|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (21.02.2010)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (21.02.2010)
Cílem je nabídnout základní představu o přístupech k jednotlivým typům a rovinám komunikace a výkladu masové a mediální komunikace. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (21.02.2010)
Studijní literatura (včetně titulů probíraných v semináři): Barthes, R. (2004): Mytologie. Praha: Dokořán DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum Harrington, A. (2005): Moderní sociální teorie. Praha: Portál Jirák, J.-Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha:Portál
tituly ze seminářů Adorno, T. (2009): Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh Benjamin, W (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17-47 Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk Eriksen, T. H. (2005): Tyranie okamžiku. Brno: Doplněk Goldsmith, J., Wu, T. (2008): Kdo řídí Internet? Praha: Dokořán, Argo Habermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia McChesney, R. (2009): Problém médií. Všeň: Grimmus McLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon Riesman, D. (2007): Osamělý dav. Praha: Kalich Ong, W. (2006): Technologizace slova. Praha: Karolinum Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Praha: Karolinum Toinetová, M.-F. (1999): Hon na čarodějnice 1947-1957. Praha: Themis Verick, M. A. (2009): Mediální monopol. Praha: EarthSave Winston, B. (2005): Messages. London and New York: Routledge. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (21.02.2010)
Předmět je zakončen dvoukolovou písemnou a ústní zkouškou, jež svým rozsahem pokrývá tematiku přednášek, seminářů a předepsané literatury. Písemná část zkoušky se skládá z testu a souvislého výkladu. K ústní zkoušce postupují pouze studenti, kteří byli v písemné části hodnoceni stupněm dobře nebo v ní neuspěli. Ústní zkouška se skládá z jedné otázky, která se vztahuje k problematice studia komunikace. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (21.02.2010)
1. - 2. (23.2. a 2.3.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikaci komunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model) sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředky popis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext)
3. - 5. (9.3. a 16.3.) Základní pojmy II - Kódy sémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, text přirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovost neverbální kódy - prostředky neverbální komunikace
6. (23.3.) Komunikační prostředky typy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová média vliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita
7. (30.3.) Komunikace veřejná profesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaci profesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi")
8. (6.4.) TEST Interpretace předloženého mediálního sdělení na základě prostudování Barthesovy knihy Mytologie.
9. - 10. (13.4. a 20.4.) Komunikace masová a mediální Základní rysy, institucionalizace Publikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii) Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"
11. (27.4.) VOLNO
12. (4.5., 11. 5.) Mediované obsahy Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce Zákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů). Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritika Reprezentace a stereotypy - na příkladu genderu
13. (18.5.) Vliv, dopad, účinky médií vliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy; sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků) vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky Média a moc - propaganda, dominance, "mediokracie" |