PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Frankfurtská škola jako fenomén moderních německých dějin: analýza teorie a praxe roku 1968 a jeho dopadů - JMB394
Anglický název: Frankfurter Schule as a phenomenon of modern German history: the analysis of the theory and praxis of the year 1968 an its impacts
Český název: Frankfurtská škola jako fenomén moderních německých dějin: analýza teorie a praxe roku 1968 a jeho dopadů
Zajišťuje: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Martin Valenta, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Myšlení kritické teorie Frankfurtské školy se rozvíjí od 20. let 20. století a promítá se do vícera společenskovědních oborů. Historicky propojilo myšlenky marxismu, freudovské psychoanalýzy i evropské humanistické tradice. Na pozadí událostí nacismu a holocaustu dospělo k svébytné verzi západního neomarxismu, který se stavěl odmítavě vůči politice Sovětského svazu, na druhou stranu ale kriticky analyzoval (západní) tradici osvícenství a některé aspekty liberálně-demokratických systémů. Myšlení Frankfurtské školy (i její autoři) nalezlo silnou odezvu v prostředí protestních hnutí 60. let. Zejména v západním Německu se stalo centrálním ideovým zdrojem předělu spojovaným s "rokem 1968" a dalších z něho vyplývajících fenoménů (tzv. nová sociální hnutí, německá strana Zelených atp.). Kurz si klade za cíl: a) na základě četby vybraných pramenů přiblížit a interpretovat myšlení Frankfurtské školy a b) analyzovat vztah kritické teorie a politické praxe v kontextu "roku 1968" a jeho následujících společenských dopadů zejm. v poslední třetině 20. století.
Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
Podmínky zakončení předmětu

Kreditní ohodnocení jednotlivých typů studijních činností: (1 ETCS = 25 hod.)

Účast na výuce:                      18

Přípravná četba                      34

Referát                                  30

Ústní zkouška                         18

Celkem                                  100

Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
Literatura

Literatura:

- Adosrno Theodor W., Horkheimer Max: Dialektika osvícenství, Praha, 2009;

- Aust Stefan: Der Baader-Meinhof-Komplex, Hamburg, 2007;

- Benjamin Walter: Literárněvědné studie. Výbor z díla I., Praha, 2009;

- Böckelmann Frank, Nagel Herbert (eds.): Subversive Aktion. Der Sinn der   

  Organisation ist ihr Scheitern, Frankfurt, 1976;

- Fischer, Joschka: Die rot-grünen Jahre, Köln, 2007;

- Fromm, Erich, Strach ze svobody, Praha, 1993;

- Habermas Jürgen: Student und Politik, Neuwied,1961;

- Gilcher-Holtey Ingrid: Hnutí ´68 na Západě, Praha, 2005;

- Hockenos Paul: Joschka Fischer and the Making of theBerlinRepublic, 2008;

- Kraushaar Wolfgang: Achtundsechzig. Eine Bilanz, 2008;

- Kraushaar Wolfgang: Frankfurter Schule und die Studentenbewegung. Von der    

  Flaschenpost zum Molotowcocktail 1946 bis 1995. Bande 1-3, Hamburg, 1998;

- Kunzelmann Dieter: Leisten Sie keinen Widerstand. Bilder aus meinem Leben, Berlin,

  1998;

- Marcuse, Herbert: Psychoanalýza a politika, Praha, 1969;

- Marcuse, Herbert: Jednorozměrný člověk, Praha, 1991;

- Roth Roland, Rucht Dieter: Die sozialen Bewegungen in Deutschland seit 1945,

  Frankfurt am Main, 2008;

- Tlustá Milena: Antologie textů soudobé západní filosofie, Praha, 1965;

- Valenta Martin: Revoluce na pořadu dne. Kritická teorie Frankfurtské školy a její recepce v německém protestním levicovém hnutí 60. let, RAF a německé straně Zelených, Praha, 2011.

Poslední úprava: Valenta Martin, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Sylabus

Základní témata:

- Kritická teorie Frankfurtské školy - koncept neomarxismu a tzv. nové levice: historické okolnosti vzniku a vývoje;

- Analýza signifikantních pramenů první generace Frankfurtské školy: Adorno, Marcuse, Fromm, Horkheimer, Benjamin;

- Společenské předpoklady "roku 1968";

- Recepce ideí Frankfurtské školy v protestních hnutích šedesátých let včetně druhé generace Frankfurtské školy (Jürgen Habermas);

- Revolta roku 1968 v západním Německu;

- Ideová východiska tzv. nových sociálních hnutích a německé strany Zelených a jejich realizace (70.-90. léta 20. století).

Poslední úprava: Konrád Ota, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK