|
|
|
||
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období. Kurz se zaměří na klíčové oblasti a období vývoje moderní společnosti a jejich souvislost s vývojem mediální komunikace. Akcentován bude zejména kontext proměny médií v souvislosti s praktickým ustavování základních parametrů svobody projevu a svobody médií (média jako nástroj moderní politické komunikace, normativní požadavky objektivity a nestrannosti a jejich vývoj aj.) či rozvojem komercionalizace jakožto jednoho z hnacích motorů rozvoje moderních médií, a to jak po stránce společenské, tak po stránce technologické a ekonomické. Část kurzu bude též věnována rozvoji moderních totalitních režimů v průběhu 20. století a s nimi související intenzifikací využívání médií jako nástrojů persvazivní komunikace. Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Požadavky na ukončení kurzu:
Celkový bodový zisk max.: 50 bodů
Rozložení známek: F 0 - 25 bodů E 26 - 30 bodů D 31 - 35 bodů C 36 - 40 bodů B 41 - 45 bodů A 46 - 50 bodů Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (15.05.2024)
|
|
||
ABRAMSON, A. The History of Television, 1880 to 1941. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2009. ABRAMSON, A. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. BAGDIKIAN, B. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019. BRIGGS, A. - BURKE, P. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2015. JOWETT, G. - O'DONNELL, V. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006. JOWETT, G. - O'DONNELL, V. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. KOVARIK, B. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. PROKOP, D. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. MILL, John Stuart. On liberty. Place of publication not identified: G&D Media, 2020 SIMONSON, P. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. THOMPSON, K. - BORDWELL, D. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015
Doporučená: BURKE, P. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. FEIGELSON, K. - KOPAL. P. Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů a Casablanca, 2012. FUKUYAMA, F.. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka, 2002. GEBHART, J. - KÖPPLOVÁ, B. - KRYŠPÍNOVÁ, J. Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. HEYER, P. - CROWLEY, D. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. HOBSBAWM, E. J. Věk extrémů: krátké 20. století 1914-1991. Vyd. 2. Praha: Argo, 2010. Historické myšlení. KONČELÍK, J. - VEČEŘA, P. - ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. KÖPPLOVÁ, B. et al. Dějiny českých médií v datech. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. PAVLÍČEK, T. - PÍŠA,P. - WöGERBAUER, M. (eds.). Antologie z myšlení o literární cenzuře. 1. vyd. Brno: Host, 2013. ŠTOLL, M. Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism. New York-London-Oxford-New Delhi-Sydney: Bloomsbury Publishing, 2019. Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Okruhy přednášek: 1) Komunikace v 19.století - média jako místo prezentace politických názorů, rozvoj masových médií, informace jako obchodní komodita, komercionalizace médií 2) Rozvoj kinematografie v době němého filmu do 1. světové války (filmoví průkopníci, rozvoj filmového průmyslu, vznik Hollywoodu) 3) Nástup rozhlasového vysílání - rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k obsahu vysílání, podoba amerického komerčního vysílání, evropský přístup na příkladu vybraných zemí, charakteristika posluchačů rozhlasu, využití rozhlasu k politickým cílům, otázka vztahu rozhlasu a vytváření kulturních obsahů. 4) Rozvoj kinematografie v meziválečném období (filmový průmysl, nástup zvukového filmu, charakteristika filmových diváků, otázka uměleckého x versus komerčního pojetí kinematografie, film jako způsob trávení volného času). 5) Propaganda a média - zapojení médií do propagandy v době 1. světové války, aktivizace příjemců mediálních sdělení, formy propagandy Německo - Sovětský svaz - USA, propaganda za 2. světové války 6) Rozvoj televizního vysílání - televizní průkopníci ve 30. letech, vývoj od konce 40. let 20. století - pohled evropský (média veřejné služby) x americký (média komerční) na obsah a fungování televizního vysílání, televize jako socializační nástroj, společnost volného času, vztah televize a filmu, využití televize pro politické cíle. 7) Média jako nástroj ideologického boje mezi Východem a Západem v 50. letech - ideologie ve filmové produkci, vztah médií a politických stran, nástroje přesvědčování příjemců mediálních obsahů. 8) Komunikace v 60. letech - rozvoj televize, fungování filmového průmyslu, tištěná média, využití fotografií, hudební průmysl, vývoj internetu. 9) Období 70. - 80. let 20. století - aféry Pentagon papers a Watergate, média jako hlídací pes demokracie, rozvoj komerčního rozhlasového a televizního vysílání v Evropě - vliv na reklamní trh, bulvární média, nástup kabelového a satelitního vysílání - nové mediální obsahy, video - nový způsob trávení volného času, segmentace spotřebitelských trhů, nový Hollywood. 10) Zásadní proměny komunikace od 90. let 20. století (nástup e-mailů, mobilů), vliv na mezilidskou komunikaci i na přenos mediálních obsahů, svět jako globální vesnice, vliv globalizace na kulturu, internet jako pole prezentace názorů, vztah médií a politiky, boj médií o čtenáře/posluchače/diváka, proměny podoby rozhlasového a televizního vysílání, fungování filmového průmyslu.
Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|