PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální média a každodennost - JKB051
Anglický název: Social media and everydayness
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 50 / 50 (70)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. Jan Zápotocký, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. Jan Zápotocký, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace
Cílem předmětu je představit studujícím zdánlivě okrajová vědecká témata věnující se vztahu mezi rozvojem sociálních médií a proměnami společenských vazeb, interakcí a lidské každodennosti. Na základě studia odborných textů a současných analýz se zaměříme na proměny každodennosti vlivem digitálních technologií, na emotivní aspekty sociálních médií, na oblast sociálních médií a soukromí či výzkum genderu v tomto prostředí. Budeme diskutovat o významu sociálních sítí v politické komunikaci nebo vlivu technologií na blízké vztahy. Součástí kurzu je i téma online násilí či „bizáru" jako mediované praktiky na sociálních sítích.
Poslední úprava: Zápotocký Jan, Mgr. Ing., Ph.D. (12.11.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující budou hodnoceni na základě vypracování stručné anotace k vybranému fenoménu či odbornému termínu, který se dotýká studované oblasti (sociální média a každodennost). Anotace musí být založena na rešerších alespoň 3 odborných textů a musí fenomén definovat z hlediska toho, jak k němu přistupují různé odborné zdroje. Rozsah anotace: min. 3/4 normostrany, max. 1 normostrana 

Anotaci odevzdají studující nejpozději 10 pracovních dní před termínem, do kterého potřebují mít zapsaný klasifikovaný zápočet, nejdříve však 9.12.2024 a nejpozději 19.1.2025

Poznámka: Vyberete-li si fenomén/termín, který je zatím velmi málo prostudovaný, případně se jedná o nový termín zavedený jen např. v jediném odborném textu, doplňte diskusi v anotaci o kontext - např. termíny či fenomény příbuzné, s nimiž se v oboru již pracuje (a citujte další literaturu k tomuto kontextu). Můžete se také inspirovat vlastními zkušenostmi se sociálními médii nebo digitální komunikací a popsat fenomén, který této zkušenosti odpovídá (samozřejmě opět na základě detailního studia odborných zdrojů a jejich sumarizace). 

DŮLEŽITÉ: Není přípustné odevzdat výstup vypracovaný umělou inteligencí ani vykopírované či přeložené pasáže z internetových zdrojů - musí jít o vaši vlastní rešeršní práci, výsledek analýzy a syntézy dostupných dat.  

 

Hodnocení (vztahuje se ke kvalitě první verze odevzdané práce, dle nařízení děkana nelze "opravovat" známku na základě zpětné vazby vyučující a přepracování textu studujícími): 

A - excelentní práce, pro anotaci si studující vybrali originální termín, rešeršují literaturu, které jsme se nevěnovali v kurzu, text je založen na souhrnu většího množství zdrojů, anotace je fakticky i formálně správná (a to i jazykově), svojí strukturou logická a argumentačně přesná

B - výborná práce, platí aspekty zmíněné u hodnocení A, v textu jsou ale drobné nepřesnosti nebo drobné jazykové nedostatky

C - velmi dobrá práce, studující pro anotaci zvolili spíše běžnější termín, který jsme probírali v kurzu, případně text obsahuje větší množství nepřesností a formálních nedostatků, struktura je méně návazná

D - velmi dobrá až dobrá práce, studující rešeršují malé množství textů, nedaří se jim přesně vystihnout argument rešeršovaných podkladů, udržet logickou strukturu výkladu, případně text obsahuje velké množství pochybení (obsahových i formálních)

E - dobrá, obhajitelná práce - studující splnili zadání, závěry v textu však nejsou dostatečně podložené, anotace je založena na malém množství rešeršovaných textů (např. na jediném zdroji), struktura anotace není dostatečně logická, text však obsahuje fakta

F - nevyhovující práce

Poslední úprava: Zápotocký Jan, Mgr. Ing., Ph.D. (21.10.2024)
Literatura

Povinná literatura: 
ALLMER, T. Kritická teorie a sociální média: Mezi emancipací a komodifikací. Filosofia, 2019.

BRUNS, A. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: from production to produsage. Peter Lang, 2008.

GOLDSCHMIDT, J. - WU, T. Kdo řídí Internet? Iluze o světě bez hranic. Dokořán, 2008.

GRAHAM (eds.) “We need to get together and make ourselves heard”: everyday online spaces as incubators of political action. Information, Communication & Society 19(10): 
1373-1389, 2016

JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York University Press, 2006.

Doporučená literatura:
AULETTA, K. Googled: the end of the world as we know it. Virgin Books, 2010.
BINNS, A. Don’t feed the trolls! Managing troublemakers in magazines’ online communities. Journalism Practice 6(4): 547-562, 2012
CHALKLEY, T. et al. Communication, digital media and everyday life. 2nd edition. Victoria Oxford University Press, 2015.
KENSKI, K. - COE, K. - RAIN, S. A. Perceptios of Uncivil Discourse Online: An Examination of Types and Predictors. Communication Research. (2017 online first)

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.09.2023)
Sylabus

Plán přednášek/seminářů: 

1. (1.10.) Úvodní setkání, principy práce v předmětu, podmínky zakončení. Úvod do sociálních médií.

2. (8.10.) Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy.

3. (15.10.) Představy o vlivu digitálních technologií na proměny společenských vztahů a interakcí. Techno-optimistické, -pesimistické a -realistické přístupy.

4. (22.10.) Přednáška odpadá - zadaná četba

5. (29.10.) Přednáška odpadá - zadaná četba

6. (5.11.) Memy, virály a emotikony. Emotivní aspekty komunikace v prostředí sociálních médií.

7. (12.11.) Média a soukromí - ekonomické, psychologické a sociální aspekty ochrany dat, shromažďování dat o uživatelích sociálních médií, koncept „digital surveillance“. 

8. (19.11.) Online násilí, jeho typy, toxická online komunikace. Trolling jako společenský, psychologický a politický fenomén, digitální rasismus, hate speech.

9. (26.11.) Genderové aspekty sociálních médií

10. (3.12.) Technologie a blízké vztahy – Digitální seznamování a vliv na proměnu společenských vztahů

11. (10.12.) Politika a politická komunikace – politické fandomy, politika jako každodennost

12. (17.12.) Periferie a populární kreativa - „bizár" jako mediovaná praktika na sociálních sítích

Poslední úprava: Zápotocký Jan, Mgr. Ing., Ph.D. (12.11.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK