PředmětyPředměty(verze: 850)
Předmět, akademický rok 2018/2019
  
Dějiny a společnost v ruské kinematografii - JMM123
Anglický název: History and Society in the Russian Cinema
Zajišťuje: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4 Z [hodiny/týden]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

Doporučená literatura:
Suchánek Vladimír:Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu: úvod do problematiky uměleckého obrazu jako duchovně-estetické skutečnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.

Zorkaja, N.M.: Istorija sovetskogo kino. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2005.

Graščenkova, I. N.: Kino Serebrjanogo veka: russkij kinematograf 10-ch godov i kinematograf Russkogo posleoktjabr'skogo zarubež'ja 20-ch godov. Moskva: Možajev, 2005.

Rollberg, P.: Historical dictionary of Russian and Soviet cinema. Lanham: Scarecrow Press, 2008 (2009). 

Richard Taylor: Filmová propaganda : Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016.

Elektronické zdroje:

  • Soviet cinema: politics and persuasion under Stalin / Jamie Miller. London : I. B. Tauris, 2010. Národní knihovna (nkp.cz)
  • Dziga Vertov: defining documentary film / Jeremy Hicks.. -- London : I. B. Tauris, 2007. Národní knihovna
  • Studies in Russian & Soviet cinema [elektronický zdroj]. -- Bristol : Intellect, 2007. Národní knihovna
  • http://russkoekino.net
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

Aktivní účast ve výuce, recenze vybraného ruského filmu v rozsahu 5 normostran.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (08.02.2017)

1. OBRAZ SPOLEČNOSTI V UMĚLECKÉM DOKUMENTU

Dziga Vertov, Muž z kinoaparátem, 1929.

Artur Aristakisjan, Dlaně, 1993.

Alternativně 1. 3. 18:00 promítání a diskuse v kině Ponrepo: Julija Ciurupa, Misija Sibiras, Litva, 2017.

2. DĚJINY JAKO SYMBOL

Sergej Ejzenštejn, Křižník Potěmkin, 1925.

Vsevolod Pudovkin, Admirál Nachimov, 1946.

Pavel Lugin, Ivan Hrozný, 2009.

3. OBRAZ neruských národností

Alexandr Ptuško, Ilja Muromec, 1956.

Andrej Tarkovský, Andrej Rublev, 1969.

Nikita Michalkov, 12, 2007.

4. DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA 

Grigorij Čuchraj, Balada o vojákovi, 1959.; Čisté nebe, 1961.

Alexej German, Poslední vlak, 2004.

Fjodor Bondarčuk, 9. rota, 2005.

5. SCI-FI

Vladimir Chebotaryov, Gennadij Kazanskij, Člověk obojživelník, 1962.

Andrej Tarkovský, Solaris, 1972.

Timur Bekmambetov, Noční hlídka, 2005.

Alexandr Sokurov, Faust, 2011.

Novye Russkie, 2015.

6. (POST-)SOVĚSTKÁ SPOLEČNOST

Boris Barnet, Dom na Trubnoj, 1928.

Vladimir Meňšov, Moskva slzám nevěří, 1979.

Alexej Balabanov, Brat, 1997.

Pjotr Buslov, Vysockij, sposibo čto živoj, 2011.

Andrej Zvjagincev: Návrat, 2003; Leviathan, 2014.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK