|
|
|
||
|
Kurz spojuje teoretické znalosti o české společnosti s praktickými dovednostmi, které studentům umožní efektivně pracovat s daty a závěry ze sociologických průzkumů. Studenti získají přehled o nejnovějších sociologických výzkumech a klíčových charakteristikách české společnosti i rozdílech oproti ostatním státům Evropské unie.
Součástí kurzu bude zpracování skupinového referátu na vybrané téma (např. bydlení, důvěra v média, euroskepticismus). Kurz začneme otázkami české identity: Jak Češi vnímají sami sebe? Patříme do západní, východní, nebo střední Evropy? Jak postkomunistická zkušenost stále ovlivňuje naše chování a hodnoty? Následně se zaměříme na postoje Čechů k různým klíčovým otázkám (cizinci, média, demokracie, duševní zdraví) i specifické zkušenosti různých skupin (senioři, matky, cizinci). Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (20.08.2025)
|
|
||
|
Studenti získají přehled o klíčových charakteristikách české společnosti. Pochopí současné postoje a hodnoty v širších historických i regionálních souvislostech. Naučí se vyhledávat sociologické průzkumy (kvantitativní i kvalitativní), číst je, interpretovat a dále používat.
Kurz volně navazuje na předmět Sociologie pro komunikační studia (JKB155) a představuje práci současných českých socioložek a sociologů. Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (20.08.2025)
|
|
||
Známkování: Citační manuál: FSV UK – Jak citovat. Plagiátorství může vést ke známce F z předmětu i disciplinárnímu řízení. Podmínky využívání AI v tomto kurzu najdete na konci sylabu. Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (30.09.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura Tyto knihy studenti musí prostudovat a zaměří se na ně také závěrečný test. PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydání. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7. POSPĚCH, Pavel. Neznámá společnost: pohledy na současné Česko. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0826-6. Volitelná literatura Studenti zpracovávají ve skupinách prezentace na vybrané téma - ke každému tématu bude přiřazen kromě kapitoly z výše uvedených knih ještě jeden povinný článek od českých sociologů. Studenti si budou dále vyhledávat data a zdroje k tématu sami. Čejková, Lucie & Alena Macková (2025): The role of the media in conspiracy thinking: trust in journalists is key for the politically distrustful, Journal of Information Technology & Politics, DOI: 10.1080/19331681.2025.2465317 Gheorghiev, Olga, Karel Čada & Alžběta Wolfová (2025) Racialised underclass: pathways to work for Roma students in the Czech Republic, International Studies in Sociology of Education, 34:1, 76-93, DOI: 10.1080/09620214.2024.2319108 Guasti, P., & Michal, A. (2025). Polarization and Democracy in Central Europe. Politics and Governance, 13, Article 9560. https://doi.org/10.17645/pag.9560 Hasmanová Marhánková, J. (2019). Being a (Grand)Father: (Re)constructing Masculinity Through the Life-Course. Journal of Family Issues, 41(3), 267-287. https://doi.org/10.1177/0192513X19876064 Hašková, Hana & Radka Dudová (2025): Intensive mothering—Different repertoires, same goal, Journal of Family Studies, DOI: 10.1080/13229400.2025.2487004 Hoření Samec, Tomáš & Petr Kubala (2024) Dual responsibilization for housing in a housing crisis: young adults in the Czech Republic, Housing Studies, 39:4, 857-876, DOI: 10.1080/02673037.2022.2091115 Krotký, J., Nadya Jaworsky, B., & Kaniok, P. (2023). The Legitimacy of European Union Migration and Asylum Policy among the Czech Public. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 59(3), 269-291. doi: 10.13060/csr.2023.003 Vohlídalová, M. (2021). Early-career women academics: Between neoliberalism and gender conservatism. Sociological Research Online, 26(1), 27-43. Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Harmonogram - může se ještě měnit
Podmínky využívání nástrojů AI v tomto kurzu Studenti mohou využívat při zpracování skupinové práce nástrojů AI, pokud toto užívání přiznají a přesně specifikují v sekci prohlášení (acknowledgement) na konci práce. Přejímání výsledků generovaných AI v jejich doslovné nebo jen mírně upravené podobě a jejich vydávání za vlastní dílo se považuje za plagiátorství. AI je možné využívat zejména k vyhledávání relevantních akademických zdrojů a dat (pokud tyto zdroje a data následně skutečně sami najdete, otevřete a prostudujete), jazykové korektuře, brainstormingu, získávání zpětné vazby (pokud je AI správně promptována). Pokud zpracováváte kritický komentář, position paper nebo názorový esej, svůj názor si vždy vytvořte sami a buďte připraveni jej obhájit. Vyučující v tomto kurzu může využívat AI při přípravě výukových manuálů, nikdy však nevyužívá AI k hodnocení studentských prací. Rizika Nakládejte s AI obezřetně: často halucinuje,vymýšlí si neexistující zdroje, dělá chyby i při prostém shrnování obsahu akademických článků. Proto k ní přistupujte kriticky a využívejte ji chytře. Nepřipravujte se o možnost prostudovat zdroje a data sami a vytvořit si vlastní názor. Obecná pravidla pro využívání AI Seznamte se s webem Karlovy Univerzity o AI: https://ai.cuni.cz a přečtěte si další instrukce pro využívání AI ve studentských pracích: https://ai.cuni.cz/AI-11.html ale také v akademické práci: https://ai.cuni.cz/AI-13-version1-03_vedavyzkum.pdf. nebo také zde: https://uisk.ff.cuni.cz/cs/studium/pravidla-a-pokyny-pro-pouzivani-ai-studenty/ Karlova Univerzita nepovoluje používat Deep Seek! Poslední úprava: Klásková Markéta, Mgr., Ph.D. (01.10.2025)
|
