Kurz se zaměří na proměny chování médií v (post)moderní společnosti. S důrazem na sociologickou perspektivu seznámí studenty se základními projevy globalizace, komercionalizace (a komodifikace), monopolizace a digitalizace jako určujícími trendy vývoje médií na přelomu tisíciletí. Vedle nabídky různých teoretických pohledů na tyto determinující trendy vývoje, uvede praktické příklady z české i zahraničních mediálních krajin a seznámí s jejich projevy ve struktuře médií, jejich obsazích i potenciálních důsledcích pro příjemce i společnost. Reflexe probíhajících trendů vývoje médií obohatí pohled studentů na současnou podobu mediálních obsahů a na mediální jednání a vybaví je základním nástrojem umožňujícím anticipaci možného budoucího vývoje médií.
Přednáška dne 13.11. se uskuteční dle rozvrhu přes platformu Zoom.
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/6254451715?pwd=MnlQVSt6NzdUdzN0bHJ0K0xuU1FmQT09
Meeting ID: 625 445 1715
Passcode: hu53v8
Přednáška dne 11.12. se opět uskuteční přes přes platformu Zoom. Její součástí bude beseda s hostem - novinářem Davidem
Klimešem. Připravte si tedy, prosím, dopředu dotazy na věci, která by vás zajímaly.
Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (10.12.2020)
This course focuses on changes in media behaviour in (post)modern society. With emphasis on sociological perspective it will acquaint students with basic signs of globalisation, commercionalisation (and commodification), monopolisation and digitalisation as determinant trends in the development of media at the turn of millennium. Apart from the offer of various theoretical views on these determining trends of development it will also deal with practical examples from Czech and foreign media and it will acquaint students with their effect on the structure of media, their stuffing or potential results of it on recipients and the whole society. Reflection on the trends in media that are in progress will enrich student?s view of current media content and media behaviour and it will equip them with a basic instrument enabling also anticipation of potential future development.
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (14.06.2019)
Literatura
COLLINS, R.: Media and identity in contemporary Europe: consequences of global convergence, Intellect Books, 2002 DOYLE, G.: Media ownership: the economics and politics of convergence and concentration in the UK and Europe, Sage 2002 HALLIN, D., MANCINI, P.: Comparing media systems: three models of media and politics, Cambridge University Press, 2004 HESTER, A., WHITE, K., COX, J. M.: Creating a free Europe in Eastern Europe, University of Georgia, 1993 HOSKINS, C., McFADYEN, S., FINN, A.: Media economics: applying economics to new and traditional media, Sage, 2004
HVÍŽĎALA, Karel: Moc a nemoc médií. Praha: Máj, Dokořán, 2003, část Eseje a články
HVÍŽĎALA, Karel: Jak myslet média. Praha: Máj, Dokořán, 2005, část Eseje a články
KEVIN, D.: Europe in the media: a comparison of reporting, representation, and rhetoric in national media systems in Europe, Lawrence Erlbaum Associates, 2003 PETKOVIČ, B.: Media ownership and its impact on media independence and pluralism, Institute for contemporary social and political studies, 2004 SPARKS, C.: Communism, capitalism and the mass media, Sage, 1998 THOMPSON, J.: Média a modernita, Karolinum, 2004
Studijní opora: KEVIN, D. (2003): Europe in the media. Lawrence Erlbaum Associates, (s. 35-52) The Media and European Integration COLLINS, R. (2002): Media and identity in contemporary Europe. Intellect Books, (s. 95-106) Public Service and Media Economy. European Trends in the late 1990s DOYLE, G (2002): Media ownership. Sage, (s. 11-29) Media Concentrations and Pluralism, (s.141-153) Trends and Policy Responses across Europe COMPAINE, B.-MAHWAH, D. (2000): Who owns the media?. Lawrence, (s. 481-505) Who owns the media companies? HALLIN, D.-MANCINI, P. (2004): Comparing Media Systems. Cambridge, (s. 66-86) Media and Political Systems, and the Question of Differentiation THOMPSON, J. (2004): Média a modernita. Karolinum: (s.123-146) Globalizace komunikace ANDREJEVIC, M. (2004): Reality TV, Rowman and Littlefield, (s. 1-22) Between the New Medium and the Old
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (14.06.2019)
Požadavky ke zkoušce
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu. Předpokladem je vypracování seminární práce podle zadaní tématu na první výukové hodině.Předpokladem přijetí práce je dodržení jak pravopisné, tak i citační normy. Rozsah práce je 5 až 7 stran. Práce se odevzdává v tištěné podobě (možné poslat poštou) na sekretariát katedry a student si ponechává elektronickou verzi do udělení zkoušky.
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (14.06.2019)