|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
Cílem kurz je seznámit studenty s nejnovějšími metodologickými přístupy k analýze demokracie a navázat na jejich znalosti konkrétních případových studií. V případě vhodnosti (s ohledem na znalosti studentů či aktuální problematiku) lze pozornost věnovat vybraným konkrétním případovým studiím (Kypr, Severní Irsko, izraelsko-palestinský konflikt).
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (26.10.2019)
Ústní, případně písemná, zkouška (forma zkoušky závisí na počtu studentů v kurzu).
Hodnocení: A = výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami) (91-100%) B = velmi dobře (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami) (81-90 %) C = dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) (71-80 %) D = uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) (61-70 %) E = dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky) (51-60 %) F = nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce) (0-50 %) |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
Encyklopedie: J. R. Rudolph (ed.). Encyclopedia of Modern Ethnic Conflicts. London.
Povinná literatura: P. Barša, M. Strmiska (1999). Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK. A. Buchanan (1992). Self-Determination and the Right to Secede. Journal of International Affairs, č. 2, s. 347-365. D. L. Horowitz (1985, 2000). Ethnic Group in Conflict. Univ. of California Press: California. J. D. Huber (2012). Measuring Ethnic Voting. American Journal of Political Science. Vol. 56, No. 4, pp. 986-1001. F. Tesař (2007). Etnické konflikty. Praha: Portál. P. Rosůlek (2014). Politiický sesesionismus a etické teorie. Allen Buchanan a jeho kritici. Barister - Principal.
Doporučená literatura: Následující přehled je možné (vhodné) doplnit o případové studie s ohledem na probíranou tematiku, případně konkrétní aktuální procesy (literatura bude doplněna v přednáškách případně na seminářích). P. Barša (1998). Soužití Čechů s Romy a teorie integrace. Politologický časopis, č. 3, s. 284-295. S. J. Brams, S. J., J. M. Togman (1998). Cooperation Through Threats: The Northern Ireland Case. Political Science and Politics, s. 32-39. A. Buchanan, M. Moore (eds.) (2003). States, Nations, and Borders. The Ethics of Making Boundaries. Cambridge: Cambridge University Press. T. H. Eriksen (2012). Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: SLON. T. R. Gurr, W. H. Moore (1997). Ethnopolitical Rebellion. A Cross-sectional Analysis of the 1980s with Risk Assesment for the 1990s. American Journal of Poltiical Science, č. 4, s. 1079-1103. M. Hechter (1992). Dynamics of Secession. Acta Sociologica, č. 4, s. 267-283. D. L. Horowitz (1981). Pattern of Etnic Separatism. Comparative Studies in Society and History, č. 2, s. 165-195.
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
Kurz probíhá formou přednášek a seminářů. a) Přednášky se věnují základní teoretickým konceptům vztahujícím se k analýze secesionismu a problematice konfliktů (etnických, národních apod.) v demokratických společnostech současnosti. b) Semináře jsou koncipovány jako diskuse ke konkrétním tématům. Přidělení témat k seminářům (tj. prezentaci) proběhne na prvním setkání v semestru.
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
Povinností studentů, kteří si kurz zapíší, je: I. Jedna seminární prezentace a jeden koreferát v průběhu kurzu. a) Zpracovat a prezentovat jednu případovou studii, resp. koncept, který se interpretačně vztahuje k probírané tematice. Prezentace nesmí překročit 15 minut (lze využít i ppt prezentaci). b) Připravit "koreferát" k jedné ze seminárních prezentací, resp. seminárních prací. Koreferát k seminární práci, která bude přednesena na semináři, nesmí překročit časovou dotaci 3 minuty a má obsahovat komentář (případné doplňky a dotazy) k představenému tématu. II. Aktivní účast na seminářích. c) Povinností všech studentů je aktivní zapojení do diskusí na seminářích. III. Ústní zkouška (případně písemný test – v závislosti na počtu studentů, kteří si kurz zapíší).
Hodnocení seminářů (I. a II.) - 60 % (bodů): Rozložení bodů za seminář je následující: a) prezentace: 40 % (bodů) b) koreferát: 10 % (bodů) c) diskuse: 10 % (bodů)
Hodnocení ústní zkoušky (testu) (III.) - 40 % (bodů) Test zahrnuje problematiku obsaženou v přednáškách (především teoretické koncepty a jejich intepretaci).
Stupnice hodnocení: A = výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami) (91-100%) B = velmi dobře (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami) (81-90 %) C = dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) (71-80 %) D = uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) (61-70 %) E = dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky) (51-60 %) F = nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce) (0-50 %) |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Blanka Říchová, CSc. (01.10.2019)
Přehled hlavních tematických okruhů: 1) Modernizace a konflikty (S. Huntington, D. Rustow); tranzice a konflikty 2) Etnicita, identita, národní a etnické konflikty a demokracie; vyjednavatelné a nevyjednavatelné identity (P. Barša) 3) Řešení konfliktů v demokracii: konsociační modely (A. Lijphart) 4) Řešení konfliktů v demokracii - referendum (případové studie) 5) Secese a separatismus - koncepty a typologie. Etnické konflikty a jejich řešení (D. L. Horowitz). "Iredentismus" a "vyloučení" jako koncepty politologické analýzy 6) Explanatorní teorie secese (I. D. Duchacek, C. Young); teorie národního sebeurčení (etnicita, náboženství, teritoriálně-ideologická intepretace secese) (C. Young, I. D. Duchacek) 7) Remediální teorie secese (A. Buchanan); plebiscitní teorie secese 8) Secese jako důsledek socio-historického procesu (A. Smith) 9) Secese a teorie racionální volby (M. Hechter) 10) Teorie her a konflikty v demokracii (S. J. Brams)
|