PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Antropologie hry - JSB405
Anglický název: Antropology of games
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Michal Uhl
doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Vyučující: Mgr. Michal Uhl
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz Antropologie hry: od opičení se až k playstationu. Klasická a elektronická hra v sociálněvědní perspektivě se věnuje
jednak "klasickým" tj. neelektronickým hrám a jednak hrám elektronickým, kterým se rovněž v českém prostředí říká
"počítačové" hry. V kurzu bude rovněž diskutován genderový rozměr hraní i samotných her, dále v kurzu bude věnován
prostor fenoménu hazardu.

Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámit posluchačky a posluchače jednak s klasickými texty autorů věnujících se hře a jednak s živou

debatou vedenou na poli herních studií (game studies). Posluchačkám a posluchačům kurzu bude přiblížen nepříliš známý

společenskovědní pohledem na svět klasických a elektronických her.

Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (24.02.2010)
Literatura


* Základní literatura:
Huizinga, Johan. Homo ludens. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1971. 226 s.
Caillois, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-2-5
Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge: Massachusetts Institute of Techlogy, 2005
Mäyrä,Frans. An introduction to Game Studies. London: Sage, 2008. ISBN 978-1-4129-3446-6


* Doporučená literatura:
Aarseth, Espen. ?Computer Game Studies, Year One." Game studies. 2001, R. 1, č. 1, 2001 dostupné z http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html [cit. 4-3-2009]

Beau, Frank. Culture d’univers. Paris: Pearson France Distribution, 2008
Beau, Frank. Culture d’univers. Paris: Pearson France Distribution, 2008
Berne, Eric. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992
Caillois, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-2-5
Chauvier, Stéphane. Qu' est-ce qu'un jeu?. France: VRIN, 2007.125 s. ISBN 978-2-7116-7184
Chalupný, Emanuel. Sociologie, díl čtvrtý, svazek 3. Praha: vlastním nákladem, 1941
Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture:New York: Open university Press, 2006. ISBN 0-335-21357-X
Fortin, Tony; Mora, Philippe; Trémel, Laurent. Les jeux vidéo: pratiques, contenus et enjeux sociaux. Paris: L'Harmattan, 2005. 240 s, ISBN 2-7475-9889-6
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4
Hall, Justin. Future of games: Mobile gaming in Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge:Massachusetts Institute of Techlogy, 2005 (str. 47-55)
Huizinga, Johan. Homo ludens. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1971. 226 s.
Jenkins, Henry. From Barbie to Martal Kombat - Further Reflections. 2001. Dostupné z [cit. 13-5-2009]
Juul, Jesper. Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cabridge: The MIT press, 2005.
Kelman, Nic. Jeux video l'art du XXIe si?cle. Paris: Assouline, 2005. 319 s. ISBN 2-84323-728-9
Malliet, Steven; de Meyer, Gust. The history of the Video Game in Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge:Massachusetts Institute of Techlogy, 2005 (str. 23-45)
Mäyrä,Frans. An introduction to Game Studies. London: Sage, 2008. ISBN 978-1-4129-3446-6
McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000, 424 s. ISBN 80-7217-128-3
Natkin, Stéphane. Jeux vidéo et médias du XXIe Si?cle. Paris: Vuibert, 2004 ISBN 2-7117-4844-8
Omasta, Vojtěch, Ravik Slavomír, Karty hráči, karetní hry.Praha: KMa, s.r.o.,2007 ISBN 978-80-7309-521-5
Raessens, Joost; Jeffrey Goldstein. Handbook of computer game studies. Cambridge: Massachusetts Institute of Techlogy, 2005
Varenne, Jean-Michel; Bianu Zéno- L'esprit des jeux.Paris: Albin Michel, 1990

Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky kurzu:

K úspěšnému zakončení předmětu studentka nebo student bude
1) odevzdávat pravidelné anotace povinné četby na hodinu

2) odpřednáší v hodině referát z doporučené literatury

3) složí závěrečnou zkoušku.

Anotace

Pravidelné anotace povinné četby se odevzdávají do úterý před hodinou do 10:00 SEČ na mail michal@uhl.cz.

Text bude členěn do dvou částí

  1. Shrnutí přečteného textu, kritická interpretace, diskuse, poznámky 200 slov
  2. Dvě až tři kritické otázky k textu

- odevzdat ve formátu doc. (ne v těle mailu!), s jménem, datem a názvem čteného textu.

Za včasné odevzdání anotace v patřičné kvalitě a rozsahu obdrží studentka či student 10 bodů. Za pozdní odevzdání 5 bodů.

Referát

Studentka nebo student, seznámí ostatní studující o obsahu přečteného textu, včetně kritického zhodnocení textu v rozsahu 15 až 20 minut. Studujícím je doporučeno použít PPT prezentaci.

 

Zkouška

Zkouška bude písemná na základě přednášek a povinné literatury. K připuštění ke zkoušce je zapotřebí získat minimálně 65 bodů z anotací.

Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
Sylabus

* Prologue:
Hra je přítomna v životě každého jedince a nezřídka zabírá významný prostor v jeho životě. Lidé si rádi hrají, rádi a často. A hrají si všichni, protože? existence hry není vázána na žádný stupeň kultury, na žádnou formu světového názoru." (Huizinga 1971:11) Hra je přítomna v životě každého z nás, přesto jejímu hlasu je - a to nejen v sociologii nebo antropologii - věnováno málo sluchu. Hra je totiž velmi pozoruhodná, známe ji, žijeme jí, rozumíme jí, ale nevěnujeme jí příliš velkou pozornost. Jako by se zdálo, že to je něco na okraji zájmu, přestože tvoří významnou část našeho života.

*Harmonogram kurzu:

1. týden, 2. 3. 2011

Organizace kursu,

2. týden, 9. 3. 2011

Zadání referátů, úvod do problematiky - co je a co není hra

Povinná četba na hodinu: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 7-20)

3. týden, 16. 3. 2011

Klasické přístupy ke klasické hře I. , Johan Huizinga a jeho analýza hry

Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie (str.180-200)

Referátová četba: Johan Huzinga, Homo Ludens (str. 33-48)

4. týden, 23. 3. 2011

Klasické přístupy ke klasické hře II. , Roger Caillois a jeho klasifikace hry

Povinná četba: Roger Caillois, Hry a lidé - Předmluva, úvod, definice hry (str.9-32) Referátová četba: Roger Caillois, Hry a lidé - hry jako východisko sociologie (str. 76-86)

5. týden, 30. 3. 2011

Klasické přístupy ke klasické hře III. (Huizinga, Caillois, Chlalupný, shrnutí a závěr klasické hry )

Povinná četba na hodinu: Emanuel Chalupný, sociologie 201-221 (str. 32-58)

Referátová četba na hodinu: Roger Caillois (str. 161-176)

6. týden, 6. 4. 2011

Klasická hra a elektronická hra - rozdíly a podobnosti

Povinná četba na hodinu: Jon Dovey a Helen Kennedy. Game culture - Play, Technology and Culture (str. 22-42)

Referátová četba: Steven Malliet a Gust de Meyer, Handbook of computer game studies - The History of the Video Game (str. 23-44 )

7. týden, 13. 4. 2010

Úvod do herních studii (game studies)

Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Introduction: what is game studies? (str. 1-12)

Referátová četba: Dovey, Jon; Kennedy Helen. Game culture - Studying computer games (str. 1-20)

8. týden, 20. 4. 2011

Společenský význam vývoje elektronických her

Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Play and games in history (str. 30-51)

Referátová četba:William Uricchio, Handbook of computer game studies - Simulation, History, and Computer Games (str. 327-337)

9. týden, 27. 4. 2011

Odpadá - konference, Olomouc

10. týden, 4. 5. 2011

Elektronické hry a společnost, Game culture, význam elektronických her v kultuře

Povinná četba na hodinu: Frans Mäyrä, An introduction to Game Studies - Game culture: meaning in games (str. 12-19)

Referátová četba: Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé - vysoká, střední, nízká (str. 31-59)

11. týden, 11. 5. 2011

Gender a hry: muži hráči a ženy hráčky, genderová socializace a hry

Povinná četba na hodinu: Claire Renzetti a Daniel Curran, Ženy, muži a společnost - Jak nás učí naše příslušné role (str. 93-123)

Referátová četba na hodinu: Jo Bryce a Jason Rutter, Handbook of computer game studies - Gendered Gaming in Gendered Space (str. 301-308)


12. týden, 18. 5. 2011

Rektorský den

13. týden, 25. 5. 2011

Rezerva

Poslední úprava: Uhl Michal, Mgr. (13.03.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK