|
|
|
||
Bakalářský volitelný kurz "Minulost, která nechce odejít. Politiky paměti ve Francii a v Německu" je koncipován jako úvod do reflexivní problematiky dějin - tj. otázek kolektivní paměti, politik paměti či využívání minulosti politickými i nepolitickými aktéry, rozpracovaný na konkrétním příkladu francouzsko-německých vztahů ve 20. st.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty bakalářského cyklu s problematikou kolektivní paměti, respektive s alternativním pohledem na francouzsko-německé vztahy jako na úhelný kámen dějin 20. st. Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
Podmínky pro absolvování předmětu: - aktivní účast na seminářích - ústní referát - seminární práce - ústní zkouška, v případě většího počtu studentů písemný test/esej Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
- Povinná literatura průběžně zadávaná na všech seminářích. - Germond, Carine a Türk, Henning. A History of Franco-German Relations in Europe: From "Hereditary Enemies" to Partners, London: Palgrave Macmillan, 2008. (vybrané kapitoly) - Erll, Astrid a Nünning, Ansgar (eds.). Cultural Memory Studies: An International and Interdiciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter, 2008. (vybrané kapitoly) - François, Etienne a Schulze, Hagen (eds.). Deutsche Erinnerungsorte. München, C.H. Beck, 2001. (vybrané kapitoly) - Nora, Pierre (ed.). Realms of Memory I-III. New York: Columbia University Press, 1996-1998. (vybrané kapitoly) - Olick, Jeffrey K.; Vinitzky-Seroussi, Vered a Levy, Daniel (eds.). The Collective Memory Reader. New York: Oxford University Press, 2011. (vybrané kapitoly) - Rousso, Henry. The Vichy Syndrome: History and Memory in France since 1944. Cambridge: Harvard University Press, 1991. (vybrané kapitoly) Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 240 tiskových stran (cca. 20 stran týdně) a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu (cca 75h práce / 3 kredity), dále příprava referátu (20 minut) na vybrané téma (cca 25h práce / 1 kredit) a složení ústní zkoušky na základě menší seminární práce na stejné téma v rozsahu 10 stran textu (cca 50h práce / 2 kredity). Celkové ohodnocení kurzu je 6 ECTS kreditů. Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
Úvod: 1) Představení tématu, definice kolektivní paměti, politik paměti, francouzsko-německé vztahy a vnitrostátní vývoj ve 20. st. Identita: 2) Francouzská místa paměti 3) Německá místa paměti Konflikt: 4) První světová válka 5) Druhá světová válka Trauma: 6) Syndrom Vichy 7) Vergangenheitsbewältigung Pokání: 8) Repentance 9) Historikerstreit Spolupráce: 10) Elysejská smlouva 11) Evropská integrace Závěr: 12) Shrnutí problematiky, diskuse Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|
|
||
Tento volitelný́ bakalářský kurz přepokládá znalost anglického jazyka na úrovni nezbytné pro četbu odborných textů v angličtině (znalost němčiny a/nebo francouuzštiny výhodou) a základní orientaci v soudobých evropských dějinách na univerzitní úrovni. Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (25.01.2016)
|