PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Politika a média - JPM653
Anglický název: Politics and media
Zajišťuje: Katedra politologie (23-KP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (05.02.2019)

Cílem kurzu je představit studentům vztah mezi médii a politikou. Mediální a politická sféra jsou velmi úzce propojeny a vzájemně se ovlivňují. V dnešní době je velmi těžké oddělit politiky od médií. Média zprostředkovávají politické projevy, politická rozhodnutí a z nich plynoucí dopady. Politici jsou ale také ovlivňováni médii, reagují na mediílní kauzy či prohlášení, která zaznívají v médiích. Jedná se tedy o vzájemně potřebný a nutný vztah. Kurz se chce zabývat právě tímto propojením a na základě teoretických modelů rozvíjet znalost, současně chce poukazovat na praktické zkušenosti, důsledky a neformální vlivy, které vztah politiků a médií ovlivňují. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (05.02.2019)

Kurz je zakončen zápočtem. Během studia kurzu studenti získávají body, maximálně 60 bodů. K získání zápočtu student potřebuje alespoň 40 bodů. 

1) seminární aktivita - prezentace (max 15 b.)

2) diskusní aktivita (max 15 b.)

4) zápočtový test (max 30 b.)

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (05.02.2019)

Axford, Barrie, and Richard Huggins. New Media and Politics. London: SAGE, 2001. 
Baker, C. Edwin. Media, Markets, and Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Blankson, Isaac A., and Patrick D. Murphy. Negotiating Democracy: Media Transformations in Emerging Democracies. Albany: State University of New York Press, 2007.
Boler, Megan. Digital Media and Democracy: Tactics in Hard times. Cambridge, MA: MIT Press, 2008.
Bondebjerg, Ib, and Peter Madsen. Media, Democracy and European Culture. Bistol, UK: Intellect, 2008.
Corner, John, and Dick Pels. Media and the Restyling of Politics: Consumerism, Celebrity and Cynicism. London: SAGE, 2003.
Curran, James. Media and Democracy. Oxford: Routledge, 2011.
Dimaggio, Anthony R. Mass Media, Mass Propaganda: Examining American News in the "War on Terror" Lanham, MD: Lexington Books, 2008.
Entman, Robert M. Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics. New York: Oxford University Press, 1989.
Jenkins, Henry, David Thorburn, and Brad Seawell. Democracy and New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2003. 
Koch-Baumgarten, Sigrid, and Katrin Voltmer. Public Policy and Mass Media: The Interplay of Mass Communication and Political Decision Making. London: Routledge/ECPR, 2010.
Kopeček, Lubomír. Deformace Demokracie?: Opoziční Smlouva a česká Politika v Letech 1998-2002
Kunštát, Daniel, and Jan Červenka. České Veřejné Mínění: Výzkum a Teoretické Souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie Věd ČR, 2006.
Louw, P. Eric. The Media and Political Process. London: SAGE, 2005. 
Mancini, Paolo, and David L. Swanson. Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Compaigning and Their Consequences. Westport, Conn. ; London: Praeger, 1996.
Prior, Markus. Post-broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. New York: Cambridge University Press, 2007. 
Taylor, Paul A., and Jan Ll. Harris. Critical Theories of Mass Media: Then and Now. Maidenhead, Berkshire, England: McGraw Hill/Open University Press, 2008.
Turow, Joseph. Media Today: An Introduction to Mass Communication. New York: Routledge, 2009.
Škodová, Markéta, Vlastimil Nečas, and Jan Červenka. Veřejná a Mediální Agenda: Komparativní Analýza Tematizace Veřejné Sféry. Praha: Professional Publishing, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (28.04.2019)

Obsah kurzu Politika a média:

1. Vztah médií a politika, vzájemné propojení

2. Teorie komunikace a její význam v politice

3. Veřejné mínění, agenda-setting, opinion-leadres

4. Propaganda a zneužití médií; média pod tlakem politiky

5. Workshop: komentář na téma

6. Tisková zpráva, spolupráce s médii

7. Dezinformace a manipulace, fake news

Důraz je kladen nejen na získání teoretických poznatků, ale též na propojení s praxí. Z tohoto důvodu jsou do kurzu zařazeny přednášky žurnalistů z praxe, kteří se zabývají profesně politikou.

 

 

AKTUALIZACE:

Následující termíny výuky:

 

6.5.2019

13.5.2019

 

Úkol: do 10.5.2019 přes mail odevzdejte seminární práci v rozsahu 4 normostran. Téma: vyberte si jednu aktuální událost z domácí politiky a analyzujte její zpracování různými médii. Jaký dala média události prostor? Jak téma bylo zpracováno a co v něm bylo akcentováno? Jaký byl jeho rozsah apod... Na posledním setkaní seminární práce probereme.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK