Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury v Německu a v Rakousku ve 20. století. Těžiště výkladu leží v afirmativní i negativní konfrontaci kultury s nacionálním socialismem a související otázce kultury "prorežimní" (propagandistické) i "opoziční" (exil, odboj, vnitřní emigrace). Pozornost je však věnována i předcházejícímu období, na kterém je sledována otázka kontinuity konzervativní části kulturního spektra i varovných tónů ze strany spíše levicově zaměřených intelektuálů, rovněž tak období poválečnému, na kterém je rozebírána problematika zpětné reflexe a otázka viny za spáchané zločiny.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
The aim of the course is to study the development of culture in Germany and Austria in the 20th century. The core interest is the affirmative and negative confrontation of culture with Nazi regime and the question of pro-regime (propagandistic) and counter-regime (exile, inner emmigration, resistance) culture. The course is also dedicated to the conservative precursors of Nazi regime, left-wing intellectuals warning against the coming regime and postwar reflexions and question of guilt.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Cílem kurzu je seznámit studenty s kulturou německého a rakouského prostředí ve 20. století jako s významným faktorem společnosti, přesahujícím do politických, sociálních i ekonomických sfér života.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
The aim of the course is to introduce students to the culture of Germany and Austria in the 20th century as an important factor of society, overleaping to politics, social and economic spheres of life.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
- dále veškerá povinná literatura na jednotlivé semináře
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
- and all mendatory literature to the seminars
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Povinná aktivní účast na semináři založená na četbě, ústní referát a ústní zkouška založená na písemné seminární práci.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Active presence in the seminar based on reading, oral presentation and oral exam based on seminar paper.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu, dále příprava referátu (20 minut) na vybrané téma s využitím studijní literatury v rozsahu cca. 30 tiskových stran a složení ústní zkoušky na základě menší seminární práce na vybrané téma v rozsahu do 10 stran textu.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Regular and active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 180 pages) and active discussion based on this reader. Oral presentation (20 minutes) on selected topic based on approx. 30 pages of texts. Oral examination based on defense of small seminar paper (10 pages max.).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
1. Úvod - formální náležitosti, definice pojmů
2. Otto Dix - George Grosz
3. Paul Klee - Oskar Kokoschka
4. Walter Gropius - Mies van der Rohe
5. Leni Riefenstahl - Swing Kids
6. Joseph Beuys - Gerhard Richter
7. Wolf Biermann - Namenlos
8. Wim Wenders - Tom Tykwer
9. Hundertwasser - Norman Foster
10. Kraftwerk - Totenhosen
11. Karl Lagerfeld - Helmut Newton
12. Shrnutí a diskuse
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
1. Introduction - formal aspects, definition of culture
2. Otto Dix - George Grosz
3. Paul Klee - Oskar Kokoschka
4. Walter Gropius - Mies van der Rohe
5. Leni Riefenstahl - Swing Kids
6. Joseph Beuys - Gerhard Richter
7. Wolf Biermann - Namenlos
8. Wim Wenders - Tom Tykwer
9. Hundertwasser - Norman Foster
10. Kraftwerk - Totenhosen
11. Karl Lagerfeld - Helmut Newton
12. Conclusion and discussion
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Znalost německého a anglického jazyka, základní znalost soudobých dějin Německa.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (16.09.2016)
Knowledge of German and English language, basic knowledge of contemporary history of Germany.