými spoluobčany a přistěhovalci - například problematice
rovnoprávného přístupu rómských občanů ke vzdělání kritizované Evropským soudem pro lidská práva a dalšími
evropskými strukturami (příčiny významného procenta rómských dětí ve zvláštních školách). V druhé části kursu budou
problémové okruhy vysvětlené v první části obohaceny o perspektivu jejich symbolického významu v kolektivní paměti - na
základě koncepce genealogie moci budou pojednány procesy symbolické konstrukce českého a rómského společenství v
reálném socialismu na jedné straně s polistopadovým vývojem na druhé straně.
Sylabus
Poslední úprava: TUCEK (23.06.2009)
Harmonogram:

1. Stručná charakteristika současného českého společenství - kultura, společenská a politická organizace.

2. Stručná charakteristika současného rómského společenství - kultura, společenská a politická organizace.

3 Kritický rozbor evropské a české sociální politiky vůči rómskému společenství : srovnání reálného socialismu s posttotalitním vývojem.

4. Vztah vzdělanosti a společenské integrace v české společnostI: srovnání reálného socialismu s postotalitním vývojem.

5. Vztah vzdělanosti a společenské integrace v českém rómském společenství: problematika antidiskriminační evropské politiky a českého zákonodárství

6. Vliv evropské integrace na českou identitu: srovnání s dalšími evropskými systémy na základě mezinárodních výzkumů

7. Vliv evropské integrace na rómskou komunitu v České republice: srovnání s dalšími evropskými systémy na základě mezinárodních výzkumů

8. Teoretické aspekty formování kolektivní paměti: význam myšlenkového odkazu Maurice Halbwachse

9. Kolektivní paměť a dodržování lidských práv v majoritní české společnosti: od reálného socialismu k evropským normám (srovnání české a evropské perspektivy)

10. Kolektivní paměť a dodržování lidských práv v minoritním rómském společenství na území České republiky: od reálného socialismu k evropským normám (srovnání české a evropské perspektivy)

11. Případová studie konstrukce lokální kolektivní paměti vybraného českého společenství.

12. Případová studie konstrukce lokální kolektivní paměti vybraného rómského společenství.

13. Rozdíl mezi českou národní pamětí a jejími lokálními mutacemi: závěrečné poznámky o problémech soužití české společnosti a rómské komunity - chronologický význam výzkumů veřejného mínění

Základní literatura:

1)European Court of Human Rights, Case of D. H. and others v. the Czech Rep., 1-88

2)Foster, Steve, Human Rights and Civil Liberties, Oxford, Oxford University Press 2008 and 2009, 27-88

3)Halbwachs, Maurice (1992), On Collective Memory, Chicago, University of Chicago Press, 37-51

4) HYPERLINK "http://www.othervoices.org/2.1/hancock/roma.html" http://www.othervoices.org/2.1/hancock/roma.html

5)Kovats, Martin (2001) "The Emergence of European Roma Policy", In: Guy, ed. Between Past and Future: the Roma of Central and Eastern Europe. Hartfield: University of Hertfordshire Press, 93-116

6)Laubeova, Laura (2002) "Inclusive School - Myth or Reality", In: Cahn, Claude (ed.), Roma Rights: Race, Justice and Strategies for Equality. Amsterdam-New York: IDEA, 86-95

7)Liegeois, Jean-Pierre (1994), Roma, Gypsies, Travellers (Chapter 2: Populations), Strasbourg: Council of Europe, pp 29-42

8)Marushiakova, Elena and Vesselin, Popov (2001), "Historical and ethnographic background: Gypsies, Roma and Sinti". In: Guy, ed. Between Past and Future: the Roma of Central and Eastern Europe, Hartfield: University of Hertfordshire Press, 33-53

9)Rachels, James, The Challenge of Cultural Relativism, ww.dushkin.com/text/data/articles, 1-10

10)Sobotka, Eva (2004), Human Rights and Policy Formation towards Roma in the Czech Republic, Slovakia and Poland. Tel Aviv: Stephen Roth Institute, 1-

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK