|
|
|
||
Kurz Antropologie hry: od opičení se až k playstationu. Klasická a elektronická hra v sociálněvědní perspektivě se věnuje
jednak "klasickým" tj. neelektronickým hrám a jednak hrám elektronickým, kterým se rovněž v českém prostředí říká "počítačové" hry. V kurzu bude rovněž diskutován genderový rozměr hraní i samotných her, dále v kurzu bude věnován prostor fenoménu hazardu. Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit posluchačky a posluchače jednak s klasickými texty autorů věnujících se hře a jednak s živou debatou vedenou na poli herních studií (game studies). Posluchačkám a posluchačům kurzu bude přiblížen nepříliš známý společenskovědní pohledem na svět klasických a elektronických her. Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (24.02.2010)
|
|
||
Beau, Frank. Culture d’univers. Paris: Pearson France Distribution, 2008
Beau, Frank. Culture d’univers. Paris: Pearson France Distribution, 2008Berne, Eric. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992 Caillois, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-2-5 Chauvier, Stéphane. Qu' est-ce qu'un jeu?. France: VRIN, 2007.125 s. ISBN 978-2-7116-7184 Chalupný, Emanuel. Sociologie, díl čtvrtý, svazek 3. Praha: vlastním nákladem, 1941 Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture:New York: Open university Press, 2006. ISBN 0-335-21357-X Fortin, Tony; Mora, Philippe; Trémel, Laurent. Les jeux vidéo: pratiques, contenus et enjeux sociaux. Paris: L'Harmattan, 2005. 240 s, ISBN 2-7475-9889-6 Giddens, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 Hall, Justin. Future of games: Mobile gaming in Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge:Massachusetts Institute of Techlogy, 2005 (str. 47-55) Huizinga, Johan. Homo ludens. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1971. 226 s. Jenkins, Henry. From Barbie to Martal Kombat - Further Reflections. 2001. Dostupné z [cit. 13-5-2009] Juul, Jesper. Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cabridge: The MIT press, 2005. Kelman, Nic. Jeux video l'art du XXIe si?cle. Paris: Assouline, 2005. 319 s. ISBN 2-84323-728-9 Malliet, Steven; de Meyer, Gust. The history of the Video Game in Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge:Massachusetts Institute of Techlogy, 2005 (str. 23-45) Mäyrä,Frans. An introduction to Game Studies. London: Sage, 2008. ISBN 978-1-4129-3446-6 McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000, 424 s. ISBN 80-7217-128-3 Natkin, Stéphane. Jeux vidéo et médias du XXIe Si?cle. Paris: Vuibert, 2004 ISBN 2-7117-4844-8 Omasta, Vojtěch, Ravik Slavomír, Karty hráči, karetní hry.Praha: KMa, s.r.o.,2007 ISBN 978-80-7309-521-5 Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge: Massachusetts Institute of Techlogy, 2005 Varenne, Jean-Michel; Bianu Zéno- L'esprit des jeux.Paris: Albin Michel, 1990 Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
|
|
||
Požadavky kurzu: K úspěšnému zakončení předmětu studentka nebo student bude 2) odpřednáší v hodině referát z doporučené literatury 3) složí závěrečnou zkoušku.
Anotace Pravidelné anotace povinné četby se odevzdávají do úterý před hodinou do 10:00 SEČ na mail michal@uhl.cz.
Text bude členěn do dvou částí
- odevzdat ve formátu doc. (ne v těle mailu!), s jménem, datem a názvem čteného textu.
Za včasné odevzdání anotace v patřičné kvalitě a rozsahu obdrží studentka či student 10 bodů. Za pozdní odevzdání 5 bodů.
Referát Studentka nebo student, seznámí ostatní studující o obsahu přečteného textu, včetně kritického zhodnocení textu v rozsahu 15 až 20 minut. Studujícím je doporučeno použít PPT prezentaci.
Zkouška Zkouška bude písemná na základě přednášek a povinné literatury. K připuštění ke zkoušce je zapotřebí získat minimálně 65 bodů z anotací. Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
|
|
||
* Prologue: 1. týden, 2. 3. 2011 Organizace kursu,
2. týden, 9. 3. 2011 Zadání referátů, úvod do problematiky - co je a co není hra Povinná četba na hodinu: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 7-20)
3. týden, 16. 3. 2011 Klasické přístupy ke klasické hře I. , Johan Huizinga a jeho analýza hry Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie (str.180-200) Referátová četba: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 33-48)
4. týden, 23. 3. 2011 Klasické přístupy ke klasické hře II. , Roger Caillois a jeho klasifikace hry Povinná četba: Roger Caillois, Hry a lidé - Předmluva, úvod, definice hry (str.9-32) Referátová četba: Roger Caillois, Hry a lidé - hry jako východisko sociologie (str. 76-86)
5. týden, 30. 3. 2011 Klasické přístupy ke klasické hře III. (Huizinga, Caillois, Chlalupný, shrnutí a závěr klasické hry ) Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie 201-221 (str. 32-58) Referátová četba na hodinu: Roger Caillois (str. 161-176)
6. týden, 6. 4. 2011 Klasická hra a elektronická hra - rozdíly a podobnosti Povinná četba na hodinu: Jon Dovey a Helen Kennedy. Game culture - Play, Technology and Culture (str. 22-42) Referátová četba: Steven Malliet a Gust de Meyer, Handbook of computer game studies - The History of the Video Game (str. 23-44 )
7. týden, 13. 4. 2010 Úvod do herních studii (game studies) Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Introduction: what is game studies? (str. 1-12) Referátová četba: Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture - Studying computer games (str. 1-20)
8. týden, 20. 4. 2011 Společenský význam vývoje elektronických her Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Play and games in history (str. 30-51) Referátová četba:William Uricchio, Handbook of computer game studies - Simulation, History, and Computer Games (str. 327-337)
9. týden, 27. 4. 2011 Odpadá - konference, Olomouc
10. týden, 4. 5. 2011 Elektronické hry a společnost, Game culture, význam elektronických her v kultuře Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Game culture: meaning in games (str. 12-19) Referátová četba: Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé - vysoká, střední, nízká (str. 31-59)
11. týden, 11. 5. 2011 Gender a hry: muži hráči a ženy hráčky, genderová socializace a hry Povinná četba na hodinu: Claire Renzetti a Daniel Curran, Ženy, muži a společnost - Jak nás učí naše příslušné role (str. 93-123) Referátová četba na hodinu: Jo Bryce a Jason Rutter, Handbook of computer game studies - Gendered Gaming in Gendered Space (str. 301-308) 12. týden, 18. 5. 2011 Rektorský den
13. týden, 25. 5. 2011 Rezerva Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
|