|
|
|
||
Myšlení kritické teorie Frankfurtské školy se rozvíjí od 20. let 20. století a promítá se do vícera společenskovědních oborů. Historicky propojilo myšlenky marxismu, freudovské psychoanalýzy i evropské humanistické tradice. Na pozadí událostí nacismu a holocaustu dospělo k svébytné verzi západního neomarxismu, který se stavěl odmítavě vůči politice Sovětského svazu, na druhou stranu ale kriticky analyzoval (západní) tradici osvícenství a některé aspekty liberálně-demokratických systémů. Myšlení Frankfurtské školy (i její autoři) nalezlo silnou odezvu v prostředí protestních hnutí 60. let. Zejména v západním Německu se stalo centrálním ideovým zdrojem předělu spojovaným s "rokem 1968" a dalších z něho vyplývajících fenoménů (tzv. nová sociální hnutí, německá strana Zelených atp.). Kurz si klade za cíl: a) na základě četby vybraných pramenů přiblížit a interpretovat myšlení Frankfurtské školy a b) analyzovat vztah kritické teorie a politické praxe v kontextu "roku 1968" a jeho následujících společenských dopadů zejm. v poslední třetině 20. století. Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
|
|
||
Kreditní ohodnocení jednotlivých typů studijních činností: (1 ETCS = 25 hod.) Účast na výuce: 18 Přípravná četba 34 Referát 30 Ústní zkouška 18 Celkem 100 Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
|
|
||
Literatura: - Adosrno Theodor W., Horkheimer Max: Dialektika osvícenství, Praha, 2009; - Aust Stefan: Der Baader-Meinhof-Komplex, Hamburg, 2007; - Benjamin Walter: Literárněvědné studie. Výbor z díla I., Praha, 2009; - Böckelmann Frank, Nagel Herbert (eds.): Subversive Aktion. Der Sinn der Organisation ist ihr Scheitern, Frankfurt, 1976; - Fischer, Joschka: Die rot-grünen Jahre, Köln, 2007; - Fromm, Erich, Strach ze svobody, Praha, 1993; - Habermas Jürgen: Student und Politik, Neuwied,1961; - Gilcher-Holtey Ingrid: Hnutí ´68 na Západě, Praha, 2005; - Hockenos Paul: Joschka Fischer and the Making of theBerlinRepublic, 2008; - Kraushaar Wolfgang: Achtundsechzig. Eine Bilanz, 2008; - Kraushaar Wolfgang: Frankfurter Schule und die Studentenbewegung. Von der Flaschenpost zum Molotowcocktail 1946 bis 1995. Bande 1-3, Hamburg, 1998; - Kunzelmann Dieter: Leisten Sie keinen Widerstand. Bilder aus meinem Leben, Berlin, 1998; - Marcuse, Herbert: Psychoanalýza a politika, Praha, 1969; - Marcuse, Herbert: Jednorozměrný člověk, Praha, 1991; - Roth Roland, Rucht Dieter: Die sozialen Bewegungen in Deutschland seit 1945, Frankfurt am Main, 2008; - Tlustá Milena: Antologie textů soudobé západní filosofie, Praha, 1965; - Valenta Martin: Revoluce na pořadu dne. Kritická teorie Frankfurtské školy a její recepce v německém protestním levicovém hnutí 60. let, RAF a německé straně Zelených, Praha, 2011. Poslední úprava: Valenta Martin, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
Základní témata: - Kritická teorie Frankfurtské školy - koncept neomarxismu a tzv. nové levice: historické okolnosti vzniku a vývoje; - Analýza signifikantních pramenů první generace Frankfurtské školy: Adorno, Marcuse, Fromm, Horkheimer, Benjamin; - Společenské předpoklady "roku 1968"; - Recepce ideí Frankfurtské školy v protestních hnutích šedesátých let včetně druhé generace Frankfurtské školy (Jürgen Habermas); - Revolta roku 1968 v západním Německu; - Ideová východiska tzv. nových sociálních hnutích a německé strany Zelených a jejich realizace (70.-90. léta 20. století). Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
|