|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. (10.09.2020)
The emphasis is given to both social and symbolic aspects of society. More specifically, attention is given to the relation between social actors, groups and institutions as well as on the processes of the construction of meaning through language and knowledge. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. (15.11.2022)
Seznam povinné literatury:
1. Uvedení kurzu Bourdieu, P. (1999). Teorie jednání. Praha: Karolinum (s. 9 – 40) 2. Zrod Self, teorie jednání a socializace Berger, P.L. a Luckmann, T. (2000): Sociální konstrukce reality. (s. 128 – 160) 3. Sociální skupiny, sociální sítě a skupinové dynamiky Keller, J. (2009). Nejistota a důvěra aneb K čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: SLON. (s. 11 - 33) 4. Rodinná dynamika a gender Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: SLON. (str. 229 - 250) 5. Organizace Keller, J. (1996). Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON. (s. 47-66) 6. Komunikace, jazyk a veřejnost Habermas, J. (2000). Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha: Filosofia. (s. 281-299) 7. Práce a zaměstnání Nedbálková, K. (2021). Tichá dřina: dělnictví a třída v továrně Baťa. Praha: Display. (s. 195-221) 8. Ideologie, náboženství a vědění Václavík, D. (2008). Náboženství v kyberprostoru. Příspěvek k současným transformacím posvátna. Sociální studia, 5(3-4), 125-135. 9. Identita a nacionalismus Anderson, B. (2003). Pomyslná společenství. In Hroch, M. (ed.) Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha: SLON. (s. 239 - 269) 10. Globalizace a glokalizace Giddens, A. (1998). Důsledky modernity. Praha: SLON (s. 55-73) Beck, U. (2007). Co je to globalizace. Omyly a odpovědi. Brno: CDK (s. 151-179) 11. Sociální hnutí a sociální změna Barša, P., Císař, O. (2004). Levice v postrevoluční době. Občanská společnost a nová sociální hnutí v radikální politické teorii 20. století. Brno: CDK. (s. 164 - 196) 12. Sociologie životního prostředí Konopásek, Z. (2020). Antropocén: Více než jeden, méně než dva. In: P. Pokorný & D. Storch (Eds): Antropocén. Praha: Academia. (s. 32-50)
Doporučená literatura k tématu akademického roku - solidarita: Kneuer, M., Corsten, M., Schammann, H., Kahle, P., Wallaschek, S., & Ziegler, F. (2022). Claiming solidarity: A multilevel discursive reconstruction of solidarity. European Journal of Social Theory, 25(3), 366-385. Další doporučená literatura https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4820 |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. (04.01.2024)
Podmínky pro splnění studijních povinností: Předmět je zakončen zkouškou a hodnocení předmětu tvoří tři složky s danými váhami – 2 průběžné testy z povinné literatury (24 %), písemná zkouška (40 %) a kratší esejistický text (36 %). Jako dodatečná podmínka je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů za písemnou zkoušku a za kratší esejistický text. (a) 2 průběžné testy z povinné literatury (testování porozumění klíčových myšlenek textu) (14.11.2022 – četba 1-6 - a 19.12.2022 - četba 7-12): maximum 24 bodů (test A/B/C/D, jediná volba správná) (b) Písemná zkouška (maximum 40 bodů): skládá se ze 4 otevřených otázek, které testují znalosti klíčových teorií, koncepcí a pojmů (c) Kratší esejistický text (1000 slov) k jednomu ze dvou navržených témat, připravený doma a odevzdaný jeden den před písemnou zkouškou (maximum 36 bodů): testování schopnosti interpretovat sociální realitu: použití sociologických termínů, konceptů a aplikace teorie. Jako dodatečná podmínka k úspěšnému splnění kurzu je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů za písemnou zkoušku i za kratší esejistický text. Při případném neúspěšném prvním (či druhém pokusu) mají studenti možnost druhého a třetího pokusu, který bude zaměřen pouze na neúspěšnou část zkoušky. V případě opravných pokusů se tak studentům automaticky započítává souhrn bodů dosažených za 2 testy z literatury a z dalšího klritéria hodnocení, za které studenti získali více než poloviny bodů. Hodnocení kurzu: Hodnocení kurzu: 91 % a více => A 81-90 % => B 71-80 % => C 61-70 % => D 51-60 % => E 0-50 % => F
Základní význam stupňů A-F je následující: A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami) B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami) C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky) F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. (17.09.2022)
Sylabus (bližší a aktualizované informace ke kurzu budou v Moodle nejpozději 30.9 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4820) Výuka bude probíhat hybridně (PEK 306 a online v MS TEAMS - odkaz bude zveřejněn spolu se zveřejněním sylabu kurzu v Moodle), v pondělí od 15,30 do 16,50
1. Uvedení kurzu (3.10.2022) 2. Zrod Self, teorie jednání a socializace (10.10.2022) 3. Sociální skupiny, sociální sítě a skupinové dynamiky (17.10.2022) 4. Rodinná dynamika a gender (24.10.2022) 5. Organizace a sociální anomie (31.10.2022) 6. Komunikace, jazyk a veřejná sféra (7.11.2022) 7. TEST 1, Práce a zaměstnání (14.11.2022) 8. Ideologie, náboženství a vědění (21.11.2022) 9. Identita a nacionalismus (28.11.2022) 10. Globalizace a glokalizace (5.12.2022) 11. Politika, vládnutí a sociální hnutí (12.12.2022) 12. TEST 2, Sociologie životního prostředí (19.12.2022) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D. (16.09.2022)
Absolvování kursu Základy sociologického myšlení (JSB001) nebo Úvod do sociologického myšlení (JSB530) |