Stručná anotace:
Navržený kurz navazuje na kurz Kulturní základy euroatlantické civilizace, který probíhá v letním semestru (doporučený od
1. ročníku). Cílem kurzu, samostatné četby a studia je seznámit se s základními etapami, osobnostmi a směry evropské
kultury, umění a vědy v období od konce renesance až do období avantgardy po 1. světové válce. Znalost politických
dějin a obsahu kursu Kulturní základy euroatlantické civilizace se předpokládá.
Poslední úprava: TUCEK (22.07.2010)
Sylabus
* Kulturní základy euroatlantické civilizace II: Od Velké revoluce po "krizi kultury" počátkem 20. století
Volitelný kurz na ISS pro bakalářský stupeň (doporučeno od 2. ročníku) Zimní semestr 2011-12 Hodnota: KR 4 Přednáší: prof. Miloslav Petrusek (garant), Mgr. Michal Kotík, Mgr. Miroslav Paulíček
Podmínky absolvování: Průběžná četba zadané literatury, závěrečná samostatná práce na vybrané téma (cca 5 stran) a v případě potřeby její ústní obhajoba.
Stručný sylabus
1. Shrnutí vývoje evropské kultury od antiky až po renesanci
2. Od manýrismu k baroku. Co je manýrismus? Carravagio. Barokní literatura a barokní hudba. Architektura baroka. Baroko v Čechách: Dientzenhofferové a Santini.
3. Klasicismus a osvícenství. Klasicismus a antika. Podstata klasicismu. Osvícenství: ?dialektika" osvícenství. Osvícenství francouzské, německé a skotské. Ideologie francouzské revoluce jako milník evropské kultury. Evropa a Rusko 1812 a poté. Rousseau, Voltaire, Goethe.
4. Národní obrození jako evropský fenomén. Národy a nacionalismus. Národní státy. Amerika vstupuje na scénu: fenomén americké revoluce. Listy federalistovy. České národní obrození v evropském kontextu.
5. Romantismus jako stav ducha a pohled na svět. Romantismus jako součást nacionalismu a antikapitalistické kritiky. Génius v romantismu. Romantismus v literatuře (Byron, Shelley, Mickiewicz, Puškin). Goethe a faustismus v evropské kultuře.
6. Doznívání romantismu a přechod ke kritickému (sociálnímu) realismu. Balzac, Dumas, Zola, Reymont. Realismus ve výtvarném umění 19. století (Courbet). Přechod k moderně. Rozmach ?lidové" literatury.
7. Vliv velké ruské literatury na evropskou kulturu (Dostojevskij, Gercen, Tolstoj). Stříbrný věk" přelomu století
8. Impresionismus jako počátek moderního umění. Vývoj moderního umění. Fenomén kubismu. Abstraktní a nefigurativní umění. Secese.
9. Zrod fenoménů fotografie a kinematografie. Jejich vývoj jako svébytných uměleckých žánrů stejně jako fenoménů masové kultury. Počátky fotografie a filmu v Čechách. Reklama se začíná stávat novým masovým všeobjímajícím kulturním fenoménem.
10. Surrealismus. Umělecká avantgarda 1. poloviny 20 století. Česká avantgarda a surrealismus.
Základní seznam literatury::
Chalupecký, Evropa a umění Horyna, Santini Kalista, Tvář baroka Fischer, Původ a podstata romantismu Rousseau (cokoliv) Goethe, Faust (1. díl) nebo Báseň a pravda Adorno, Dialektika osvícenství Foster, Krausová a další: Umění po roce 1900 Literatura k tématům filmu a fotografii a moderním umění bude průběžně doplňována
Beletrie (vybraná): Některý z životopisů Carravagia Jirásek, Temno Mácha, Máj (a máchovské studie Mukařovského nebo Patočky) Puškin, Kapitánova dcerka Walter Scott (cokoliv) Balzac (cokoliv) Zola (cokoliv) Flaubert (cokoliv, nejlépe Madame Bovary nebo Citová výchova)