Kurz AJ pro veřejnou a sociální politiku je určen pouze studentům magisterského studia VERASP FSV UK. V ak. roce 2025/26 je vyučování v "dobíhajícím" módu. Prosím studenty, kterých se to týká, aby se zapsali na čekací listinu a já je do kurzu zapíši. Děkuji.
Kurz je určen studentům oboru VEŘEJNÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA, jejichž angličtina je na vyšší středně pokročilé úrovni, t.j. na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce (viz https://fsv.cuni.cz/studium/vyuka-jazyku/hodnoceni-jazykove-dovednosti).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (09.09.2025)
The course is designed for M.A. level students of PUBLIC AND SOCIAL POLICY whose English is at upper intermediate level, i.e. B2 according to the Common European Framework of Reference (for the level description access EVALUATION OF LANGUAGE SKILLS/ENGLISH at https://fsv.cuni.cz/en/academics/language-centre/useful-links).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (09.09.2025)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je rozvoj komunikačních a jazykových dovedností, které pomohou studentům v jejich studiu a umožní jim dobře obstát při studijních či pracovních zkušenostech v anglicky mluvící komunitě (budování akademické a odborné slovní zásoby pro daný obor, tříbení formálního projevu slovem i písmem).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
The aim of the course is to help students to devolop their communicative and linguistic competence corresponding to their needs and professional interests, so that they are able to function effectively in the target language environment. Students should be able to demonstrate growth in ability to listen, speak, read and write clearly using specialised vocabulary that is commonly used within their field of academic study (ideally progressing towards C1-level).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
Literatura -
Studijní materiály a didaktizované texty k daným tématům budou pro registrované studenty v průběhu kurzu vždy včas k dispozici. Vyučující přinese pracovní listy na seminář, poté budou k dispozici v systému MOODLE. Materiály slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kurzu Angličtina pro veřejnou a sociální politiku a nejsou určeny k dalšímu šíření.
Užitečné odkazy: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Jazykové příručky: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Jazykové korpusy: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Další: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (11.08.2020)
There is no prescribed textbook for this course.Details will be given and materials supplied by the teacher as the course progresses. N.B. The study materials and texts used in the classes are solely for the use of the students of the English for Public and Social policy course. Any circulation of the materials is prohibited.
Useful links: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Grammar, vocabulary and English usage: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Corpora: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Other: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
Metody výuky -
Semináře budou probíhat v anglickém jazyce.
Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými materiály z oboru sociální politiky (content-based language learning) s konkrétním výstupem (task/project-based learning); jazyk a akademické dovednosti budeme rozvíjet především pomocí čtení odborných textů, poslechem promluv odborníků, diskusí k dané problematice a písemným shrnutím obsahu. V semináři je kladen důraz na rozvoj schopnosti komunikace, který je přirozeně podněcován aktivní prací ve skupinách: budeme pracovat nejen na "miniprojektech" v rámci jedné hodiny, ale i na větších projektech (k výběru máme např. veřejnou promluvu, individuální/skupinovou prezentaci, debatu či "mini-seminář"). Od studentů se očekává činorodé, tvořivé zapojení se do aktivit v hodině, promýšlení látky na základě vlastní zkušenosti, diskuse a reflexeco jim to přineslo.Vyučující bude poskytovat podporu, pomoc i pravidelnou zpětnou vazbu k probíhající i odvedené práci. Osvojování a upevňování nové slovní zásoby bude navíc posíleno interaktivními cvičeními, která budou po každém tematickém semináři k dispozici on-line.
Zásady používání AI ve výuce AJ pro VERASP (JLM011-12): ETICKY, REFLEKTIVNĚ AKRITICKY. Úvod. Stejně jako zaujetí a radost, patří k opravdovému učení též vynakládání úsilí, hledání cest, překonávání obtíží a překážek, zažívání pochybností, frustrací i poučení se z chyb. Jsou to přirozené a cenné příležitosti k růstu, k dosažení hlubší vzdělanosti a nabytí moudrosti. Nevhodné užití GenAI nabízí zkratku, způsob, jak se úsilí vyhnout, a přitom zdánlivě splnit očekávání. Rozvoji našeho myšlení však takovéto zkratky nepomáhají. Zásady. (i) Pokud nebudete v rámci kurzu AJ pro VERASP přímo vybídnuti k použití nástrojů AI z výukových důvodů (na bázi dobrovolnosti z vaší strany), vás proto žádám, abyste nepoužívali nástroje AI k vytváření obsahu (text, video, audio, obrázky), který bude součástí vašich studentských prací (domácích úkolů, aktivit, projektů aj.) a součástí vašeho hodnocení. Protože většina interakcí s AI se odehrává mimo učebnu, budu vám v tom důvěřovat; prosím, usilujte pro sebe o něco většího…(ii)Při procvičování jazykových dovedností můžete AI použít k prvotní orientaci v problematice, ke kontrole pravopisu či ke zhodnocení vaší práce (což je následně vždy podrobeno ještě vašemu kritickému úsudku), ale nikoli k tomu, aby za vás přemýšlela a myšlenky za vás formulovala. Pamatujte: PSANÍ = MYŠLENÍ. (iii) K akademicky poctivému využívání generativní AI patří, aby všechny úkoly a práce, které odevzdáte, jasně uváděli (ve správném citačním formátu), která část je vaším originálním dílem a která část byla vygenerována AI, jaké prompty byly použity a jak jste s vygenerovaným obsahem pracovali. (iv) Co se mne týče, budu postupovat podle stejných pravidel, jaké žádám po vás, a v souladu s pokyny využívání AI na FSV UK. Viz Stanovisko UK a Doporučení pro studující.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (26.09.2025)
The classes will be conducted in English.
The primary emphasis of the course is on communication. We shall use relevant authentic materials (content-based learning) and work on various tasks (task/project-based learning) mainly in groups since group work naturally requires that students communicate and interact with others. Apart from working on and presenting "one-session" projects, students will also work on and present several "ongoing" projects (e.g. public speech, academic presentation, debate, mini-seminar, etc.). Reading field-related articles and academic texts, watching videos, following/listening to lectures and talks, discussion and writing summaries, homework assignments and the learners' own learning agenda shall be integral part of our sessions.
Principles for using AI in English for Public and Social Policy (JLM011-12): ETHICALLY, REFLECTIVELY, AND CRITICALLY. Introduction. Just like enthusiasm and joy, true learning also involves effort, searching for solutions, overcoming difficulties and obstacles, experiencing doubts and frustrations, and learning from mistakes. These are natural and valuable opportunities for growth, for acquiring deeper knowledge and growing in wisdom. Inappropriate use of GenAI offers a shortcut, a way to avoid effort while seemingly fulfilling requirements. However, such shortcuts do not help the development of our thinking. Principles.(i) Unless you are directly encouraged to use AI tools for educational purposes (on a voluntary basis) in the English for Public and Social Policy course, please refrain from using AI tools to create content (text, video, audio, images) that will be included in your work (homework, activities, projects, etc.) and form part of your assessment. Since most interactions with AI take place outside the classroom, I will trust you to do so; strive for something greater for yourselves...(ii) When practising language skills, you can use AI for initial orientation in the subject matter, to check spelling, or to evaluate your work (which is then always subject to your critical judgment), but you should not use AI to think for you and formulate ideas for you. Remember: WRITING = THINKING. (iii) Academic honesty requires you to acknowledge any use of generative AI and to clearly indicate (in the correct citation format) which part of your assignments is your original work and which part was generated by AI, what prompts were used, and how you worked with the generated content. (iv) As for me, I will follow the same rules that I require of you and that are in accordance with the guidelines for using AI at FSV UK. See the guidelines set by FSV UK and the ethical recommendations provided by Charles University.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (26.09.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Udělení zápočtu je výsledkem průběžného a formálního hodnocení (jinými slovy: je dáno hodnocením práce v hodinách a úrovní domácí přípravy/úkolů a výsledkem testu z odborné slovní zásoby).
PŘI ZÁPOČTOVÉM HODNOCENÍ BUDE BRÁN ZŘETEL NA: - úroveň jazykového portfolia (odevzdaných úkolů a domácí přípravy během semestru) - kvalitu prezentací (individuálních a skupinových projektů)
BODOVÁ HRANICE pro úspěšné splnění testu z odborné slovní zásoby je 70%.
Více informací o kurzu a požadavcích na jeho splnění jsou uvedeny v MOODLE. (Přístupové údaje studenti obdrží v prvním týdnu výuky.)
V případě nepřítomnosti je na odpovědnosti studenta, aby si zmeškanou látku doplnil a sledoval aktuální informace. Předepsané studijní povinnosti je třeba plnit ke stanovenému datu.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (09.09.2025)
Your end-of-semester score will be based on points you accumulate across continuous and formal assessment.
THE ASSESSMENT WILL BE BASED ON THE FOLLOWING ASPECTS: - the quality of the Language Portfolio (homework assignments + self-assessment of the overall progress made throughout the semester) - individual and group project presentations + written components of each project - the result of the vocab revision test during the exam session (pass line = 70%)
Detailed information about the requirements is available on MOODLE. (Students will receive their login details in the first week of the winter semester.)
Regular attendance and active participation are expected. It is the student's responsibility to make up for their absence.
All assignments must be submitted/presented on their due dates. Exceptions can be made only in cases of illness or extra compulsory components of the students' degree subject.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (10.09.2024)
Sylabus -
V 3 HODINOVÉM JAZYKOVÉM BLOKU BUDEME PRAVIDELNĚ: (i) krátce opakovat slovní zásobu a ustálené slovní vazby, terminologii + věnovat se domácímu úkolu; (ii) společně se zabývat jedním z témat curricula (přiklonili jsme se ke členění tematických okruhů podle sociálních událostí); budeme pracovat s texty a cvičeními i na skupinových projektech; (iii) společně uzavřeme seminář prezentacemi výsledků práce v hodině a krátkou reflexí.
Curriculum 2020-21: k tématům, kterými se budeme společně v hodinách zabývat, patří: Social policy, welfare and welfare state/Civil society * Human rights/Historical perspective * Education * Health and health care * Illness and disability * Old age and ageing * Family/Child protection/Domestic violence * Work and unemployment * Housing and homelessness * Prostitution and human trafficking * Addictions * Penitentiary and post-penitentiary care * Poverty and social exclusion * Ethnic minorities/Roma community * Migration/Immigration/Asylum seekers.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (02.09.2020)
OUR LANGUAGE CLASS WILL COMPRISE OF: (i) dealing with chosen topics related to public and social policy (handouts and input from the teacher as well as project work and input from the students), (ii) presenting the outcomes of the work undertaken and debriefing.
These are some of the topics we shall/can explore in our classes: Social policy, welfare and welfare state/Civil society * Human rights/Historical perspective * Education * Health and health care * Illness and disability * Old age and ageing * Family/Child protection/Domestic violence * Work and unemployment * Housing and homelessness * Prostitution and human trafficking * Addictions * Penitentiary and post-penitentiary care * Poverty and social exclusion * Ethnic minorities/Roma community * Migration/Immigration/Asylum seekers.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)