|
|
|
||
Kurs je zaměřen na fenomén DIY - Do-It-Yourself" Media. Obsahuje teoretickou a praktickou část.
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (14.01.2020)
|
|
||
Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné získat alespoň 70 bodů. i. Participace v diskuzích nad texty na hodinách [20 bodů] ii. Kritická reflexe: Vyberte si alternativní/komunitní/DIY médium a představte ho ve vztahu k teoriím alternativních médií, se kterými se seznámíte v kurzu (lze odevzdat ve formě psaného textu 2 NS, videoeseje do 5 minut nebo komiksu) [40 bodů] - deadline: 8.4. iii. Participace na společném nebo individuálním DIY médiu v rámci kurzu (alternativa: esej 4-6 NS rozvádějící některé z témat kurzu a rozprava nad textem; téma eseje je nutné konzultovat předem) [40 bodů] Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: ATTON, C. Alternative and Community Media. New York: Routledge, 2015 DUNCOMBE, S. Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. Portland: Microcosm Publishing, 2008 FISKE, J. Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, 2017 HROCH, M. Vystřihni – nalep. Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média. Praha: Akropolis, 2022 JENKINS, H. Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019 JOHNS, A. Pirátství – Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno: Host, 2013
Doporučená literatura: ANTHROPY, A. Rise of the Videogame Zinesters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You Are Taking Back an Art Form. New York: Seven Stories Press, 2012 CARPENTIER, N. The Discursive-Material Knot: Cyprus in Conflict and Community Media Participation. New York: Peter Lang Publishing, 2017 COYER, K. - DOWMUNT, T. - FOUNTAIN, A. The Alternative Media Handbook. New York: Routledge, 2007 DANIEL, O. ed. Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016 DEUZE, M. Život v médiích. Praha: Karolinum Press, 2016 DOWNING, J. D. H. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. London: SAGE, 2001 EICHHORN, K. Adjusted Margin: Xerography, Art, and Activism in the Late Twentieth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2016 FUCHS, F. Kytary a řev aneb co bylo za zdí. 1. Brno: Papagájův hlasatel, 2002 FUCHS, C. Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory [online]. 13(2): 173-192, 2010 GUNDERLOY, M. How to Publish a Fanzine. Washington: Loompanics Unlimited, 1988 HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator, 2012 HROCH, M. Křičím: "To jsem já." Příběhy českého fanzinu od 80.let po současnost. Praha: Page Five, 2017 JAMES, M. Sonic Intimacy: Reggae Sound Systems, Jungle Pirate Radio and Grime YouTube Music Videos. London: Bloomsbury, 2021 JENKINS, H. - ITO, M - DANAH, B. Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press, 2016 JENKINS, H. Fans, Bloggers and Gamers: exploring participatory culture. New York and London: NYU Press, 2006 JOHNS, A. Death of a Pirate: British Radio and the Making of the Information Age. New York: W. W. Norton & Company, 2011 LUDOVICO, A. Post-Digital Print. The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee, 2012 PARIKKA, J. The Anthroboscene. Minnesota: University of Minnesota Press, 2014 PARIKKA, J. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020 MICHELA, M., LOMÍČEK, J. & ŠÍMA, K. Dělej něco! České a slovenské fanziny a budování alternativních scén. Praha: Grada, 2021 PIEPMEIER, A. “Why Zines Matter: Materiality and the Creation of Embodied Community,” American Periodicals, 18(2): 213-238, 2008 REYNOLDS, S. Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber& Faber, 2012 SPENCER, A. The Rise of Lo-fi Culture. London: Marion Boyars Publishers, 2008 The Subcultures Network (eds.). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press, 2018 THORNTON, S. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity, 1995
Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (13.02.2023)
|
|
||
i. Participace v diskuzích nad texty na hodinách [20 bodů] Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
|
|
||
DIY média mají ve zdrojovém kódu imperativ „udělej si sám“ a vystihují je tři rysy: 1) dekapitalizace, 2) deinstitucionalizace a 3) deprofesionalizace. (Atton, 2002) Taková svépomocná média operují na poli mimo mainstreamovou produkci, což jim dodává velkou svobodu v rovině vyjádření i radikální estetiky, ale často dokážou do středního proudu zasahovat: také ho ovlivňovat a dokonce diktovat své požadavky velkým mediálním společnostem (jako je tomu v případě fanouškovského aktivismu). Kurz si dává – na základě odborné literatury i konkrétních příkladů – za cíl seznámit studenty s principy a charakteristikou DIY médií (jako jsou komunitní rádia, fanziny nebo nezávislé videohry). Během setkání budou tato média zasazena do kontextu mediálních teorií a kurz podtrhne jejich (materiální) význam v takzvané post-digitální době – kdy se konzumenti populární kultury nevrací jenom k vinylům, ale také k psacím strojům a tištěným časopisům, které i přes všechny dřívější nekrology stále přežívají (a velmi se jim daří mimo pulty novinových stánků a oficiální distribuční cesty). Absolventi kurzu by se měli seznámit s provozem „alternativních redakcí“, mediálním kutilstvím a praktickými dovednostmi pro produkci DIY médií, ale rovněž získat rozhled v aktuálních otázkách mediálních studií. Teoreticko – historická část 1. DIY média – představení předmětu a organizační záležitosti (18.2) Praktická část: 8. Jana Kománková o knize Život v éteru zachycující Radio 1 a Radio Stalin (8.4.)
Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
|