PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost: zkušenost a sebereflexe - JKB188
Anglický název: Media Literacy: Media Experience and Self-reflection
Český název: Mediální gramotnost: zkušenost a sebereflexe
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Vojtěch Hodboď
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (04.09.2020)
Média nám nabízí nespočet příležitostí, jak žít spokojenější a smysluplnější život. I díky médiím máme na svém palci doslova celý svět. Mnoho výzkumů potvrzuje, že pouhá příležitost nezaručuje, že dokážeme naplno využít potenciál, který média nabízí. V médiích se nelze vyznat pouze intuitivně, je nutná určitá míra poučení - rozvoj mediální gramotnosti. Způsobů, jak lze mediální gramotnost rozvíjet, je několik.

V kurzu Mediální gramotnost: Mediální zkušenost a sebereflexe se zaměříme na rozvoj mediální gramotnosti prostřednictvím sebereflexe vlastní mediální zkušenosti. Tento přístup k rozvoji mediální gramotnosti je v mnohém inovativní: vychází z dosavadních zkušeností studentů, reaguje na neustálé změny v mediální oblasti, pomáhá nám se učit o médiích hovořit a rozpoznávat roli médií v našich životech, nehledá nedostatky a nesnaží se studenty před médii pouze chránit, ale naopak je podporuje v tom, aby se učili měnit věci kolem sebe a využívat příležitosti, které jim média nabízí.

Tento přístup k rozvoji mediální gramotnosti propojuje každodenní život s prostředím ve škole, přistupuje holisticky a citlivě ke každému jednotlivci, přispívá k jeho celoživotnímu učení, osobnímu rozvoji, učí jej žít s médii spokojený a naplněný život.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (04.09.2020)

Kontakt s médii dnes považujeme za běžnou součást našeho života a naše zkušenost s médii je velmi komplexní. Vzhledem k tomu, že fungování naší společnosti je na médiích zcela závislé, je nutné se učit s (v) médiích žít. Cílem tohoto kurzu je se studenty vyzkoušet, jak a jestli může reflexe mediální zkušenosti přispět k rozvoji mediální gramotnosti. Reflexe mediální zkušenosti nabízí potřebný kritický odstup, soustředí se na příležitosti, které zejména nová média nabízí (participace, učení, komunikace, kurace, digitální občanství aj.), a ze své podstaty má postupně vést ke kritické akci.

