PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Volby v USA - JPM118
Anglický název: Election in the U.S.A.
Zajišťuje: Katedra politologie (23-KP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Věra Kotábová
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (17.09.2022)
Seminář je určen studentům magisterského studia. Osnovou kurzu je analýza voleb USA, které rozhodujícím způsobem ovlivňují rozložení americké politické scény, a to buďto potvrzením stávající administrativy nebo její změnou, jakož i zjištěním, zda prezident bude vládnout ve shodě s kongresem nebo v opozici k jedné nebo oběma jeho komorám. Budeme charakterizovat politické prostředí, v němž se volby odehrávají, a nominační proces. V návaznosti na témata seminárních prací budeme sledovat formální rámec voleb, volební kampaně, strategie a taktiky kandidátů, práci médií a jejich vliv na postoje veřejnosti v průběhu kampaně, jakož i vliv výzkumů veřejného mínění. Pozornost bude věnována aktuálním volbám probíhajícím v tomto konkrétním roce. Jazykem výuky je čeština, pracovní znalost angličtiny je potřebná.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (17.09.2022)

Cílem předmětu je pochopit systém a specifikum amerických voleb, mj. dekódovat na konkrétních případech obsah a průběh kampaně, její geografické aspekty, analyzovat voličskou základnu a vliv médií.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (10.08.2021)

 



Prameny:

Ústava Spojených států.

Webové adresy:

www.fec.gov; www.electoral-vote.com; www.archives.gov/federal_register/electoral_college; www.livingroomcandidates.org;

internetové adresy kandidátů a politických stran

 Agenturní zpravodajství a denní tisk:

Associated Press, Reuters, New York Times, Washington Post, USA Today, Fox News aj., dále pak internetové servery s politickým obsahem, např. www.realclearpolitcs.com; www.politico.com


Doporučená literatura:

 

Barber, James David, The Presidential Character. Predicting Performance in the White House. Prentice Hall, 1992.

Green, Donald P. How to Increase the Voter Turnout. Brookings Institution Press, 2008.

Jacobson, Gary C. Politics of Congressional Election. Pearson, 2012.

Kamarck, Elaine C. Primary Politics. Everything you need to know about how America nominates its presidential candidates. Brookings Institution Press 2016

Wagner, Michael W.M, Flanigan William H. Political Behavior of the American Electorate. CQ Press 2014.

Wayne, Stephen J. (2019) The Road to the White House 2020. Cengage Learning

Dle možností použijte nejnovější vydání publikací. Bližší informace o literatuře bude poskytnuta na první hodině.


 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (10.08.2021)

Požadavky pro zápočet:

stručná písemná příprava dvou  aktualit relevantních k obsahu kurzu na každou hodinu, prezentace zvoleného tématu, vypracování seminární práce a její odevzdání mailem do 31.1..

V případě distanční výuky budou požadavky upřesněny na začátku semestru.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (10.08.2021)


I. Úvod. Specifika volebního procesu v USA.
II. Historický přehled vývoje voleb. Vytvoření kolegia volitelů a vývoj nominačního systému.
III.Charakteristika politického prostředí. Voličská pozornost a účast. Vliv registrace. Vliv stran. Volební vzorce. Sociální základna politiky.
IV. Financování kampaně. Náklady a zdroje přílivu peněz. Legislativa financování.

V. Nominační proces. Výběr delegátů. Pravidla v Demokratické straně. Pravidla v Republikánské straně. Hlavní strategické směrnice.
VI. Stranické sjezdy. Výběr témat a vytváření platforem. 
VII. Kampaň. Organizace, strategie a taktika.
VIII. Vliv médií. Tradiční a netradiční zpravodajství. Kampaň a nová média (sociální sítě). Reklama.
IX. Výzkumy veřejného mínění. Předpovídání výsledků v televizi. Interpretace voleb. Modely chování voličů.
X. Osobnosti kandidátů.  Psychologické aspekty.

XI. Reforma volebního systému?
XII. Závěr kursu. 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Věra Kotábová (29.08.2021)

Kurs je určen studentům magisterského studia. Předpokládá znalost politologické terminologie a všeobecnou faktografickou orientaci v politickém vývoji USA a jeho politickém systému, jakož i pracovní znalost angličtiny. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK