PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Současná česká společnost v datech - JKB284
Anglický název: Contemporary Czech Society in data
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17977
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Markéta Klásková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Markéta Klásková, Ph.D.
Anotace
Kurz spojuje teoretické znalosti o české společnosti s praktickými dovednostmi, které studentům umožní efektivně pracovat s daty a závěry ze sociologických průzkumů. Studenti získají přehled o nejnovějších sociologických výzkumech a klíčových charakteristikách české společnosti i rozdílech oproti ostatním státům Evropské unie.
Součástí kurzu bude zpracování skupinového referátu na vybrané téma (např. bydlení, důvěra v média, euroskepticismus).

Kurz začneme otázkami české identity: Jak Češi vnímají sami sebe? Patříme do západní, východní, nebo střední Evropy? Jak postkomunistická zkušenost stále ovlivňuje naše chování a hodnoty? Následně se zaměříme na postoje Čechů k různým klíčovým otázkám (cizinci, média, demokracie, duševní zdraví) i specifické zkušenosti různých skupin (senioři, matky, cizinci).
Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (20.08.2025)
Cíl předmětu

Studenti získají přehled o klíčových charakteristikách české společnosti. Pochopí současné postoje a hodnoty v širších historických i regionálních souvislostech. Naučí se vyhledávat sociologické průzkumy (kvantitativní i kvalitativní), číst je, interpretovat a dále používat.

  • Pro studenty žurnalistiky a mediálních studií nabídne kurz dovednosti v oblasti datové žurnalistiky a naučí je efektivně využívat kvantitativní i kvalitativní sociologické průzkumy při přípravě reportáží a dokumentů.
  • Pro studenty marketingové komunikace a PR kurz poskytne nástroje pro detailnější analýzu různých segmentů společnosti a cílových skupin, což jim umožní lépe porozumět jejich životnímu stylu a problémům.

Kurz volně navazuje na předmět Sociologie pro komunikační studia (JKB155) a představuje práci současných českých socioložek a sociologů.

Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (20.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • Skupinová práce na vybrané téma (prezentace na hodině + písemná verze odevzdaná do konce semestru): 40 bodů

    • Každý student musí být členem skupiny, která připraví prezentaci na hodinu a následně odevzdá písemnou verzi.

    • Studenti vychází ze zadaného článku na vybrané téma a dále si sami dohledávají zdroje, z nichž čerpají při přípravě prezentace, která se pak diskutuje v hodině. Nakonec odezdávají práci v písemné podobě.

  • Aktivita na hodinách: 30 bodů

    • Účast ve workshopu I: 20 bodů (3. týden)

    • Poučené diskusní komentáře k prezentacím spolužáků a prezentacím hostů: 5 bodů
      Předpokládá se, že každý student se zapojí do diskuse nad prezentacemi spolužáků dvakrát za semestr, aby dosáhl 100 bodů za kurz, ale je možné získat i více než 10 bodů za diskusi, a tak dohnat body ztracené jinde.

  • Závěrečný test (uzavřené i otevřené otázky): 30 bodů
    - bude zahrnovat i reflexi témat z přednášek hostů (duševní zdraví a postoje k cizincům u adolescentů)

Známkování:
A 100–91, B 90–81, C 80–71, D 70–61, E 60–51, F 50 a méně

Citační manuál: FSV UK – Jak citovat. Plagiátorství může vést ke známce F z předmětu i disciplinárnímu řízení. 

Podmínky využívání AI v tomto kurzu najdete na konci sylabu.

Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (30.09.2025)
Literatura

Povinná literatura

Tyto knihy studenti musí prostudovat a zaměří se na ně také závěrečný test.

PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydání. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7.
Dostupné online přes UKAŽ (Univerzita Karlova - https://ukaz.cuni.cz)

POSPĚCH, Pavel. Neznámá společnost: pohledy na současné Česko. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0826-6.
Dostupné online přes UKAŽ (Univerzita Karlova - https://ukaz.cuni.cz)

Volitelná literatura

Studenti zpracovávají ve skupinách prezentace na vybrané téma - ke každému tématu bude přiřazen kromě kapitoly z výše uvedených knih ještě jeden povinný článek od českých sociologů. Studenti si budou dále vyhledávat data a zdroje k tématu sami.

Čejková, Lucie & Alena Macková (2025): The role of the media in conspiracy thinking: trust in journalists is key for the politically distrustful, Journal of Information Technology & Politics, DOI: 10.1080/19331681.2025.2465317 

Gheorghiev, Olga, Karel Čada & Alžběta Wolfová (2025) Racialised underclass: pathways to work for Roma students in the Czech Republic, International Studies in Sociology of Education, 34:1, 76-93, DOI: 10.1080/09620214.2024.2319108

Guasti, P., & Michal, A. (2025). Polarization and Democracy in Central Europe. Politics and Governance, 13, Article 9560. https://doi.org/10.17645/pag.9560

Hasmanová Marhánková, J. (2019). Being a (Grand)Father: (Re)constructing Masculinity Through the Life-Course. Journal of Family Issues, 41(3), 267-287. https://doi.org/10.1177/0192513X19876064

Hašková, Hana & Radka Dudová (2025): Intensive mothering—Different repertoires, same goal, Journal of Family Studies, DOI: 10.1080/13229400.2025.2487004

Hoření Samec, Tomáš & Petr Kubala (2024) Dual responsibilization for housing in a housing crisis: young adults in the Czech Republic, Housing Studies, 39:4, 857-876, DOI: 10.1080/02673037.2022.2091115 

Krotký, J., Nadya Jaworsky, B., & Kaniok, P. (2023). The Legitimacy of European Union Migration and Asylum Policy among the Czech Public. Sociologický časopis / Czech Sociological Review59(3), 269-291. doi: 10.13060/csr.2023.003

Vohlídalová, M. (2021). Early-career women academics: Between neoliberalism and gender conservatism. Sociological Research Online, 26(1), 27-43.

Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
Sylabus

Harmonogram - může se ještě měnit

Týden

Datum

1

2.10.2025

Úvod do kurzu a podmínky ukončení

2

9.10.2025

Češi a česká společnost - jací jsme? (přednáška)

3

16.10.2025

Workshop I – kde hledat a jak využít sociologické průzkumy

4

23.10.2025

Host: Mgr. Hana Kiková, Ph.D. - Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy, UKF v Nitre

5

30.10.2025

Týden pro přípravu prezentací (setkání není)

6

06.11.2025

Prezentace: Děti a Senioři

7

13.11.2025

Prezentace: Bydlení a Vzdělávání

8

20.11.2025

Čtecí týden - příprava na přednášky hostů (setkání není)

9

27.11.2025

Host: Mgr. Tereza Blažejovská - Národní ústav duševního zdraví, specialistka destigmatizace

10

04.12.2025

Host: Mgr. Katarína Aslan – Sociologický ústav, projekt Adolescenti a postoje k cizincům

11

11.12.2025

Prezentace: Důvěra v média a Gender ve vědě

12

18.12.2025

Prezentace: Polarizace společnosti a Euroskepticismus

Podmínky využívání nástrojů AI v tomto kurzu

Studenti mohou využívat při zpracování skupinové práce nástrojů AI, pokud toto užívání přiznají a přesně specifikují v sekci prohlášení (acknowledgement) na konci práce. Přejímání výsledků generovaných AI v jejich doslovné nebo jen mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo se považuje za plagiátorství.

AI je možné využívat zejména k vyhledávání relevantních akademických zdrojů a dat (pokud tyto zdroje a data následně skutečně sami najdete, otevřete a prostudujete), jazykové korektuře, brainstormingu, získávání zpětné vazby (pokud je AI správně promptována). Pokud zpracováváte kritický komentář, position paper nebo názorový esej, svůj názor si vždy vytvořte sami a buďte připraveni jej obhájit.

Vyučující v tomto kurzu může využívat AI při přípravě výukových manuálů, nikdy však nevyužívá AI k hodnocení studentských prací.

Rizika

Nakládejte s AI obezřetně: často halucinuje,vymýšlí si neexistující zdroje, dělá chyby i při prostém shrnování obsahu akademických článků. Proto k ní přistupujte kriticky a využívejte ji chytře. Nepřipravujte se o možnost prostudovat zdroje a data sami a vytvořit si vlastní názor.

Obecná pravidla pro využívání AI

Seznamte se s webem Karlovy Univerzity o AI: https://ai.cuni.cz a přečtěte si další instrukce pro využívání AI ve studentských pracích: https://ai.cuni.cz/AI-11.html ale také v akademické práci: https://ai.cuni.cz/AI-13-version1-03_vedavyzkum.pdf. nebo také zde: https://uisk.ff.cuni.cz/cs/studium/pravidla-a-pokyny-pro-pouzivani-ai-studenty/ Karlova Univerzita nepovoluje používat Deep Seek!

Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK