PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Úvod do vzdělávací politiky - JSB039
Anglický název: The Introduction to Educational Policy
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2013 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 120 / neurčen (120)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://KH: domlouvají se individuálně
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jaroslav Kalous, Dr.
Vyučující: doc. Mgr. Jaroslav Kalous, Dr.
Je záměnnost pro: JSM606
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (30.01.2023)
Kurz seznamuje studující se základy vzdělávací politiky jako interdisciplinárního výzkumného oboru. Studujícím bude představen základní pojmový aparát tohoto oboru i přístupy, kterými je možno vzdělávací politiku analyzovat a kriticky o ní diskutovat. To zahrnuje konceptuální rámec vzdělávací politiky obsahující, mimo jiné, cíle, nástroje, aktéry a efekty vzdělávání. Součástí kurzu bude ovšem také kritické zamýšlení nad smyslem a formami vzdělávání a učení v 21. století. Teoretické a empirické poznatky přitom budou vztahovány ke zkušenosti studujících.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (05.02.2016)

Student/ka by měl/a být na konci kurzu schopen/a:
- používat pojmosloví vzdělávací politiky;
- orientovat se v českém vzdělávacím systému;
- přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu;
- klást si otázky po příčinách a důsledcích různého nastavení vzdělávací politiky;
- najít si informace k aktuálním otázkám českého vzdělávání;
- konfrontovat svojí osobní zkušenost s odbornou literaturou a empirickou evidencí.

Literatura
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)

Povinná literatura:
Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a. První čtyři kapitoly, s. 1 - 60.
Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c. První dvě kapitoly, s. 1 - 38.


Doporučená literatura:
Další relevantní kapitoly ze "vzdělávací trilogie":
Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 a.
Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha, Karolinum 2006 b.
Kalous, J., Veselý, A. (Eds.): Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha, Karolinum 2006 c.

Specifické téma lze vyhledat:
Průcha, J. (ed): Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál 2009.

Pro procvičení angličtiny:
Kalous, J., Štoček, J., Veselý, A. (Eds.): Educational Policy Studies in the Czech Republic. The current state, theoretical and analytical approaches and possible development in an international context. Praha, Nakl. Aleš Čeněk 2007.

Rozšiřující literatura:

 

Sylabus
Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (07.02.2015)

ÚVOD DO VZDĚLÁVACÍ POLITIKY 
Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2012/2013


1. Kód předmětu
JSB039

2. Vyučující
Doc. Jaroslav Kalous, PhD.
(jaroslav.kalous@gmail.com)

3. Rozsah a forma výuky
Bloková výuka vždy ve středu a závěrečná studentská konference 18.4.2013

"Blended education" - kombinace aktivní prezenčí účasti s elektronickou komunikací (Moodle).


4. Počet kreditů
3 (Jeden ECTS kredit odpovídá 26 hodinám studijní zátěže průměrného studenta)

5. Ukončení
Jedná se o intenzivní blokovou výuku s pravidelnými domácími úkoly. Známka bude výsledkem počtu a kvality odevzdaných úkolů.

6. Podmínky
Kurz je určen především pro studenty bakalářského studia sociologie a sociální politiky a pro studenty magisterského studia veřejné a sociální politiky.

7. Základní charakteristika kurzu
Cílem kurzu je získat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou, co a jak učit (se) na začátku 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Studenti navíc získají obecný přehled o fungování vzdělávacího systému, seznámí se s klíčovými nástroji vzdělávací politiky i činností hlavních aktérů, zvýší své porozumění hodnotám a principům formujícím vzdělávací politiku. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně.


8. Program
Společnost a vzdělání
Úvod
Metodologie
Prognostický charakter VP
Smysl vzdělání v dnešní době
Společnost vědění
Čtyři pilíře učení

Nástroje VP
Mechanismy a nástroje VP
Strategické plánování ve vzdělávání
Legislativa ve školství
Kurikulární politika
Řízení a financování
Aktéři vzdělávací politiky, jejich zájmy a možnosti

Vybrané problémy VP
Současné trendy ve všeobecném vzdělávání
Současné trendy v odborném vzdělávání
Systémy řízení školství
Vybrané problémy řízení a financování vysokých škol
Celoživotní učení
Lidský, sociální a kulturní kapitál

VP ČR v globálním kontextu
Transformace české společnosti a její vzdělávací potřeby
Vzdělávací system ČR v mezinárodním srovnání
Vzdělávací reformy ve světě
Aktuální otázky VP v ČR
Otevřené otázky vzdělávání v současné době

Ohlasy na kurzy vzdělávací politiky

Přála bych si, aby více přednášejících zvolilo modernější způsob výuky - třeba jako právě u kurzu vzdělávací politiky. Teď nechci "nosit švestičky ze zahrádky", chodím na jeden volitelný předmět do Hollaru - Sociálně-psychologické aspekty marketingové komunikace, který je vyučován podobně. Jde o to, že po těchto dvou předmětech (mám je oba ve středu) se cítím opravdu obohacena a pak třeba až do večera přemýšlím nad tím, o čem jsme se bavili. Je tedy dobré, když přednášející jsou nejen odborníci, ale také "lidé", kteří toho mnoho zažili a hlavně jsou ochotni a dokážou své zážitky studentům předat. A zároveň se nebojí zkusit nový přístup a těšit se společně se studenty na každé další setkání.

J.H. 2011

Vyučující s velkým smyslem pro humor, sebeironií. Má evidentně hodně zkušeností a je přínosné ho poslouchat, ať vypráví cokoliv.

N.N. 2011

Vyučující je příliš velký pesimista.

N.N. 2011

Vyučující - charismatický borec.

N.N. 2012

Určitě bych zachovala domácí práce, kterých bylo sice dost, ale velmi mě bavily a podle mne jsou pro všechny přínosem.

N.N. 2012

Jste největším přínosem pro ISS. Jako pedagog, jako vychovatel, jako inspirace pro studenty. Neměňte své zaměření a svůj styl, studenti vás milují a svou práci děláte skvěle. Kéž by vedení školy (školství) bylo ve vašich rukách.

E.N. 2011

Dále viz http://hodnocenikurzu.fsv.cuni.cz/.

No řekněte, lze odolat? :-)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK