Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (30.01.2023)
Kurz seznamuje studující se základy vzdělávací politiky jako interdisciplinárního výzkumného oboru. Studujícím bude představen základní pojmový aparát tohoto oboru i přístupy, kterými je možno vzdělávací politiku analyzovat a kriticky o ní diskutovat. To zahrnuje konceptuální rámec vzdělávací politiky obsahující, mimo jiné, cíle, nástroje, aktéry a efekty vzdělávání. Součástí kurzu bude ovšem také kritické zamýšlení nad smyslem a formami vzdělávání a učení v 21. století. Teoretické a empirické poznatky přitom budou vztahovány ke zkušenosti studujících.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (05.02.2016)
Student/ka by měl/a být na konci kurzu schopen/a: - používat pojmosloví vzdělávací politiky; - orientovat se v českém vzdělávacím systému; - přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu; - klást si otázky po příčinách a důsledcích různého nastavení vzdělávací politiky; - najít si informace k aktuálním otázkám českého vzdělávání; - konfrontovat svojí osobní zkušenost s odbornou literaturou a empirickou evidencí.
Literatura
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)
Povinná literatura: Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. První čtyři kapitoly, s. 1 - 60. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c. První dvě kapitoly, s. 1 - 38.
Doporučená literatura: Další relevantní kapitoly ze "vzdělávací trilogie": Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha, Karolinum 2006 b. Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c.
Specifické téma lze vyhledat: Průcha, J. (ed): Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál 2009.
Pro procvičení angličtiny: Kalous, J., Štoček, J., Veselý, A. (Eds.): Educational Policy Studies in the Czech Republic. The current state, theoretical and analytical approaches and possible development in an international context. Praha, Nakl. Aleš Čeněk 2007.
Rozšiřující literatura:
Sylabus
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)
ÚVOD DO VZDĚLÁVACÍ POLITIKY Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2012/2013
1. Kód předmětu JSB039
2. Vyučující Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@gmail.com)
3. Rozsah a forma výuky Bloková výuka vždy ve středu a závěrečná studentská konference 18.4.2013
"Blended education" - kombinace aktivní prezenčí účasti s elektronickou komunikací (Moodle).
4. Počet kreditů 3 (Jeden ECTS kredit odpovídá 26 hodinám studijní zátěže průměrného studenta)
5. Ukončení Jedná se o intenzivní blokovou výuku s pravidelnými domácími úkoly. Známka bude výsledkem počtu a kvality odevzdaných úkolů.
6. Podmínky Kurz je určen především pro studenty bakalářského studia sociologie a sociální politiky a pro studenty magisterského studia veřejné a sociální politiky.
7. Základní charakteristika kurzu Cílem kurzu je získat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou, co a jak učit (se) na začátku 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Studenti navíc získají obecný přehled o fungování vzdělávacího systému, seznámí se s klíčovými nástroji vzdělávací politiky i činností hlavních aktérů, zvýší své porozumění hodnotám a principům formujícím vzdělávací politiku. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně.
8. Program Společnost a vzdělání Úvod Metodologie Prognostický charakter VP Smysl vzdělání v dnešní době Společnost vědění Čtyři pilíře učení
Nástroje VP Mechanismy a nástroje VP Strategické plánování ve vzdělávání Legislativa ve školství Kurikulární politika Řízení a financování Aktéři vzdělávací politiky, jejich zájmy a možnosti
Vybrané problémy VP Současné trendy ve všeobecném vzdělávání Současné trendy v odborném vzdělávání Systémy řízení školství Vybrané problémy řízení a financování vysokých škol Celoživotní učení Lidský, sociální a kulturní kapitál
VP ČR v globálním kontextu Transformace české společnosti a její vzdělávací potřeby Vzdělávací system ČR v mezinárodním srovnání Vzdělávací reformy ve světě Aktuální otázky VP v ČR Otevřené otázky vzdělávání v současné době
Ohlasy na kurzy vzdělávací politiky
Přála bych si, aby více přednášejících zvolilo modernější způsob výuky - třeba jako právě u kurzu vzdělávací politiky. Teď nechci "nosit švestičky ze zahrádky", chodím na jeden volitelný předmět do Hollaru - Sociálně-psychologické aspekty marketingové komunikace, který je vyučován podobně. Jde o to, že po těchto dvou předmětech (mám je oba ve středu) se cítím opravdu obohacena a pak třeba až do večera přemýšlím nad tím, o čem jsme se bavili. Je tedy dobré, když přednášející jsou nejen odborníci, ale také "lidé", kteří toho mnoho zažili a hlavně jsou ochotni a dokážou své zážitky studentům předat. A zároveň se nebojí zkusit nový přístup a těšit se společně se studenty na každé další setkání.
J.H. 2011
Vyučující s velkým smyslem pro humor, sebeironií. Má evidentně hodně zkušeností a je přínosné ho poslouchat, ať vypráví cokoliv.
N.N. 2011
Vyučující je příliš velký pesimista.
N.N. 2011
Vyučující - charismatický borec.
N.N. 2012
Určitě bych zachovala domácí práce, kterých bylo sice dost, ale velmi mě bavily a podle mne jsou pro všechny přínosem.
N.N. 2012
Jste největším přínosem pro ISS. Jako pedagog, jako vychovatel, jako inspirace pro studenty. Neměňte své zaměření a svůj styl, studenti vás milují a svou práci děláte skvěle. Kéž by vedení školy (školství) bylo ve vašich rukách.