|
|
| Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Alexandr I. a III._39.docx | 4) text z hodiny 20. 10. 2025 | PhDr. Veronika Mistrová |
![]() |
blokování messengerů_39.docx | ukázka stupně obtížnosti textů z hodiny 14. 10. 2024 | PhDr. Veronika Mistrová |
![]() |
Papírový tygr_39.docx | 3) text z hodiny 13. 10. 2025 | PhDr. Veronika Mistrová |
![]() |
shrinkflation v bydlení_39.docx | 2) text z hodiny 6. 10. 2025 | PhDr. Veronika Mistrová |
![]() |
SIGNAL 2025.39.docx | 1) text z hodiny 29. 9. 2025 | PhDr. Veronika Mistrová |
![]() |
ukázka testu z JLB039.doc | ukázka výstupního testu/образец заключительного теста | PhDr. Veronika Mistrová |
|
||
|
dříve: Ruština odborná nižší I
Kurz je zaměřen na všeobecné rozšíření jazykových znalostí s důrazem na slovní zásobu humanitně vědních oborů. Je určen studentům bakalářského a magisterského studia všech zaměření, kteří ovládají ruský jazyk na středně pokročilé úrovni, tj. prvních 16 lekcí učebnice Ruština nejen pro samouky. Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (07.09.2025)
|
|
||
|
Výrazné zlepšení úrovně A2 a přechod k B1 podle Evropského referenčního rámce, viz https://fsv.cuni.cz/sites/default/files/uploads/files/rustina.pdf . Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (07.09.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura:
Nekolová, V. - Camutaliová, I. - Vasiljeva-Lešková, A.: Ruština nejen pro samouky, Leda, Praha 2022 nebo starší vydání.
Všeobecné vyhledávače:
www.rambler.ru
http://www.google.com/intl/ru/
psaní cyrilicí umožňují stránky
http://translit.ru/
---------------------
Zpravodajské servery:
www.lenta.ru
https://obshchayagazeta.eu/
www.ng.ru
www.kommersant.ru
http://ej.ru
www.novayagazeta.ru
https://www.currenttime.tv/
-----------------------
Encyklopedie na síti:
http://ru.wikipedia.org/wiki/
http://www.krugosvet.ru/
-----------------------
Oficiální vládní server:
http://gov.ru/
Ústava RF:
http://www.constitution.ru/
-----------------------
Rozhlasové stanice na síti:
http://www.echomsk.ru/ - momentálně zbaveno licence
-----------------------
Jazykový portál, e-learning:
www.gramota.ru
- vyhledávání slov v 8 slovnících, zvlášť slovník ruského argotu, jazyková poradna, interaktivní diktáty
neoficiální slovník se skloňováním a časováním, částečně mezinárodní fonetickou transkripcí a nahrávkami slov:
https://ru.wiktionary.org/wiki/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0
výukový program:
http://www.russianlessons.net
--------------------------------
Jazykový korpus: Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (07.09.2025)
|
|
||
|
Drilová cvičení, dialogy, překlady, četba, práce s videy a nahrávkami, reprodukce, vyjádření vlastního názoru. V kurzu se mohou vyskytnout situace, ve kterých budete vybízeni k používání nástrojů AI, abyste prozkoumali, jak je lze využít. To bude probíhat pouze na dobrovolné bázi. Mimo tyto specifické případy se nepředpokládá použití AI k vytváření obsahu, který bude součástí studentských prací. Více informací o využívání AI na FSV UK viz Stanovisko UK a Doporučení pro studující. Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (05.10.2025)
|
|
||
|
Podmínky k získání zápočtu: 1) Před psaním testu je třeba odevzdat pracovní listy s ručně sepsanou stručnou reprodukcí obsahu textů přečtených v seminářích (5 a více vět) a jeden půlstránkový komentář k jednomu z nich. 2) Písemný test
Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
|
V prvních 40 minutách se pracuje s učebnicí (lekce 17.-19.), ve druhé půli s aktuálními texty na společenskovědní témata (v akademickém roce 2024/25: blokování messengerů v Rusku, Berlínská zeď, soukromé a státní výdaje, obyvatelé obsazené Kurské oblasti, jaderné reaktory na Ukrajině, politik Ilja Jašin po výměně vězňů aj.).
Materiály poskytnuté studentům a používané při výuce slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kurzu a nejsou určeny k dalšímu šíření. Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (07.09.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Znalosti v rozsahu prvních 16 lekcí učebnice Ruština nejen pro samouky, tj. zhruba úroveň A2 - počátek B1 podle Evropského referenčního rámce pro jazykové vzdělávání, viz https://fsv.cuni.cz/sites/default/files/uploads/files/rustina.pdf .
Termíny vstupního testu: Řádný: pátek 26. září 2025 9:00-11:00 v učebně č. 13 v Hollaru Náhradní termín: pátek 3. října 2025 9:00-11:00 v učebně č. 110 v Hollaru Ukázka vstupního testu Přeložte do ruštiny (celkem 15 - 20 vět). Pojedete metrem a na konečné přesednete na dvoustovku. Hotel máte rezervovaný od 13. do 21. června. ........................ Práce s textem: 1) Doplňte vynechané koncovky. 2) Vyplňte mluvnické tabulky. 3) Vyjádřete stručně česky, v čem spočívá třetí a čtvrtý axiom Primakovovy doktríny.
«Доктрина Примакова» основывалась на четырех основных постулат___. Первый - приоритет российских интересов и отказ от роли «младшего партнера» в отношениях с США и Западом в целом, не допуская при этом обострения отношений. Выступая против появления новых разделительных линий в Европе, Примаков попытался занять жестко «негативн___ позицию в отношении расширения НАТО на пространство бывш___ и уже распавшегося Варшавского Договора и попыток превратить Североатлантический альянс - далеко не универсальный по своему составу - в ось новой мировой системы». Второй постулат - установление многополярн___ мира, многовекторность внешней политики и проведение по ряд___ острых международных вопросов линии, альтернативной позиции США. «Сегодня действительно можно считать, что в мире есть одна супердержава, но мы не должны закрывать глаза на процессы, идущие в других част___ мира» - отсюда перенос акцентов на развитие отношений со странами Западной Европы, стремившимися к собственн___ внешнеполитическ___ идентичности, попытки создания «оси Москва-Пекин-Дели», независимая линия в отношении Ирана, Ирака, Югославии. Третий постулат - продолжение интеграции России в глобализирующийся мир: «Мы не предпринимали и не собираемся предпринимать никаких шагов, которые экономически изолируют Россию в международном плане». Наконец, весьма революционными были перемены, которые Примаков привнес в политику на постсоветском пространстве. Отказавшись от попыток превратить СНГ в полноценное интеграционное объединение, Москва начала реализацию идеи развития стран Содружества «на разных скоростях» и формирования «интеграционного ядра» в лице государств, готовых выйти на более высокий уровень сотрудничества.
Poslední úprava: Mistrová Veronika, PhDr. (07.09.2025)
|

