|
|
|
||
Kurz Média a populární hudba si dává za cíl seznámit s vybranými kapitolami z dějin populární hudby a představit klíčové koncepty pro studium popu z hlediska mediálních studií, rovněž v předmětu propojíme probíranou látku s aktuálními "popovými" tématy. Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Participace v diskuzích (20 %), anotovaný playlist (pomocí Spotify, nebo https://www.buymusic.club/nebo Last FM) na téma dle vlastního výběru (40 %) a videoesej (do 10 min.) rozvádějící některé z témat kurzu (40 %). Termín odevzdání anotovaného playlistu: 2. prosinec 2024 *Inspirace pro videoeseje: Polyphonic: https://www.youtube.com/watch?v=H2iCiSF7y4c yokai: https://www.youtube.com/watch?v=UAV7hnCB_ZE Mic the Snare: https://www.youtube.com/watch?v=Y7GWF2tguIs F.D.Signifier: https://www.youtube.com/watch?v=UFH6CWn7rxw
Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
ADORNO, T. (2009) Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh. ADORNO, T. (2015) Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia. BARTHES, R. (2004) Mytologie. Praha: Dokořán. COHEN, S. (1972) Folk Devils and Moral Panics. London: MacGibbon and Kee. ERIKSSON, M., FLEISCHER, R., JOHANSSON, A., SNICKARS, P., & VONDERAU, P. (2019). Spotify Teardown: Inside the Black Box of Streaming Music. Cambridge, MA: MIT Press. ESHUN, K. (1998) More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction. London: Quartet Books. FISHER, M. (2010) Kapitalistický realismus. Praha: Rybka Publishers. FISHER, M. (2022) K-Punk: Výběr z textů. Ostrava: Ostravská univerzita. FISKE, J. (2017) Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis. FRITH, S. (1998) Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press. GEFFEN, S. (2020) Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press. GILROY, P. (1983) The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993. HALL, S. & JEFFERSON, T. (1993). Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge. HEBDIGE, D. (2012) Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator. HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books. JENKINS, H. (2019) Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis. KLUSÁK, P. (2021) Gott: Československý příběh. Praha: Host. MARCUSE, H. (1991) Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko. MARCUS, G. (2000) Stopy rtěnky – Tajná historie dvacátého století. Olomouc: Votobia. MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton. REYNOLDS, S. (2012) Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber & Faber. REYNOLDS, S. (2005) Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber & Faber. ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press. SAVAGE, J. (2008) Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico. SAVAGE, J. (2005) England’s Dreaming. London: Faber & Faber. STANLEY, B. (2022) Let's Do It: The Birth of Pop Music. London: Faber & Faber. STANLEY, B. (2008) Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop. London: Faber & Faber. THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press. THORNTON, S. (1995) Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity. VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka. VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka. WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books. WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press. Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Některé teorie chápou populární hudbu jako prostředek k emancipaci, kdy vám plakát oblíbené popové hvězdy vyvěšený v dětském pokoji nebo píseň ve sluchátkách může dodat sebevědomí i v běžném životě. Jiné teorie vidí ve slasti a požitku, které populární hudba vzbuzuje v posluchačích a posluchačkách, jen iracionální jednání znemožňující schopnost kritického myšlení. Střet těchto dvou pohledů provází populární hudbu od poloviny padesátých let minulého století do současnosti a diskuze o hodnotě popu jsou svázané s diskuzemi o účincích médií, roli aktivních publik nebo mediálních technologiích. Kurz Média a populární hudba bude probíhat formou přednášek a dává si za cíl – na základě odborné literatury, konkrétních příkladů nebo videoklipů – představit studentkám a studentům vybrané kapitoly z dějin populární hudby, seznámit je se základními teoretickými koncepty pro studium popu a zároveň probíranou látku propojit s aktuálními tématy. Přitom zvláštní důraz předmět klade na mediální revoluce ve 20. století, které formovaly populární hudbu. Kurz představí pop jako inkubátor nových myšlenek a zrcadlo společenských problémů.
Poslední úprava: Hroch Miloš, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|