V průběhu kurzu jsou studenti kontinuálně podporováni v reflexi vlastních mediální zkušenosti a reflexi toho, jak se rozvíjí jejich mediální gramotnost. Vzhledem k tomu, že reflexe mediální zkušenosti v prostředí školy je poměrně inovativní přístup k rozvoji mediální gramotnosti, a dosud s ním nejen v ČR nemáme příliš zkušeností, je jedním z cílů tohoto kurzu také vyzkoumat, jak tento přístup funguje v praxi a jak ho hodnotí samotní studenti. Studenti se tedy budou do značné míry podílet na skladbě kurzu a mohou ovlivňovat jeho podobu. V neposlední řadě přispívá tento kurz k hlubšímu porozumění mediální zkušenosti v životě studentů. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (03.09.2020)
  • Účast na přednáškách
  • Aktivní spolupráce a zapojení v rámci předmětu
  • Plnění samostatných úkolů a reakce na zpětnou vazbu
  • Odevzdání portfolia s důkazy o učení
  • Rozhovor o práci v průběhu kurzu na konci semestru
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (10.09.2020)
  • Barnacle, R., 2004. Reflection on lived experience in educational research. Educational philosophy and theory, 36(1), pp.57-67.
  • Bentz, V.M. and Shapiro, J.J., 1998. Mindful inquiry in social research. Sage Publications.
  • Biggins, D., Holley, D. and Zezulkova, M., 2017. Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning, Self-Development and Well-being. EAI Endorsed Transactions on e-Learning, 4(13).
  • Biggs, J., 1988. The role of metacognition in enhancing learning. Australian Journal of Education, 32(2), pp.127-138.
  • Buckingham, D., 2019. The media education manifesto. John Wiley & Sons.
  • Camangian, P., 2010. Starting with self: Teaching autoethnography to foster critically caring literacies. Research in the Teaching of English, pp.179-204.
  • Deuze, M., 2016. Media life: Život v médiích. Charles University in Prague, Karolinum Press.
  • Floridi, L., 2019. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Charles University in Prague, Karolinum Press.
  • Ginnis, P., 2017. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka= The teacher‘s toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner.
  • Hendrick, C. and Macpherson, R., 2017. What Does this Look Like in the Classroom?: Bridging the Gap Between Research and Practice. John Catt Educational Limited.
  • Hobbs, R., 1999. The seven great debates in the media literacy movement
  • Hobbs, R. and Jensen, A., 2009. The past, present, and future of media literacy education. Journal of media literacy education, 1(1), p.1.
  • Hobbs, R., 2019. Media Literacy Foundations. The International Encyclopedia of Media Literacy, pp.1-19.
  • Hoechsmann, M. and Poyntz, S.R., 2012. Media literacies: A critical introduction. John Wiley & Sons.
  • Ito, M., Gutiérrez, K., Livingstone, S., Penuel, B., Rhodes, J., Salen, K., Schor, J., Sefton-Green, J. and Watkins, S.C., 2013. Connected learning: An agenda for research and design. Digital Media and Learning Research Hub.
  • Lemish, D., 2015. Children and media: A global perspective. John Wiley & Sons
  • Livingstone, S. and Sefton-Green, J., 2016. The class: Living and learning in the digital age (Vol. 1). NYU Press
  • Livingstone, S., 2019. EU kids online. The international encyclopedia of media literacy, pp.1-17
  • Mihailidis, P. and Thevenin, B., 2013. Media literacy as a core competency for engaged citizenship in participatory democracy. American Behavioral Scientist, 57(11), pp.1611-1622
  • Nagata, A.L., 2004. Promoting self-reflexivity in intercultural education. Journal of Intercultural Communication, 8, pp.139-167
  • Pastorová, M. and Jirák, J., 2015. K integraci mediální výchovy. Univerzita Palackého v Olomouci
  • Potter, J. and McDougall, J., 2017. Digital media, culture and education: Theorising third space literacies. Springer
  • Riley‐Douchet, C. and Wilson, S., 1997. A three‐step method of self‐reflection using reflective journal writing. Journal of Advanced Nursing, 25(5), pp.964-968
  • Storm-Mathisen, A., 2016. Grasping children’s media practices—theoretical and methodological challenges. Journal of children and Media, 10(1), pp.81-89
  • Tombro, M., 2018. Teaching autoethnography: Personal writing in the classroom
  • Van Manen, M., 2016. Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
  • William, D. and Leahyová, S., 2015. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní školy. Praha: EduLab.
  • Zezulkova, M., 2015. Media learning in primary school classroom: Following teachers’ beliefs and children’s interests. Reflections on Media Education Futures, pp.159-169
  • Zimmerman, B.J., 2000. Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), pp.82-91
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (04.09.2020)

Kurz do značné míry vychází z témat a aktuálních potřeb studentů. V přednáškové části je doplňován o dílčí témata, které mohou pomoci k prohloubení a lepší reflexi vlastní mediální zkušenosti. Nezbytnou součástí kurzu je plnění samostatných úkolů.

V rámci kurzu jsou studenti vedeni k trvalému porozumění probírané problematiky. Výuka rozvíjí tři základní vztahy: vztah dosavadních znalostí o probíraném tématu a vztah nového učiva; vztah probíraného tématu k osobnímu životu a dosavadním osobním zkušenostem studenta; a vztah probíraného tématu k praktickému uplatnění v každodenním životě. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (17.09.2020)

1.10.2020

  • úvodní setkání, očekávání, hodnocení a požadavky pro splnění kurzu
  • úvod do tématu kurzu 

8.10.2020

  • úvod do tématu mediální zkušenost
  • úvod do tématu sebereflexe
  • zadání samostatné práce 

15.10.2020

  • možnosti reflexe mediální zkušenosti

22.10.2020

  • prezenční výuka neproběhne
  • samostatná práce

(...)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Vojtěch Hodboď (03.09.2020)

Přijetí do bakalářského studia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK