|
|
|
||
Praktický fotožurnalismus je seminář zaměřený na novinářskou fotografii. Seminář je praktickým úvodem do základů fotografie s důrazem na některé základní žánry novinářské fotografie. Úvodní společné přednášky se věnují technologickým aspektům práce s fotoaparátem - jednookou zrcadlovkou s vyměnitelnými objektivy a základním kompozičním principům. Praktická část se zaměřuje na pokročilou práci s fotoaparátem, práci ve fotolaboratoři a práci na zadaných fotografických úkolech. V praktické části je kladen důraz na samostatnou práci posluchačů a na společný rozbor praktických úkolů.
Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (22.01.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je zvládnutí fotografování s přístrojem typu jednooká zrcadlovka, získání poznatků o základních kompozičních postupech v tvůrčí fotografii a praktický nácvik některých žánrů novinářské fotografie. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
For credits, it is necessary to:
The course demands extra time for individual work (photographing, work in a dark room) except the time schedule. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (25.02.2020)
|
|
||
BUSSELLE, Michael. Jak lépe fotografovat černobíle. Vyd. 1. Praha: Slovart, 2002, 126 s. ISBN 80-7209-414-9. DUFEK, Antonín. Černobílá fotografie. 1. vyd. Praha: Odeon, 1987, 171 s. Současné české umění. FROST, Lee. Kreativní fotografie od A do Z: více než 70 detailně popsaných fotografických technik. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003. 162 s. HEDGECOE, John. Velká kniha fotografie: [jak se dívat a jak lépe fotografovat]. České vyd. 3. Praha: Jan Vašut, 1999, 264 s. ISBN 80-7236-110-4. CHEUNG, William. Černobílá fotografie. Brno: Computer Press, 2006, 128 s. Edice digitální fotografie. ISBN 80-251-1289-6. KOBRE, Kenneth, BRILL, Betsy, ed. Photojournalism: the professionals' approach. Seventh edition. New York: Routledge, [2017]. ISBN 978-1-138-20170-5. PETERSON, Bryan L. Naučte se exponovat kreativně: poznejte tajemství tvorby skvělých snímků filmovým i digitálním aparátem. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2005. 160 s. Encyklopedie - grafika a digitální fotografie. LAFORET, Vincent. Velká kniha reportážní fotografie: jak vznikají snímky, které řeknou víc než slova. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 240 s. ISBN 978-80-251-3720-8. MARQUARDT, Chris - ANDRAE, Monika. 2016. The Film Photography Handbook: Rediscovering Photography in 35mm, Medium, and Large Format (1st. ed.). Rocky Nook. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
The course has a theoretical introduction part and a practical part - individual photographing, work in a dark room and analysis of photos. Because of the need for individual work, it is necessary to spend extra time except for the time schedule. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (27.10.2019)
|
|
|||||
Výuka probíhá v kampusu Jinonice! Úvodní setkání proběhnou v učebně C105.
Individuální práce Během celého semestru studenti pracují individuálně nad rámec společných setkání. Individuální práce se týká fotografování a přípravy jednotlivých úkolů k diskuzi (vyvolání negativu, zvětšování snímků apod.).
Studenti si musí zajistit na vlastní náklady • Fotoaparát – kinofilmovou zrcadlovku s manuálními funkcemi a vestavěným expozimetrem (doporučujeme levné “plastové zrcadlovky” z 90. let - např. Canon 300V, Nikon F50, Minolta Dynax, “kovové” z 80. let - např. Nikon FE, FM, Canon AE, Olympus OM, Minolta, Pentax, příp. zrcadlovky Praktica), pro studenty IKSŽ možnost zapůjčení objektivů pro fotoaparáty Nikon • Nejméně 4 čb. negativy pro čb. proces (doporučujeme Ilford HP5 400, Kodak Tri-X 400, Ilford PAN 400, Kentmere 400, Fomapan 100, 200 - pro lepší světelné podmínky) - NE Ilford XP2 – nelze vyvolat čb procesem!! • ČB multigradační papíry o na zvětšeniny: Fomaspeed Variant 311 či Ilford RC; mat či lesk, velikost minimálně 10 x 15 cm; doporučujeme balení po 100 kusech o na kontaktní zvětšeniny: Fomaspeed Variant 311 (stejný typ jako na zvětšeniny) 24 x 30 cm – doporučujeme si je pořídit ve větším balení ve skupině, každý bude muset odevzdat 4 kontakty
Program semestru Výuka probíhá seminární formou, účast na úvodních seminářích ve fotokomoře je povinná a nezbytná pro další práci během semestru, program se může v průběhu semestru mírně změnit. Podrobný program semestru: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HsLoQZKyt2i9iYdGYWVF1H6Tiq5y18fMvZt8c7yIj1U/edit?usp=sharing (může se operativně změnit) 1) Přednášky - fotografická technika, kompozice, fotožurnalismus, portrétní fotografie 2) Semináře ve fotolaboratoři - negativní a pozitivní proces, kontaktní tisky, zvětšování - probíhá ve skupinách 3) Společná hodnocení fotorgrafií Úkoly
Účastníkům semináře je v otevírací době kampusu v Jinonicích k dispozici fotokomora pro samostatnou práci. Návštěvníci fotokomory jsou povinni dodržovat provozní řád fotokomory a nahlásit veškeré vady (včetně nepořádku) na e-mail fotolaborator.iksz@fsv.cuni.cz. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Seminář je určen především pro studenty programu komunikační studia, vyučující si vyhrazují právo změnit zápis studentů z jiných specializací nebo oborů v případě naplněné kapacity. V případě volné kapacity se mohou zapsat zájemci i z dalších specializací nebo oborů. Pro plnění praktických fotografických úkolů musí mít zájemci k dispozici vlastní kinofilmový fotoaparát - zrcadlovku. Předmět je vyučován v českém jazyce. Poslední úprava: Géla František, Mgr., Ph.D. (02.09.2023)
|