PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Electronic Media Genres - JKM243
Anglický název: Electronic Media Genres
Český název: Žánry elektronických médií
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 30 / 30 (30)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Györgyi Rétfalvi, Ph.D.
prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Vyučující: Györgyi Rétfalvi, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace - angličtina
This course deals with the problems and opportunities of the application of genre based typologies in media content analyses. The visual electronic media genres possess collective identity which is recognized by both the content producers and audiences relatively equally. This overtime changing collective identity can be captured in the purposes of the media text, the different form related characteristics and in the relationship between the given media text and the reality. What are the common and different characteristics of a news item, a documentary, a talent show, a propaganda video or a streaming drama, that is what we will be talking about.
Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (14.01.2025)
Cíl předmětu - angličtina

The aim of the course is to develop the skills necessary to to critically evaluate the applicability of genre-related categorizations in media content analysis.

Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (14.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina

40% group presentation

60% written exam

Final grade spectrum: A: 91-100 B: 81-90 C: 71:80 D: 61:70 E: 51:60 Fail: less than 51

Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (14.01.2025)
Literatura - angličtina

Obligatory readings:

McQuail, D. (2007). McQuail’s mass communication theory Denis McQuail. TPB.

Gálik, M., & Vogl, A. (2015). In Pluralism of Media Types and Media Genres. In. Valcke, P., Sükösd, M., Picard, R.G. (eds) Media Pluralism and Diversity., Palgrave Macmillan. (pp. 67–81)

Nichols, B. (2017). Introduction to documentary. Indiana University Press.

Laskin, A. V. (2019). Defining propaganda: A psychoanalytic perspective. Communication and the Public, 4(4), 305–314. https://doi.org/10.1177/2057047319896488

Recommended readings:

Kaminsky, S. M. (1986). American film genres: Approaches to a critical theory of popular film. University Library, University of North Carolina at Chapel Hill.

Fiske, J. (2002) Television culture. Routledge.

Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (14.01.2025)
Metody výuky - angličtina

The class is a built on the combination of frontal lectures and student group presentations.

Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (14.01.2025)
Sylabus - angličtina
  1. Genre-related theories and typologies in electronic media
  2. Problems in conceptualization of genre, and how useful the concept of genre in media-analysis
  3. Media-historical background
  4. Actualities: news and news commentaries in the public media
  5. Actualities news and news commentaries in the commercial media
  6. Actuality genres, documentary film in cinema, television and streaming platforms
  7. Persuasions: political propaganda
  8. Persuasions: advertisement
  9. Entertainment genres: dramas
  10. Entertainment genres: contests
  11. Drama, competition and actuality: reality show, talent show
  12. Media contents that are difficult to categorize: infotainment, doku-soap, mokumentary
Poslední úprava: Rétfalvi Györgyi, Ph.D. (13.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK