|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Soubory k četbě na semináři jsou přesunuty do systému Moodle.doc | Soubory k četbě na semináři jsou přesunuty do systému Moodle | PhDr. Petr Šafařík |
|
||
Poslední úprava: SAFARIKP (21.10.2012)
Pozornost bude věnována také přijetí vybraných snímků, což umožní vhled do současné mediální a intelektuální scény německy mluvících zemí. |
|
||
Poslední úprava: SAFARIKP (21.10.2012)
Bordwell, D.: Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Eckardt, K., Auferstanden aus Ruinen - das Bild der DDR im deutschen Film nach dem Mauerfall. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2008. Korte, H., Einführung in die systematische Filmanalyse. Berlin: Schmidt, 2010. Kuchenbuch, T.: Filmanalyse - Theorien, Methoden, Kritik. Wien: Böhlau, 2005. Schmitz, H.: A Nation of victims?: representations of German wartime suffering from 1945 to the present. Amsterdam: Rodopi, 2007. |
|
||
Poslední úprava: SAFARIKP (21.10.2012)
Institut mezinárodních studií FSV UK ZS 2010/11 Sylabus semináře Současnost německy mluvících zemí v zrcadle kinematografie Vyučující: PhDr. Petr Šafařík; e-mail: Safarik@fsv.cuni.cz; konz. hodiny: středa 15:45-17:15, m. č. 3080 Číslo: JMM549, JMBZ266 Typ: Povinně volitelný předmět, 0/2, Zk (pro stud. bak. cyklu 4 kredity; pro stud. mag. cyklu 5 kreditů) Podmínky: Klasifikace bude hodnotit přednes ústního referátu, seminární práci (6-7 normostran) a aktivní účast v hodinách.
Zájemcům o seminář doporučuji navštěvovat přehlídku německojazyčných filmů Das Filmfest 2010 (Praha, 6. - 10. října, www.dasfilmfest.cz)
Pro všechny případy upřesňuji, že první hodina tohoto předmětu začíná již 29. září. Původně to mělo být až 6. října a já nevím, zda paní sekretářka vyhověla mé prosbě o odstranění té informace z papírové nástěnky naproti sekretariátu...
Petr Šafařík
I. Anotace
Seminář představí vybrané filmy mající úzký vztah ke společenské a kulturní realitě německy mluvících zemí. U některých témat, jako např. v souvislosti s díly o Třetí říši nebo teroristické skupině RAF, se předmět bude zabývat aktuálním zpracováním traumatických historických fenoménů masovou kulturou. Pozornost bude věnována také přijetí vybraných snímků, což umožní vhled do současné mediální a intelektuální scény německy mluvících zemí.
II. Cíl semináře:
Seminář chce rozvíjet schopnost studentů analyzovat různé způsoby filmové reprezentace historických a aktuálních společenských témat. Předmět svým frekventantům umožní také hlubší poznání toho, jak kulturní průmysl a média ovlivňují veřejné mínění.
III. Program semináře:
I.-II. hodina: Úvod - vymezení tématu, jeho teoretická problematika, diskuse nad vybranými texty doporučené literatury. Dále: Interpretace vybraných děl, resp. rozbor recepce filmů, jež vyvolaly výraznější kritické ohlasy nebo veřejné debaty.
IV. Navrhované filmy (studenti si po konzultaci s vyučujícím mohou volit vlastní) (u snímků, které se objevily v české kinodistribuci, uvádím nejdříve český název)
Baader Meinhof Komplex (Německo, Francie, Česká republika, 2008, rež. Uli Edel). Dědicové (Die Siebtelbauern, Rakousko, 1998, rež. Stefan Ruzowitzky). Die Flucht (Německo, 2006, rež. Roland Gräf). Good bye Lenin (Německo, 2003, rež. Wolfgang Becker). Import/Export (Rakousko, 2008, rež. Ulrich Seidl). Náš vůdce (Die Welle, Německo 2008, rež. Dennis Gansel). Nikdy to nepochopíš (Das wirst du nie verstehen, Rakousko 2003, rež. Anja Salomonowitz). Občanská výchova (Die Fetten Jahre sind vorbei, Německo, 2004, rež. Hans Weingartner). Pád Třetí říše (Der Untergang, Německo, Itálie, Rakousko, 2004, rež. Oliver Hirschbiegel). Pochod milionů (Die Flucht, Německo, 2007, rež. Kai Wessel). Psí dny (Hundstage, Rakousko, 2001, rež. Ulrich Seidl). Se ztrátami se počítá (Mit Verlust ist zu rechnen, Rakousko, 1992, rež. Ulrich Seidl). Životy těch druhých (Das Leben der Anderen, Německo 2006, rež. Florian Henckel von Donnersmarck).
V. Doporučená literatura a další informační zdroje (Z níže uvedených titulů většinou zařadím doporučené pasáže do elektronického readeru v profilu předmětu ve Studijním informačním systému.)
Brummett, B.: Uncovering hidden rhetorics: social issues in disguise. Los Angeles : Sage Publications 2008. Lacey, N.: Image and representation : key concepts in media studies. Houndmills : Palgrave 1998. Monaco, J.: Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros 2004. Ptáčková, B. (ed.): Žánr ve filmu. Praha: Národní filmový archiv 2004. Schmitz, H.: A Nation of victims? : representations of German wartime suffering from 1945 to the present. Amsterdam : Rodopi 2007. Sontag, S: Under the Sign of Saturn. New York: Farrar, Straus and Giroux 1980. Tippnerová, A.: Kolja jako symptom. Ideologie, fantasma a národ ve filmu Jana Svěráka. Iluminace. Roč. 13, č. 1 (41) (2001), s. 35-44. Wang, J. H.: A Strugle of Contending Stories - Race, Gender and Political Memory in Forrest Gump. Cinema Journal, Vol. 39, No. 3, 2000, p. 109-115.
(http://www.nfa.cz/knihovna.html) a Goethe institutu (http://www.goethe.de/ins/cz/pra/wis/bib/deindex.htm)
Pro vyhledávání recenzí apod. v zahraničních novinách doporučuji databázi Factiva, dostupnou z počítačové sítě FSV UK (http://knihovna.fsv.cuni.cz/Elektronicke-zdroje/Pismeno/F). Funkčnost všech uvedených internetových stránek je ověřena k 26. září 2010. |