PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Problémy české společnosti a veřejná politika - JSB440
Anglický název: Current Problems of the Czech Society and Public Policy
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Je záměnnost pro: JSM626
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (28.09.2010)
Seznámit studenty se způsoby (přístupy, teoriemi a metodami), kterými veřejná politika a další sociální vědy identifikují problémy české společnosti a přístupy k jejich řešení. Předmět se v ZS 2010/2011 neotvírá.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Věra Tomandlová (05.10.2009)

Cílem výuky je seznámit studenty bakalářského programu se způsoby (přístupy, metodami a teoriemi), kterými veřejná politika identifikuje a definuje problémy a volí přístupy k jejich řešení. Výuka je interaktivní; umožní diskutovat jednotlivé přístupy a témata v jejich specifičnosti. V kurzu je kladen důraz na týmovou práci a rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Věra Tomandlová (05.10.2009)
Doporučená literatura:

Potůček, M a kol. Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha: SLON, 2005.

Potůček, M a kol. Průvodce krajinou priorit pro ČR. (zejména kapitola III.- Prioritní problémy, s. 405-504). Praha: Gutenberg, 2002. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-34-version1-pruvodce.pdf

Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému: Strukturace, definice, modelování a formulace problému v policy analysis. Studie CESES, 05/05. Praha: CESES, 2005. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1-sesit05_05_vesely.pdf

Veselý, A.; Nekola, M. (eds.) Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Věra Tomandlová (05.10.2009)

Název předmětu: Problémy české společnosti a veřejná politika (tvůrčí dílna)

Termín: Zimní semestr 2009/2010

Číslo předmětu: JSB440

Webové stránky: http://dl1.cuni.cz/

Garant kurzu: Mgr. Magdalena Mouralová (mouralova@fsv.cuni.cz)

Lektorský tým: Mgr. Magdalena Mouralová (majda.mouralova@centrum.cz), Mgr. Josef Basl (basljo@centrum.cz), Mgr. Vladimíra Tomášková (vladka.tomaskova@centrum.cz)

Místo výuky: Jinonice, J3018

Rozsah výuky: 6 výukových bloků (1/1). Úterý od 15:30 do 18:20 (od 6. 10. vždy každý druhý týden)

Počet kreditů: 5

Způsob ukončení: klasifikovaný zápočet

Cíl výuky:

Cílem výuky je seznámit studenty bakalářského programu se způsoby (přístupy, metodami a teoriemi), kterými veřejná politika identifikuje a definuje problémy a volí přístupy k jejich řešení. Výuka je interaktivní; umožní diskutovat jednotlivé přístupy a témata v jejich specifičnosti. V kurzu je kladen důraz na týmovou práci a rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností.

Komu je kurz určen:

Končícím bakalářským studentům, případně začínajícím magisterským studentům FSV UK (kurz je vhodný zejména pro bakalářské studenty oboru Sociologie a sociální politika)

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Aktivní účast. Zpracování dílčích úkolů. Zpracování tématu a jeho závěrečná prezentace.

V minulých letech se studenti zabývali například následujícími tématy:

? Sociálně zdravotní péče o seniory

? Nízká schopnost českých vlád prosazovat

? Absence shody nad budoucností elektroenergetiky

? Vměšování státu do rodiny a výchovy (na příkladu fyzických trestů)

? Bulvarizace českých veřejnoprávních médii

? Jsou české školy dostatečně připraveny na změnu?: Nedostatečná podpora škol při přípravě Školních vzdělávacích programů ze strany MŠMT

? Protikuřácké zákony = omezování kuřácké svobody?

Prostředky:

Interaktivní způsob výuky: tématické diskuse, kritická práce s podkladovými materiály, práce v týmech, aplikace vybraných metod.

Struktura kurzu:

1. Uvedení do kurzu. Formování týmů a témat.

2. Vymezení problému. Specifikace témat. Brainstorming.

3. Strom problémů. Práce se zdroji.

4. Prezentace týmových problémů. Analýza aktérů.

5. Diskuse s hostem. Týmová práce.

6. Závěrečná konference o zpracovaných tématech.

Základní literatura:

Potůček, M a kol. Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha: SLON, 2005.

Potůček, M a kol. Průvodce krajinou priorit pro ČR. (zejména kapitola III.- Prioritní problémy, s. 405-504). Praha: Gutenberg, 2002. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-34-version1-pruvodce.pdf

Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému: Strukturace, definice, modelování a formulace problému v policy analysis. Studie CESES, 05/05. Praha: CESES, 2005. Dostupné na www: http://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1-sesit05_05_vesely.pdf

Veselý, A.; Nekola, M. (eds.) Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK