PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Global Media - JKB040
Anglický název: Global Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 180 / 180 (180)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina, čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Miessler
Vyučující: Mgr. Jan Miessler
Třída: Courses for incoming students
Anotace - angličtina
We will introduce and discuss major issues related to globalization of media. We will look at important figures and their representative work, and analyze their arguments. We will explore various perspectives, including political, economic, technological, cultural and social. We will use examples of radio, television, film and new media. We will pay particular attention to distinguish various levels of communication (global, transnational, national, local). The course is fully in English.
Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.09.2023)
Cíl předmětu - angličtina

Students should acquire understanding of complex factors driving current and historical developments of the global media. They should be able to use this understanding for analysis of particular media organization and the context of their operation, as well as for linking it to relevant theories.

Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina

To pass the class, students need to get at least 51 points. There are optional little tasks throughout the semester, optional book review, and a compulsory final paper at the end of the semester. Requirements will be discussed in detail during the first class.

standard 100 % - final paper
extra 20 % - various weekly tasks
extra 20 % - book review

Final grade spectrum: A: 91-100, B: 81-90, C: 71-80, D: 61-70, E: 51-60, Fail: <50

Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (25.09.2024)
Literatura - angličtina

ARTZ, L. (2023). Global Media Dialogues: Industry, Politics, and Culture. Routledge.
HERMAN, E., McCHESNEY, R. (1997). The Global Media: The New Missionaries of Global Capitalism. Cassel.
MILLER, T., KRAIDY, M. (2016) Global Media Studies. University of Illinois Press.
SPARKS, C. (2007) Globalization, Development and the Mass Media. Sage.
STRAUBHAAR, J. (2007) World Television from Global to Local. Sage.

Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.09.2023)
Sylabus - angličtina

Lesson plan:

1 Introduction

2 Political economy of globalization

3 Media-driven development

4 Media imperialism

5 National cultural industries

6 Technology and globalization

7 Limits of globalization

8 CEE and de-globalization of media ownership

9 Global media markets

10 Final class

Poslední úprava: Miessler Jan, Mgr. (18.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK