PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Film jako droga: Teorie a kontexty psychedelického filmu - JKB235
Anglický název: Film as a drug: Theories and contexts of psychedelic film
Český název: Film jako droga: Teorie a kontexty psychedelického filmu
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Anotace
Ve spolupráci s FAMU nabízíme možnost zapsat si předmět Film jako droga: Teorie a kontexty psychedelického filmu:

Jméno vyučujícího: MgA. et. MgA. Lea Petříková, Ph.D.

Místnost a rozvrh: pondělí 18:10-19:45 (mimo 17.3. - absence lektorky, a 21.4. -Velikonoce), místnost U2

Předmět reflektuje téma psychedelického filmu jakožto výrazného fenoménu dějin kinematografie a umění
i současné filmové tvorby, a zároveň propojuje uvažování nad filmem jako nástrojem psychedelické
imaginace se současným děním v oblasti psychedelického výzkumu a obnovením zájmu široké veřejnosti o
psychedelika. Kurz poskytuje interdisciplinární vhled do tématu změněných stavů vědomí a práce s nimi,
tedy předpokladu vzniku psychedelického umění, a to v kontextu historickém, společenském, a obzvláště
uměleckém, od „psychedelické” archeologie, přes zásadní momenty nejen dějin umění ve vztahu ke
změněným stavům vědomí, zlatá léta psychedelické kultury a filmu v 60. letech 20. století, až po současné
příklady psychedelické filmové, televizní a umělecké tvorby a filozofické náhledy na psychedelii.
Diskutovány budou fenomény jako head films (filmy cílené na publikum „pod vlivem“), acid western,
československý psychedelický film, díla anticipující psychedelickou imaginaci, psychedelická renesance a
její filmová a televizní reflexe ad. Součástí bude také setkání s expertem*kou reprezentující současný
český psychedelický výzkum, příp. exkurze do Národního ústavu duševního zdraví.
Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Cíl předmětu

Kurz poskytuje alternativní, transdisciplinární pohled na dějiny filmu a umění, a to skrze téma
psychedelické imaginace jakožto možného uměleckého, ale i společenského nástroje práce s
realitou. Cílem je představit a zmapovat zásadní umělecké, filosofické, i společenské tendence
psychedelické imaginace a myšlení o ní.

Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast a docházka, vypracování závěrečného úkolu (na výběr esej, prezentace, nebo
audiovizuální zadání).

Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Literatura

FLEMING, D., H. (2017) Unbecoming Cinema: Unsettling Encounters with Ethical Event Films. Chicago:
The University of Chicago Press.

CHURCH, D. (2018) The Doors of Reception: Notes Toward a Psychedelic Film Investigation. Senses of
Cinema. https://www.sensesofcinema.com/2018/feature-articles/the-doors-of-reception-notes-toward-a-
psychedelic-film-investigation/ 

JAY, M. (2010) High Society: Mind-Altering Drugs in History and Culture. London: Thames & Hudson.

JAY, M. (2023) Psychonauts: Drugs and the Making of the Modern Mind. New Haven: Yale University Press. 

KAEL, P. (1970) El Poto-Head Comics. The New Yorker. 

LEWIS-WILLIAMS, D. (2007) Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha: Academia. 

POWELL, A. (2007) Deleuze, Altered States and Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Sylabus

1. High Society: Psychedelické dějiny společnosti a filmu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ úvod do kurzu, představení hlavních témat a
struktury

2. Psychedelická archeologie: Archeologie práce se změněnými stavy vědomí a počátky umění, teorie
mysli v jeskyni, Cave of Forgotten Dreams (rež. Werner Herzog)

3. Postkoloniální psychedelie I: Psychedelická etnografie a etnobotanika, šamanismus, psychedelický
turismus, Embrace of the Serpent (rež. Ciro Guerra)

4. Postkoloniální psychedelie II: Psychonauti a uchopení práce se změněnými stavy vědomí západní
kulturou, Charles T. Tart, Carlos Castaneda, Altered States (rež. Ken Russell), video Thomase Sjögrena,
tvorba Joachima Koestera

5. Psychedelická revoluce: Objev LSD a syntetických psychedelik, rozvoj psychedelického umění,
formování psychedelického filmu a způsoby jeho uchopení; Aldous Huxley, Timothy Leary, Terence
McKenna

6.  Head filmy a acid western: Filmy “pod vlivem”, Teorie Davida H. Fleminga, text Pauline Kael, tvorba
Alejandra Jodorowského

7. Změněné stavy filmu: Změněné stavy vědomí ve filmu, Teorie Anny Powell a filosofie Gillesa Deleuze,
farmako-analýza a filmy zlaté éry psychedelie (The Trip, Easy Rider, psychedelická exploatace)

8. Psychedelický mainstream mezi deziluzí a ornamentem: Od The Beatles, přes Chytilovou, Formana, až
po Jamese Bonda; psychedelický plakát a vizualita, obrazy psychedelické revoluce (The Strawberry
Statement, Zabriskie Point)

9. Films on Drugs: Současné podoby psychedelického filmu a pohyblivého obrazu; Gambling, Gods and
LSD (rež. Peter Mettler), současné přemýšlení o psychedelicích a jejich společenském potenciálu: Mark
Fisher: Acid Communism, manifest We Are All Very Anxious

10. Psychedelika a současná seriálová tvorba: The Path, Frontera Verde, OA a další

11. Případová studie: Společnost Sandoz a její filmová psychedelika

12. Současná psychedelická scéna a její imaginace: psychedelická renesance a její reflexe v současné
audiovizi, psychedelický výzkum, transpersonální psychologie, situace v ČR, setkání expertem*kou
reprezentující*m současný český psychedelický výzkum

Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK